Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Audi A3 eller VW Golf VII som brugtbil?

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

02-08-2020 kl. 23:32

Jeg overvejer at købe bil fra 2013-2014, og er pt mest interesseret i Audi A3 og Golf VII.

Hvad tænker I om disse to sat op imod hinanden?

Er det myte eller sandhed, at Audi er dyr i vedligehold og reservedele? Generelt og ift Golf? Jeg er lidt imponeret over Golf Bluemotions kørsel/liter.

Jeg har 33 km til arbejde i blandet kørsel, bør jeg så vælge benzin fremfor diesel?
Årligt kører jeg omkring 25000 km.

Driftsikkerhed/holdbarhed er væsentligt. Jeg hælder kun sprinklervæske på selv, resten foregår hos mekanikeren. Et godt, selvstændigt værksted - ikke autoriseret.

Jeg har før kørt Lupo, Golf og nu Fabia, hhv diesel, benzin, diesel, og været glad for dem alle. Meeen ønsker mig lidt mere bil og komfort - og mindre motorstøj - end Fabiaen leverer.

Jeg har tidligere haft god gavn af input her - så på forhånd tak. :-)

Dette indlæg blev 03-08-2020 00:45 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

03-08-2020 kl. 00:07

Det er ganske fornuftige biler begge to. Audien er dyrere i indkøb (og nok også lidt dyrere i servicepriser) til gengæld er den generelt lidt mere lækker.
Skal du kigge økonomi skal du vælge Golf. Efter min mening er Audi'en ikke de ekstra kr værd (medmindre man bevidst vil betale ekstra for lækkerhed).

Men hvad er dine ønsker til udstyr, budget, kørselsbehov etc?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

03-08-2020 kl. 00:45

Vil mene at du også bør tage Octavia . Og Seat Leon med i dine overvejelser evt Opel astra og Mazda 6 de rude alle kunne købes til ca samme pris fra den årgang

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

03-08-2020 kl. 09:39

Driftsikkerhed og holdbarhed er identisk på de 2. Samme platform, samme teknik - blot lidt forskel på design og udstyr/kabine. Du betaler mere for de 4 ringe ifht. VW - som igen er dyrere ifht. Skoda/Seat baseret på samme teknik/platform.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

03-08-2020 kl. 13:00

Hej Maria,

Som andre allerede har sagt, er de to biler ens på mange måder.

Det er en ren smagssag, om du vælger den ene eller den anden.

BlueMotion-modellen kører rigtigt nok cirka 30 km/l efter den gamle NEDC-metode. Der skal dog et helt specielt kørselsmønster, og en nærmest ikke-eksisterende højrefod til at opnå resultaterne efter den gamle metode i virkeligheden.

På Spritmonitor er der 77 BlueMotion'er (2013-2018), der i gennemsnit har kørt 4,99 l/100 km (20 km/l), og mellem 4,00 l/100 (25 km/l) og op til 8,46 l/100 (11,8 km/l).

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2018&power_s=107&power_e=113&gearing=1&exactmodel=BlueMotion&powerunit=2

20 km/l er ganske pænt, men jo naturligvis et stykke fra de 30 km/l, der er oplyst via den gamle metode.

Jeg vil umiddelbart sige at du ligger lige på grænsen til diesel vs. benzin. Jeg ville nok prøve begge, og så vælge det, der fungerede bedst for mig. En moderne turbobenziner vil du også kunne få til at køre relativt langt på literen ved en konstant fart (især på landeveje).

Bare lige til sammenligning har alle benzindrevne Golfer mellem 2013-2018 (dog fratrukket GTI'erne) kørt 6,35 l/100 km (15,7 km/l), så forskellen er umiddelbart lidt mindre. Her er også medtaget 1,4 TSi med 140/150 heste, fx.

Personligt ville jeg nok vælge benzin.

Som andre har foreslået kunne det også være relevant at kigge på eksempelvis Seat Leon, den spanske fætter. Jeg synes umiddelbart der er lidt bedre værdi for pengene der.

