Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Opfordring til at slukke de &%#"¤¤%& Tågelygter

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

15-11-2008 kl. 11:56

Jeg ved godt at det ser "Brian-smart" ud at køre med tændte tågelygter Jeg ved også at det lyser lidt op lige foran bilen. Jeg ved også at de koster nogle tusind kroner at montere. Jeg ved også at de fleste biler idag har dem. MEN,MEN,MEN vær nu venlig at holde dem SLUKKET, de blænder af helvede til især når vejen er lidt fugtig, så kommer der genskær fra vejen det er meget ubehageligt af møde en bil i det tilfælde. Det er også MEGET iriterende at køre bag en "Tåge-lygtenar" på motorvejen. Jeg har prøvet at tænde min tågebaglyge, for ligesom at sige; Hvor fedt er det at glo på den dit fjols; men så er det lige pludselig det lange lys jeg får i hovedet, prøv nu at forstå at det er meget generende at se på. Tjek venligst færdselsloven vedr. regler for brug af tågelygter. Er jeg mon den eneste der har det sådan? Jeg vil også gerne høre fra "fjolserne" så jeg kan få en forklaring på hvorfor de gør det ? Sidst rettet: 15/11-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

15-11-2008 kl. 16:27

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Morten Nielsen

Morten Nielsen
bruger siden
13-04-2005

15-11-2008 kl. 18:14

Ja, det er tilladt om dagen og ja det ser da lidt checket ud.... men når det så er sagt, så fatter jeg ikke de tumper som ikke kan finde ud af at slukke dem om aftenen/natten! (altså når det ikke er tåget).
Jeg har startet min egen "kamp" mod tumperne.... jeg blænder dem alt det jeg kan, uden at generer andre normale bilister.... så kan de sgu lærer det.

Dennis Engmann

Dennis Engmann
bruger siden
10-01-2006

16-11-2008 kl. 23:13

Jeg kunne ikke være mere enig..!

Kenn Aakjær

Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007

17-11-2008 kl. 02:03

Hold kæft hvor er folk dumme at høre på.... Jeg køre med tågelygter, for det ser jo lidt sejt ud når jeg kommer i min Mazda 6 osv.. ikke fordi det er Danish Ghauri jeg er efter... brugte bare lige din som eks.
Har du brug for at spille sej, så drop da et par skide lygter, er sikker på 1 million andre biler vil vække bedre opsigt end dine lygter!

Kan sige så meget at hvis folk køre bag mig og har dem tændt uden grund.... 1. så tænder jeg katastrofen for at gøre opmærksom på de blænder mig. 2. slukker mit ejet lys helt og blinker lidt med det! 3. træder på bremsen hårdt. 4. Stopper helt og hvis muligt siger han skal sluk det. 5 ligger mig bag ham.... og blænder helt op for alt lyset så han kan se hvordan det er!

Måske ikke den rigtige måde at gøre det på (politisk ukorrekt).. men har endnu ikke mødt en som ikke har slukket det.
Det er specielt belastende for os der køre lave biler, vi kan ikke se en skid!

Så drop Mujaffa atetyden. Din bil er ikke sejre, fordi du har tændt 2 lygter mere!

Kenn Aakjær

Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007

17-11-2008 kl. 02:07

vil gerne lige se de link, med det reder liv kl. 12.00 om eftermiddagen osv...... Kom med et link hvor det står i tak.
Du sidder og lukker en BIIIPPEN røver ud. for at beretige dig selv at du køre med det tændt.
Du har sikkert engang hørt Moster Alga fortælle noget om det til en julefrokost, hvor hun havde fået for meget at drikke og ikke kan huske hvad det handler om!
Mange ting reder liv... men når du blinder andre, kan det koste liv!
Må du få så mange bøder så du er nød til at sælge din bil og begynde at cykle

N. Meyland

N. Meyland
bruger siden
07-03-2005

17-11-2008 kl. 10:17

Jeg er også ganske irriteret over folk der kører både med nærlys og tågelys tændt når det er mørkt.