/Preben

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

03-08-2020 kl. 17:21

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Vil mene at du også bør tage Octavia . Og Seat Leon med i dine overvejelser evt Opel astra og Mazda 6 de rude alle kunne købes til ca samme pris fra den årgang

Octavia har jeg på en eller anden måde, en fornemmelse af. Men har ingen erfaring/viden/holdning til Seat, Opel og Mazda. Derfor har jeg nok, fra en start, tænkt ret snævert ift producent. De øvrige må jeg kigge mere på. :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

03-08-2020 kl. 17:26

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Det er ganske fornuftige biler begge to. Audien er dyrere i indkøb (og nok også lidt dyrere i servicepriser) til gengæld er den generelt lidt mere lækker.
Skal du kigge økonomi skal du vælge Golf. Efter min mening er Audi'en ikke de ekstra kr værd (medmindre man bevidst vil betale ekstra for lækkerhed).

Men hvad er dine ønsker til udstyr, budget, kørselsbehov etc?
Jeg har egentlig ikke så mange ønsker til udstyr. Jeg vil gerne have god sikkerhed, men jeg får jo ikke de nyeste tiltag med en ældre bil. Jeg vil gerne være klimavenlig - men synes at el-biler og hybridbiler endnu ikke er relevante for mig. (Bor på landet, til leje, afregner el efter vurderet forbrug - ikke måler.)
Så min tanke er at købe bil til de kommende 6 år, og så se på elbil efterfølgende. 150 000 ønsker jeg max, at bruge på brugt bil.

Dette indlæg blev 03-08-2020 17:46 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

03-08-2020 kl. 17:27

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Driftsikkerhed og holdbarhed er identisk på de 2. Samme platform, samme teknik - blot lidt forskel på design og udstyr/kabine. Du betaler mere for de 4 ringe ifht. VW - som igen er dyrere ifht. Skoda/Seat baseret på samme teknik/platform.

Tak, :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

03-08-2020 kl. 17:30

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:
Hej Maria,

Som andre allerede har sagt, er de to biler ens på mange måder.

Det er en ren smagssag, om du vælger den ene eller den anden.

BlueMotion-modellen kører rigtigt nok cirka 30 km/l efter den gamle NEDC-metode. Der skal dog et helt specielt kørselsmønster, og en nærmest ikke-eksisterende højrefod til at opnå resultaterne efter den gamle metode i virkeligheden.

På Spritmonitor er der 77 BlueMotion'er (2013-2018), der i gennemsnit har kørt 4,99 l/100 km (20 km/l), og mellem 4,00 l/100 (25 km/l) og op til 8,46 l/100 (11,8 km/l).

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2018&power_s=107&power_e=113&gearing=1&exactmodel=BlueMotion&powerunit=2

20 km/l er ganske pænt, men jo naturligvis et stykke fra de 30 km/l, der er oplyst via den gamle metode.

Jeg vil umiddelbart sige at du ligger lige på grænsen til diesel vs. benzin. Jeg ville nok prøve begge, og så vælge det, der fungerede bedst for mig. En moderne turbobenziner vil du også kunne få til at køre relativt langt på literen ved en konstant fart (især på landeveje).

Bare lige til sammenligning har alle benzindrevne Golfer mellem 2013-2018 (dog fratrukket GTI'erne) kørt 6,35 l/100 km (15,7 km/l), så forskellen er umiddelbart lidt mindre. Her er også medtaget 1,4 TSi med 140/150 heste, fx.

Personligt ville jeg nok vælge benzin.

Som andre har foreslået kunne det også være relevant at kigge på eksempelvis Seat Leon, den spanske fætter. Jeg synes umiddelbart der er lidt bedre værdi for pengene der.

/Preben

Hej Preben

Tak. Jeg tror bestemt, jeg vil undersøge Seat´en også. :-)

/Maria

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

03-08-2020 kl. 17:42

Maria Christensen

bruger siden
04-03-2008

skrev:
Hej Preben

Tak. Jeg tror bestemt, jeg vil undersøge Seat´en også. :-)

/Maria

Men en "moderne turbo-benziner" gælder det også en bil fra fx 2013-2014?

Jeg kører godt nok mest landevej, men der er mange hastisghedsbegrænsninger på strækningen, så det er ikke kontinuerlig kørsel. Det er meget 50-60-70-50-80-50-80-60-80-60-50-80.....! Derefter har jeg lidt bykørsel, med 7 lyskryds og altså ofte stop. Dømmer det diesel ude?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

03-08-2020 kl. 18:47

Maria Christensen

bruger siden
04-03-2008

skrev:
Men en "moderne turbo-benziner" gælder det også en bil fra fx 2013-2014?

Jeg kører godt nok mest landevej, men der er mange hastisghedsbegrænsninger på strækningen, så det er ikke kontinuerlig kørsel. Det er meget 50-60-70-50-80-50-80-60-80-60-50-80.....! Derefter har jeg lidt bykørsel, med 7 lyskryds og altså ofte stop. Dømmer det diesel ude?

Hvis driftssikkerhed, holdbarhed, brændstoføkonomi og komfort er er væsentligt, hvorfor så ikke prøve en Hybrid?
Hvis ikke en Golf GTe er inde for budgettet, så burde du kunne finde en Auris Hybrid fra 2013 og frem - den tror jeg vil passe fint til dit behov.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

03-08-2020 kl. 19:05

Maria Christensen

bruger siden
04-03-2008

skrev:
Men en "moderne turbo-benziner" gælder det også en bil fra fx 2013-2014?

Jeg kører godt nok mest landevej, men der er mange hastisghedsbegrænsninger på strækningen, så det er ikke kontinuerlig kørsel. Det er meget 50-60-70-50-80-50-80-60-80-60-50-80.....! Derefter har jeg lidt bykørsel, med 7 lyskryds og altså ofte stop. Dømmer det diesel ude?

Ja, det gør det. "Moderne" er måske en smule redundant. Jeg tænker blot på mindre turboladede benzinmotorer ift. store almindelige benzinmotorer uden turbo.


Lige en tilføjelse ift. det du skrev i en anden besked omkring hyppige hastighedsændringer. Det kunne måske være en idé med en hybridmodel, fx en Toyota Yaris, Toyota Auris eller lignende. I dit tilfælde vil det i særdeleshed batte på forbruget, når du kan opsamle en masse energi ved hjælpe af motorbremsen, når du når til en begrænsning. Det vil alt andet lige kunne give en rar og glidende kørsel.

/Preben

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

04-08-2020 kl. 16:42

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Hvis driftssikkerhed, holdbarhed, brændstoføkonomi og komfort er er væsentligt, hvorfor så ikke prøve en Hybrid?
Hvis ikke en Golf GTe er inde for budgettet, så burde du kunne finde en Auris Hybrid fra 2013 og frem - den tror jeg vil passe fint til dit behov.

Når ønsket er mindre motorstøj, er en bil med CVT (Toyota) ikke løsningen, da den flyver op i omdrejninger, som den holder konstant høje mens den langsomt accelerer. Det er ikke så sjovt at høre på, selv om Auris er forsøgt lyddæmpet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

04-08-2020 kl. 17:49

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Når ønsket er mindre motorstøj, er en bil med CVT (Toyota) ikke løsningen, da den flyver op i omdrejninger, som den holder konstant høje mens den langsomt accelerer. Det er ikke så sjovt at høre på, selv om Auris er forsøgt lyddæmpet.

Det er skam kun et spørgsmål om at "lære" at køre Hybrid.
Prøv at spørge om en kort instruktion af bilen inden du kører af sted.
Men du er måske for fin til at spørge om hjælp?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

04-08-2020 kl. 19:20

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:
Ja, det gør det. "Moderne" er måske en smule redundant. Jeg tænker blot på mindre turboladede benzinmotorer ift. store almindelige benzinmotorer uden turbo.


Lige en tilføjelse ift. det du skrev i en anden besked omkring hyppige hastighedsændringer. Det kunne måske være en idé med en hybridmodel, fx en Toyota Yaris, Toyota Auris eller lignende. I dit tilfælde vil det i særdeleshed batte på forbruget, når du kan opsamle en masse energi ved hjælpe af motorbremsen, når du når til en begrænsning. Det vil alt andet lige kunne give en rar og glidende kørsel.

/Preben

Hej

Jeg kender ikke så meget til hybrid. så det må jeg læse videre på.
Tak for dine svar. :-)

Hilsen Maria

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

04-08-2020 kl. 19:22

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Det er skam kun et spørgsmål om at "lære" at køre Hybrid.
Prøv at spørge om en kort instruktion af bilen inden du kører af sted.
Men du er måske for fin til at spørge om hjælp?

Hvis det er mig, du mener, er spørgsmålet jo klart nej. Ellers havde jeg jo ikke bedt om hjælp fra kloge folk her. ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

04-08-2020 kl. 19:43

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Hvis driftssikkerhed, holdbarhed, brændstoføkonomi og komfort er er væsentligt, hvorfor så ikke prøve en Hybrid?
Hvis ikke en Golf GTe er inde for budgettet, så burde du kunne finde en Auris Hybrid fra 2013 og frem - den tror jeg vil passe fint til dit behov.