Når der kommer sådan en i mod mig tænder jeg mit eget tågelys, og ofte blinker den modkørende bil tilbage med det lange lys, så de må jo osse selv blive irriteret over det ???

Jesper Hald

Jesper Hald
bruger siden
24-02-2004

17-11-2008 kl. 11:52

Hvor står det lige præcist i denne artikel at tåbelys...undskyld, tågelys redder menneskeliv? Personlig drømmer jeg om at få installeret et varmesøgende misil på taget af bilen, så jeg kan få nakket nogle af alle de klaphatte, som mener, at de får et bedre kørelys ved at tænde tågelygterne. Hvad hjælper det at tænde tågelygterne, når du kører 100+ på en landevej? Intet, men det er nok heller ikke relevant, for det er federe at tænke på, at "yes, så er der en lampe mere på instrumentbrættet der lyser!" eller "er du så færdig, hvor må de andre trafikanter være benovede over, at jeg har fået en øse med hammersmarte tågelygter!!" Sluk l....., og vent med at bruge det til der er behov for det. Jeg har selv haft behovet én gang, og det var i Norge om vinteren, i et særdeles ringe føre, hvor vi kørte max. 45 km/t, så her kom tågelygterne til deres ret. Ellers er det salgsgas!

Henrik Birgren

Henrik Birgren
bruger siden
09-01-2005

17-11-2008 kl. 18:02

Ja - jeg er så også på holdet som er pisse irriteret over de fjolser, som synes at det er nødvendigt at køre med tågelyset tændt. Fair nok hvis man bruger det som kørelys - hvilket jeg så godt nok har noget svært ved lige at finde fidusen i, men lad det nu ligge. Til gengæld kører de fleste rundt med både nær og tågelys tændt i fuld sigtbarhed, og det er altså ikke lovligt. Ydermere er det også voldsomt generende - specielt hvis vejen er våd. For et stykke tid siden havde jeg en bagvedkørende firehjulstrækker med tågelygerne tændt helt oppe i røven - så for en sikkerheds skyld tændte jeg mine tågebaglygter. Jeg vil jo ikke risikere en påkørsel bagfra, hvis ham der kører bagved mig oplever det som stærkt tåget. I første lyskryds kom han hen til min bil og spurgte om hvorfor jeg blændede ham med tågebaglygterne. Fortalte ham at jeg ikke turde tage nogen risiko i den dårlige sigtbarhed, og bare lige ville sikre mig at han ikke overså mig. Jamen - det er jo overhovdet ikke tåget mand udbryder min nye ven. Næ - men hvorfor kører du så med dine tågeforlygter tændt? Min nye ven - en fyr midt fyrre forklarede så at han synes at hans RAV4 så SÅÅÅÅÅ fed ud med fire forlygter.

Jeg er holdt op med at blinke, blænde op eller noget som helst andet - nu ved jeg nemlig at der er tale om små, usikre drenge som forsøger at kompensere for størrelsen på andre ting ved at optræde med 4 (skriver FIRE) forlygter i stedet for to. Det kan handle om fejlslagen pottetræning, måske har en pige engang grinet da de smed underbukserne - et eller andet som har sat et traume igang. De har det svært nok i forvejen.

Men at de ovenikøbet mener at det redder liv - som Jannick - det er altså at læse artiklen som fanden læser biblen. Jeg har også tågelygter på mine biler - jo jo - og der er altså nærmest ingen effekt i almindelig sigtbarhed. Slet ikke hvis du kører 90 km/t for de lyser lige foran bilen - de gør sådan set ikke rigtigt noget for dig som dit nærlys ikke gør - nå jo - de blænder men det er så også det. Iøvrigt vil jeg meget nødigt møde Martin Jersie hvis han kører med positionslys og tågelygter tændt i mørke - for så er sandsynligheden for et uheld da virkelig til stede. Du har væsentligt dårlige lys end hvis du kører med nærlys. Så prøv at sluk lortet (tågelygterne) og drej et hak mere på din lyskontakt - og så spil et par rækker lotto hver uge hvis du i den grad savner spænding i dit liv.