Nu er det nok begrænset hvad man kan sige om en hybridbils holdbarhed over år, men alligevel: Kan man forvente en tilsvarende holdbarhed for Golf Gte, som for Golf-modeller iøvrigt, og hvad med omkostninger for reparation af el-delene i bilen?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

04-08-2020 kl. 20:34

Maria Christensen

bruger siden
04-03-2008

skrev:
Hvis det er mig, du mener, er spørgsmålet jo klart nej. Ellers havde jeg jo ikke bedt om hjælp fra kloge folk her. ;-)

Nej det var ikke til dig.
Mit svar var henvendt til K S som ikke har "lært" at køre Hybrid, og derfor bruger en masse energi på at nedgøre teknikken og advare folk mod det, da han ikke selv kan finde ud af det

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

04-08-2020 kl. 20:53

Maria Christensen

bruger siden
04-03-2008

skrev:
Nu er det nok begrænset hvad man kan sige om en hybridbils holdbarhed over år, men alligevel: Kan man forvente en tilsvarende holdbarhed for Golf Gte, som for Golf-modeller iøvrigt, og hvad med omkostninger for reparation af el-delene i bilen?
Golf GTe blev mig bekendt lanceret sidst i 2014, så de har efterhånden lidt år på bagen.
GTe er en såkaldt Plug In Hybrid, hvilket vil sige at den giver bedst mening hvis man lader den op med strøm, så man derved kan køre relativt hurtigt og langt (formentlig ca 40km) på ren el inden benzinmotoren starter.
Holdbarheden og skavankerne på Golf GTe kender jeg ikke så meget til.

Toyota kører derimod mest med "rene" Hybrider - dvs de skal ikke lades op, men benzinmotoren træder til når bilen belastes, og slukker når man kører med lav belastning.
Det kræver en kort tilvænning at "lære" at udnytte Hybrid systemet optimalt, til gengæld er belønningen lavt brændstofforbrug og komfortabel "glidende" kørsel især pga e-cvt automatgearet.
Toyota har kørt med Hybrid siden 1997, og de mest fejlfri og driftssikre Toyotaer er hybridmodellerne

Dette indlæg blev 05-08-2020 01:02 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Maria Christensen

Maria Christensen
bruger siden
04-03-2008

06-08-2020 kl. 17:22

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Maria Christensen

bruger siden
04-03-2008

skrev:
Nu er det nok begrænset hvad man kan sige om en hybridbils holdbarhed over år, men alligevel: Kan man forvente en tilsvarende holdbarhed for Golf Gte, som for Golf-modeller iøvrigt, og hvad med omkostninger for reparation af el-delene i bilen?
Golf GTe blev mig bekendt lanceret sidst i 2014, så de har efterhånden lidt år på bagen.
GTe er en såkaldt Plug In Hybrid, hvilket vil sige at den giver bedst mening hvis man lader den op med strøm, så man derved kan køre relativt hurtigt og langt (formentlig ca 40km) på ren el inden benzinmotoren starter.
Holdbarheden og skavankerne på Golf GTe kender jeg ikke så meget til.

Toyota kører derimod mest med "rene" Hybrider - dvs de skal ikke lades op, men benzinmotoren træder til når bilen belastes, og slukker når man kører med lav belastning.
Det kræver en kort tilvænning at "lære" at udnytte Hybrid systemet optimalt, til gengæld er belønningen lavt brændstofforbrug og komfortabel "glidende" kørsel især pga e-cvt automatgearet.
Toyota har kørt med Hybrid siden 1997, og de mest fejlfri og driftssikre Toyotaer er hybridmodellerne

Tak, jeg er lidt klogere. :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

06-08-2020 kl. 17:44

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Det er skam kun et spørgsmål om at "lære" at køre Hybrid.
Prøv at spørge om en kort instruktion af bilen inden du kører af sted.
Men du er måske for fin til at spørge om hjælp?

Jeg behøver ikke at "lære" at køre den. Den eneste måde at undgå en infernalsk støj er at køre som om man har et råddent æg mellem fod og speeder. Forsøger man noget, der blot minder om acceleration, springer gearkassen til et lavt gear, som den fastholder så motoren kører med voldsomme omdrejninger og deraf følgende støj indtil hastigheden er opnået. Accelerationen følger ikke omdrejningstallet, og er iøvrigt begrænset ifht. støjen. Det er næppe tilfældigt, at det har været et kritikpunkt ved alle test af Toyotas hybrider siden dag 1. Kritikken er dæmpet lidt på de seneste varianter med +180Hk, men det er ikke relevant her.



Jeg kiggede iøvrigt på den seneste Prius plug-in hybrid, men tabte lysten til en prøvetur, da jeg opdagede at de havde glemt at udstyre den med et bagagerum. Batteriet fyldte helt det, der burde have været et bagagerum og efterlod blot en hylde til småting. Det var meget skuffende for en - på andre måder - spændende bil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

06-08-2020 kl. 17:55

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Nej det var ikke til dig.
Mit svar var henvendt til K S som ikke har "lært" at køre Hybrid, og derfor bruger en masse energi på at nedgøre teknikken og advare folk mod det, da han ikke selv kan finde ud af det

Jeg konstaterer bare det, som alle andre, der tester Toyotas hybrider konstaterer, mens du alene citerer Toyotas marketingsafdeling som om du blev betalt for det.



Jeg har kørt bil i mere end 35 år - også mange forskellige typer, modeller og mærker, så det er skam ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, men det ændrer ikke ved, at en kombination af en momentsvag motor og en hysterisk gearkasse giver en dårlig og støjende oplevelse. Man skal have ekstremt blød hat og helt undgå accelerationer og overhalinger, hvis man skal nå de teorestiske forbrugstalg og undgå støjen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

06-08-2020 kl. 23:43

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg konstaterer bare det, som alle andre, der tester Toyotas hybrider konstaterer, mens du alene citerer Toyotas marketingsafdeling som om du blev betalt for det.



Jeg har kørt bil i mere end 35 år - også mange forskellige typer, modeller og mærker, så det er skam ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, men det ændrer ikke ved, at en kombination af en momentsvag motor og en hysterisk gearkasse giver en dårlig og støjende oplevelse. Man skal have ekstremt blød hat og helt undgå accelerationer og overhalinger, hvis man skal nå de teorestiske forbrugstalg og undgå støjen.
At du har kørt bil i 35 år beviser ikke at du mestrer en ny teknik uden at få den demonstreret først - snarere at du måske er ved at være gammel og stædig og har et problem med din selvopfattelse.
Og husk på at flere af de biler du kritiserer har du ikke selv prøvet - nogle af dem ikke engang selv siddet i

Når Maria ønsker forslag til en bil der er driftsikker/holdbar og komfortabel, så syntes jeg at Hybrid teknikken er værd at se nærmere på. Derved slipper hun også for risikoen for defekte turboer, slidte koblinger og tilstoppede partikkelfiltre. Nu vil du sikkert påstå at hun skal påregne 2-3 udskiftninger af hybridbatteriet i bilens levetid - men når batteriet nu er designet til at holde hele bilens levetid ud, så er det jo et irrelevant teoretisk problem.

Dette indlæg blev 07-08-2020 07:17 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

07-08-2020 kl. 00:02

Det jeg vil melde ind med her er at en 5-6 år gammel hybrid bil ikke kan måle sig med de nye som bliver lavet nu
teknologien har simpelthen rykket sig rigtigt meget på de pr så ud fra det ville jeg ikke råde en til st købe en ældre hybridbil og det samme med en ren elbil
der er simpelthen sket for meget i en positiv retning til st jeg ville se det som en god handel

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

07-08-2020 kl. 09:59

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg konstaterer bare det, som alle andre, der tester Toyotas hybrider konstaterer, mens du alene citerer Toyotas marketingsafdeling som om du blev betalt for det.



Jeg har kørt bil i mere end 35 år - også mange forskellige typer, modeller og mærker, så det er skam ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, men det ændrer ikke ved, at en kombination af en momentsvag motor og en hysterisk gearkasse giver en dårlig og støjende oplevelse. Man skal have ekstremt blød hat og helt undgå accelerationer og overhalinger, hvis man skal nå de teorestiske forbrugstalg og undgå støjen.
At du har kørt bil i 35 år beviser ikke at du mestrer en ny teknik uden at få den demonstreret først - snarere at du måske er ved at være gammel og stædig og har et problem med din selvopfattelse.
Og husk på at flere af de biler du kritiserer har du ikke selv prøvet - nogle af dem ikke engang selv siddet i

Når Maria ønsker forslag til en bil der er driftsikker/holdbar og komfortabel, så syntes jeg at Hybrid teknikken er værd at se nærmere på. Derved slipper hun også for risikoen for defekte turboer, slidte koblinger og tilstoppede partikkelfiltre. Nu vil du sikkert påstå at hun skal påregne 2-3 udskiftninger af hybridbatteriet i bilens levetid - men når batteriet nu er designet til at holde hele bilens levetid ud, så er det jo et irrelevant teoretisk problem.