Ja - det var måske lidt personligt - men det er da næsten ikke til at holde ud når folk siger - Ejjj mit tågelys blænder ikke - synes jeg selv... eller - Jamen det redder helt vildt mange menneskeliv hvert år at jeg kører med tågelyset tændt - så bliver det altså usagligt. Og sidst men ikke mindst - hvis man er så bange for at blive overset i trafikken at man tænder tågelyset - så vil jeg da fremover lade være med at blænde ned når jeg møder modkørende - så kompenserer jeg jo også lige for alle de mange som har tågelyset tændt og kan ses ENDNU bedre - måske skal jeg også have et par HELLA projektører smidt på fronten nu hvor vi for alvor går ind i den mørke tid. Jeg skal fandme ikke risikere noget du. At alle andre så kører i grøften rundt om mig - det er jo ikke mit problem vel???

Hvis man mener at tågelygterne redder en fra at blive overset - og det er en reel frygt man har - så har DSB da stadig nogle ganske udemærkede månedskort som kan løse problemet.

Henrik Birgren

Henrik Birgren
bruger siden
09-01-2005

17-11-2008 kl. 18:03

tror du virkelig??? :o)

Profil slettet

Profil slettet

17-11-2008 kl. 18:24

Nu er jeg ret ny ud i ejerskabet af en bil med tågeforlygter, og har heller ikke brugt dem endnu på nær en enkelt gang om natten i kraftigt regnvejr af den ekstra massive slags, hvor regnen æder alt lyset og nærmest kun oplyser selve regnen. Til gengæld blænder alle medtrafikanters forlygter - både modkørende og dem i bakspejlet - og her snakker vi kun om alm. nærlys.

Nå, men nyt "grej" skal jo prøves, og jeg tændte forsøgsvis for tågeforlygterne, og pludselig kunne jeg også se vejbanen igen, så jeg valgte at lade dem være tændt resten af turen (og beklager, hvis jeg har generet nogen).

Så jeg skal lige have på det rene: Der er blevet skrevet i tråden her, at de kun må bruges i (selvfølgelig) tåge og kraftig nedbør, men omvendt står der også at netop ved våde vejbaner bliver folk ekstra generet af dem.... hmm, det er ikke nemt..

Men er ellers enig i at tågelygter i fuldt dagslys er unødvendigt.

Vh Anders

Henrik Birgren

Henrik Birgren
bruger siden
09-01-2005

17-11-2008 kl. 22:00

.blænder helt vildt - måske også derfor at korrekt brug faktisk foreskriver at du slukker dem når du får en bil op bagved på så tæt afstand at den bagvedkørende også kan se dit almindelige baglys. Og ja - du bliver nemt hyldet ind i det røde lys og overser bremselys på den forankørende.

Thomas Petersen

Thomas Petersen
bruger siden
08-05-2008

18-11-2008 kl. 08:44

For en god saglig kommentar!!
i en totalt afsporet debat.

Det lyder da helt korrekt begge antagelser du kommer med.

Men du stiller nok høje krav når du opfordre folk til at tænke på ANDRES sikkerhed. Den danske trafikkultur skinner jo fint igennem i denne debat. Mig mig oooogggggg ... mig.
Men den stakkel man blænder kunne jo ende i ens egen frontgril.

Henrik Birgren

Henrik Birgren
bruger siden
09-01-2005

18-11-2008 kl. 09:42

Jannick. Jeg skriver ikke et eneste ord om hvorvidt dine xenonlygter er originale eller uoriginale. Endvidere skriver jeg heller ikke noget om at du kører med tågelys og positionslys - men det er der så en anden der henviser til i sit indlæg at han praksiserer. Jeg skriver netop at jeg meget nødigt vil møde Martin Jersie på en mørk landevej kun med positionslys og tågelygter - så den var ikke henvendt til dig. Det er muligt at du ikke synes dine tågelygter er generende - men det er de altså hvis du kører på en fugtig vej, idet de giver meget kraftige reflekser/genskin. Iøvrigt skal du slukke dem fordi:

1. Det er ulovligt.
2. Det er generende for dine medtrafikanter.
3. Med xenonlygter burde du sådan set være rimeligt hjulpet - uden tågelygterne tændt. Alternativt kunne du jo også overveje at lade være med at blænde ned når du møder nogen - det vil jo også give dig bedre oversigt og gøre dig væsentligt mere synlig for os andre. Men det er stadigvæk et tåbeligt argument.
4. Det lys dit tågelys giver i klart vejr kan/skal du ikke bruge til noget. Prøv at læse Kenneth Hansens udemærkede forklaring.
5. Dine medtrafikanter sidder og tænker "Nøøj - endnu en med for lille diller"
Vil du have flere argumenter?? ;o)

André Grosbøl Berger

André Grosbøl Berger
bruger siden
06-12-2003

18-11-2008 kl. 10:31

De ved ikke hvordan de slukker dem!

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

18-11-2008 kl. 12:38

Pyha, sikke en debat om tåbelygter.

Tak for indlægene, sådan som jeg læser dem, er der mange gode og saglige argumenter for at HOLDE DEM SLUKKET, og så er der nogle som er uden for "pædagogisk rækkevidde".

P.S Den der med "lille diller" skal jeg huske næste jeg møder en "tosse" i trafikken :-)

Profil slettet

Profil slettet

18-11-2008 kl. 12:56

Tågelygter blænde ikke HVIS de er ordenligt indstillet , men hvorfor mon de hedder tågelygter ? og tågebaglygter ? .
"Hvis jeg er ensom en dag køre jeg med fuld langlys tågelys bag ved tændt , så har jeg rigtige mange venner jubii skønt med så mange venner"

Tommy Skov

Tommy Skov
bruger siden
12-01-2006

20-11-2008 kl. 08:56

Kære alle
Det er i virkeligheden ikke særlig svært.

Tågeforlygter og tågebaglygter blænder.

Anvend dem i tåge og tæt regn og sluk især tågebaglygten når der under disse vejrbetingelser er bagvedkørende - De har spottet jer og behøver ikke yderligere advarsler og gener.

Pas på hinanden derude!!!!

Venlig hilsen

Tommy

Dennis Engmann

Dennis Engmann
bruger siden
10-01-2006

20-11-2008 kl. 18:41

Jeg slukker mine tågelygter den dag i andre lærer at kører på motorvej!!! Det må være noget for noget!!!

Profil slettet

Profil slettet

20-11-2008 kl. 19:30

skal vi sætte en deadline? ;-)

Jesper Hald

Jesper Hald
bruger siden
24-02-2004

21-11-2008 kl. 13:18

Øøøøh, det er da vist ikke noget at prale med! Det er netop den kombination der er hammer-irriterende, og sagen bliver jo ikke bedre af, at det kombinationen af Xenon og tågelygter! Det er dobbeltkonfekt, og derfor helt unødvendigt!
Det er muligt, at du gør det for at hjælpe dig selv og andre, men prøv at gå hele strengen igennem én gang til, og forstå så, at det dels er ulovligt (det er der nok en grund til!) og dels så generer det de andre trafikanter. Din tanke er god nok, men den skader mere end den gavner! Beklager!

Jesper Hald

Jesper Hald
bruger siden
24-02-2004

21-11-2008 kl. 13:24

...har lært at køre ordentligt på motorvejen, Dennis! Så, nu er det din tur! Sluk så de lygter, gør! Kom nu! Du kan jo godt! (håber jeg!) God week-end! ;o)

Dennis Engmann

Dennis Engmann
bruger siden
10-01-2006

21-11-2008 kl. 19:53

Lidt feedback til jer:

Jeg valgte her til morgen at se positivt på dagen, og lod derfor vær med at tænde lygterne, men nej nej og atter nej folk har jo stadig ikke lært at man holder til højre på motorvejen, og at man i det yderste spor kører minimum mindste hastigheden, så blevet man jo lidt ked når man nu lige havde håbet ;o)