Jeg ved godt, at du har det meget, meget svært med kritik af din afgud, Toyota, men du bliver nødt til at forholde dig til virkeligheden. Det er ikke tilfældigt, at CVT gearkassen og støj kritiseres i stort set samtlige tests af Toyota hybrid med under 180hk.



Dine forsøg på at skræmme er ligeledes tåbelige. Turbo, partikelfilter m.m. er - ligesom hybridbatterier - designet til at holde hele bilens levetid. Batterier slides til gengæld og bliver dårligere for hver eneste tur. En turbo får ikke nedsat sin effekt tilsvarende for hver tur.



Så se nu lidt realistisk på tingene istedet for i hver eneste tråd at forsøge at promovere Toyotas hybrider - de er kun velegnede til lidt bykørsel - hvis man kan holde støjen ud. Det er næppe tilfældigt, at stort set alle andre har droppet CVT for mange år siden til fordel for bedre løsninger - ligesom stort set alle andre (og nu også Toyota) har fundet ud af, at det er langt behageligere at køre i en bil med en rimelige bundtræk vha. en turbo end at køre med en momentsvag motor, der skal piskes op i omdrejninger.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

13-08-2020 kl. 06:46

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg ved godt, at du har det meget, meget svært med kritik af din afgud, Toyota, men du bliver nødt til at forholde dig til virkeligheden. Det er ikke tilfældigt, at CVT gearkassen og støj kritiseres i stort set samtlige tests af Toyota hybrid med under 180hk.



Dine forsøg på at skræmme er ligeledes tåbelige. Turbo, partikelfilter m.m. er - ligesom hybridbatterier - designet til at holde hele bilens levetid. Batterier slides til gengæld og bliver dårligere for hver eneste tur. En turbo får ikke nedsat sin effekt tilsvarende for hver tur.



Så se nu lidt realistisk på tingene istedet for i hver eneste tråd at forsøge at promovere Toyotas hybrider - de er kun velegnede til lidt bykørsel - hvis man kan holde støjen ud. Det er næppe tilfældigt, at stort set alle andre har droppet CVT for mange år siden til fordel for bedre løsninger - ligesom stort set alle andre (og nu også Toyota) har fundet ud af, at det er langt behageligere at køre i en bil med en rimelige bundtræk vha. en turbo end at køre med en momentsvag motor, der skal piskes op i omdrejninger.

Jeg har det skam fint med kritik af både Toyota, Saab, Tesla, Chevrolet og alle de andre du ikke kan lide - hvis bare kritikken er reel. Man når man baserer sine antagelser på gætværk og hvad man har læst i test, så giver det ingen værdi - jeg vil hellere høre folks egne erfaringer fra dem der har kørt i bilerne.
Nu skriver du at det er de Hybrider under 180hk der "støjer".
Hvilken Hybrid har du prøvet nogle med over 180hk?

Ang turbo har der lige været et indlæg med en kun 6 år gammel Octavia med defekt turbo - prøv at spørge f.eks FTZ om hvor mange turboer de sælger.
Selv om de burde holde bilens tid ud er det langt fra altid tilfælde, og noget der oftere bliver skiftet end traktionsbatteriet på en Hybrid.

Hvis Toyota har "fundet ud af" at turbo er langt mere behageligt - hvorfor er der så ikke turbo på deres motorer i den nye kommende Yaris?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-08-2020 kl. 14:36

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Jeg har det skam fint med kritik af både Toyota, Saab, Tesla, Chevrolet og alle de andre du ikke kan lide - hvis bare kritikken er reel. Man når man baserer sine antagelser på gætværk og hvad man har læst i test, så giver det ingen værdi - jeg vil hellere høre folks egne erfaringer fra dem der har kørt i bilerne.
Nu skriver du at det er de Hybrider under 180hk der "støjer".
Hvilken Hybrid har du prøvet nogle med over 180hk?