Profil slettet

Profil slettet

30-11-2008 kl. 11:44

til alle jer der bruger tågelygterne fordi i så kan se meget bedre, prøv lige når det er mørkt at skiftevis tænde nærlys og tågelygter hver for sig mens i holder stille, evt et sted hvor der er skilte og lignende 30-100 meter fremme, og i vil opdage at tågelyset kun oplyser vejen lige foran bilen og intet andet, og med alm motorvej og landevejs hastighed betyder det ingenting, for når i så ser noget i tågelysets lysfelt er det allerede for sent til at gøre noget :-(

Kim  Bilde

Kim Bilde
bruger siden
10-11-2004

30-11-2008 kl. 12:32

Prøv lige at få jer et rigtig problem. Det tyder på at dem som sidder her og skriver ikke har andet at gå op i end at sidde og finde på sådan noget lort at skrive om.

Profil slettet

Profil slettet

30-11-2008 kl. 16:07

At kunne hidse sig op i den grad over andres ekstra lygteføring synes jeg siger mere om den ophidsede end om lygteføren. At man ses og ser er da vigtigst. Gå da i stedet lidt op i alle de tåber som ikke opdager de mangler lys i enten den ene eller den anden side, eller begge for den sags skyld. Eller de aller største tåber som for at spare en pære hvert 2. år nægter at køre med andet end p-lys tændt!! Se det er de virkelige fjolser i trafikken. I stedet for at se at få tændt nærlyset, når man diskret blinker med det lange lys for at vække dem af vildfarelsen, får man forurettet det lange lys retur lige indtil spasseren er passeret.

Profil slettet

Profil slettet

02-12-2008 kl. 17:23

Tågelygter er altså til brug i de mere ekstreme vejrsituationer som tåge og kraftig nedbør og bør anvendes med stor omtanke, da det stærke lys kan være til gene for andre trafikanter. Ikke-korrekt lygteføring kan medføre bødestraf.

der står også i færdselsloven at du ikke må være til gene for andre...

Profil slettet

Profil slettet

05-12-2008 kl. 19:24

Så i dag en skolevogn med tågeforlygterne tændt, vel og mærke i tørvejr og glimrende sigtbarhed!!! Så det er åbenbart svært for selv de bedste ?
Kan dog stadig ophidse mig langt mere over manglende lygteføring. Sjusket ligegyldig indstilling som giver énøjede bilister i mørket samt forstokkede tåber som meget bevidst blot kører med positionslys.

Michael Jacobsen

Michael Jacobsen
bruger siden
23-05-2007

05-12-2008 kl. 22:43

Til alle JER der argumentere for at køre med tågelyset tændt,
når der ikke er behov for det.

Kan jeg kun sige :

Bestil en tid ved en optikker og få taget en synsprøve,
når I nu ikke kan se noget med almindelig lygteføring.

Michael Callesen

Michael Callesen
bruger siden
19-10-2007

15-12-2008 kl. 23:37

og du husker selvfølgelig som du lærte på køreskolen, at lade være med at stirre i de modkørenes lygter, og se frem i din egen højre side istedet??? Det er også derfor du har asymetrisk nærlys;)

Det hjælper ikke på tåbebaglygterne, men gevaldigt på det andet.

Jesper Hald

Jesper Hald
bruger siden
24-02-2004

17-12-2008 kl. 11:50

...hvad kan du bruge det til, at der er lidt mere lys lige foran bilen, hvis du kører 90 km/t? Tåbelygterne lyser jo kun op umiddelbart foran bilen, og hvis du kører 90 km/t, har du ikke en kinamands chance for at reagere alligevel! Så sluk nu bare de tåbelygter! Vi har set, at I har dem, og vi er meget "imponerede" over at I er så priviligerede at have sådan noget lækkert ekstraudstyr!

Lars P

Lars P
bruger siden
12-04-2005

17-12-2008 kl. 13:38

Ærligt talt - pas jeres kørsel istedet.

Om man kører med eller uden tågelygter - meget værre er det om man kører uden hjernen medbragt.

...sluk eller tænd - jeg er ligeglad bare vi alle kører efter forholdene.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

17-12-2008 kl. 13:39

En fantastisk tråd som med al tydelighed viser at et af kendetegnende ved at være billist er at man som billist mener at alle andre er nogle idioter :-)

Er det virkelig så forfærdeligt at møde en bil med tågelys, skæve nærlys eller glemt fjernlys,...eller handler det mere om at lede efter noget som kan vise hvor god en billist man selv er? :-)
God jul.

Sidst rettet: 17/12-08

Brian Magnussen

Brian Magnussen
bruger siden
04-10-2019

04-10-2019 kl. 02:55

Det er sikkert gamle mennesker der har svært ved at se som jeg selv om natten der bruger de ekstra lygter hvilket ikke får dem til at se mere en ti meter længere på en motorvej. Jeg skal bruge natbriller med led filter for lysfølsomhed og jeg er meget generet af den halvdel af bilparken der kører med tågelys konstant. Trick der virker er at jeg retter mine spejle bagud alt hvad de kan trække når en ligger bag med hele bålet i gang, Ved alle muligheder giver jeg tegn med langt lys og om muligt holder det tændt permanent til modkørende har passeret. Og en opfordring til de instanser der sætter skilte ved vejen "hold til højre" "Sæt farten lidt ned" osv. Skift samtlige skilte ud med reklamer for køreskoler og prisen for generhvervelse af kørekort.

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

04-10-2019 kl. 21:16

Bare lyset tændes, synes jeg er bedst. Mange Båtnakker forstår ikke lyset skal tændes i discount biler. Bag lygter lyser ikke i de billige biler. Skod...

Leif Petersen

Leif Petersen
bruger siden
26-02-2016

06-10-2019 kl. 05:42

Har intet imod diverse lys på mine medbilisters biler, herunder tågelygter.
Det er virkelig beskæmmende hvor mange biler jeg møder dagligt på landevej/motorvej, der har elendig lygteføring. Flere kører med parkeringslys...? Det kan stort set ikke ses, mange kører med kun en for-baglygte der duer. Og så det store smertensbarn, de mange der ikke har lys tændt bagpå, i halvmørke, regn og i tåge.
Kørte en lørdag i start september ind ad sydmotorvejen mod KBH, fra Tappernøje og til den anden side af Køge, var der ærtesuppe. Den ene efter den anden uden sit baglys tændt. Hvad folk tænker på vedr sikkerhed ved jeg ikke, når bilen ikke selv slår lyset til.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-10-2019 kl. 09:50

Leif, problemet kan være folk ikke er klar over baglygterne ikke er tændt.

Vi har 4 firmabiler og er 15-20 mand der skiftes til at køre i dem. De fleste af os har lyskontakten stående på auto, og det virker fint, den tænder baglygerne(hvis de ikke er tændt) når der bliver lidt mindre lys end dagslys.

Men så er der enkelte af vores ansatte der absolut ikke kan acceptere at den står på auto, og som sætter den på tændt, det er som sådan også fint nok. Men når de så forlader bilen, så slukker de lyset.
Når man så samler sådan en bil op om aftenene, og køre i byen med gadelys og andet, så opdager man ikke lige med det samme at der fanme ikke er lys på svinet.

Men det gør man når man så kommer ud af gadebelysningen, så er der altså sort nat pludselig.

Leif Petersen

Leif Petersen
bruger siden
26-02-2016

06-10-2019 kl. 10:02

JR.
ja der hører lidt dilemmaer med, som kun føreren af bilen kan gøre noget ved.
En af vores biler hjemme, er en mindre Citroën som jeg dagligt kører i. Dens auto funktion fungerer åbenbart noget bedre end i mange dyre bilmærker, som jeg møder, der kører med nul baglys, trods tiltagende mørke m.m.
I mit synsfelt på speedometer konsollen, er der et tydeligt (ikke generende grønt lys) der viser om jeg har lys både foran og bagpå, og den er slukket når jeg kun har led-lygterne tændt foran. Ret enkelt.

Dette indlæg blev 07-10-2019 20:47 redigeret af dets forfatter.