Ang turbo har der lige været et indlæg med en kun 6 år gammel Octavia med defekt turbo - prøv at spørge f.eks FTZ om hvor mange turboer de sælger.
Selv om de burde holde bilens tid ud er det langt fra altid tilfælde, og noget der oftere bliver skiftet end traktionsbatteriet på en Hybrid.

Hvis Toyota har "fundet ud af" at turbo er langt mere behageligt - hvorfor er der så ikke turbo på deres motorer i den nye kommende Yaris?

Sjov mentalitet med at tro, at hvis man forholder sig til fakta frem for at være fan, så er man "hater"/kan ikke lide.



Det er da pudsigt, at når jeg - iflg. dig - ikke kan lide Toyota, at der står et eksemplar i min ene carport.....



Jeg har kørt forskellige Toyota'er med CVT og oplever det samme som samtlige seriøse testere par beskrevet: Elastikgearet reagerer sløvt og sender bilen op i hysteriske omdrejninger, der er ude af trit med bilens fart og acceleration.



Ja, der har været et indlæg om en defekt turbo - og der er også et indlæg om en defekt Toyota. Intet holder evigt og alt kan gå istykker - også på en Toyota (også egen erfaring). En defekt turbo mærkes pludseligt og markant. Et nedslidt batteri betyder, at bilen kører mere på benzin og mindre på el - og det opdages ikke af de fleste forbrugere. Derfor skiftes mange batterier utvivlsomt ikke selv om de er nedslidt.



Slut herfra - jeg gider ikke diskutere din religion.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-08-2020 kl. 14:59

Der er nu intet at vinde ved at erhverve sig en hybrid bil. For det første bliver bilen tungere, for det andet er Co2 forbruget under produktion højere, nr.3 hybrid biler køre oftest ikke længere end en moderne benzin eller diesel bil. og ja der skrives i denne stund på mange medier om hybrid, der alligevel ikke rigtigt er noget. Det er producenternes pengepung, der tænkes i. Tusindevis af benzin og diesel motorere står på lager, og finten er så hybrid, for at få skidtet solgt ud, inden BATTERIER overtager markedet. Om folk vil sætte sig ordentligt ind i det eller ej, er og bliver deres egen sag !

PT køres der MB E200 CDI, forbrugs tal er svingende, alt efter vejr vind og temperartur. Ca 18km/l om vinteren på langtur, med ca 22 graders varme opnåede jeg 23,8km/l. Begge tal var ved 90km/t. Næste bil, må blive en El bil, men ikke før markedet har stabiliseret sig...dvs bedre og hurtigere opladning, og et større udbud af biler.

Dette indlæg blev 13-08-2020 15:00 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-08-2020 kl. 16:33

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Der er nu intet at vinde ved at erhverve sig en hybrid bil. For det første bliver bilen tungere, for det andet er Co2 forbruget under produktion højere, nr.3 hybrid biler køre oftest ikke længere end en moderne benzin eller diesel bil. og ja der skrives i denne stund på mange medier om hybrid, der alligevel ikke rigtigt er noget. Det er producenternes pengepung, der tænkes i. Tusindevis af benzin og diesel motorere står på lager, og finten er så hybrid, for at få skidtet solgt ud, inden BATTERIER overtager markedet. Om folk vil sætte sig ordentligt ind i det eller ej, er og bliver deres egen sag !

PT køres der MB E200 CDI, forbrugs tal er svingende, alt efter vejr vind og temperartur. Ca 18km/l om vinteren på langtur, med ca 22 graders varme opnåede jeg 23,8km/l. Begge tal var ved 90km/t. Næste bil, må blive en El bil, men ikke før markedet har stabiliseret sig...dvs bedre og hurtigere opladning, og et større udbud af biler.

Du behøver vist ikke at frygte, at nogle brænder inde med benzin-/dieselmotorer så længe 97% af bilsalget rummer disse og kun sølle 3% af salget er elbiler - og det er endda alene fordi de får massiv økomisk støtte i form af fjernede/reducerede afgifter på registrering og el.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-08-2020 kl. 17:10

KS !

Det jeg mener er at der bliver lagt bøder på co2 og emissions krav, hvis disse ikke er opfyldte. Derfor forsøger man med hybrid eks.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

13-08-2020 kl. 22:12

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Der er nu intet at vinde ved at erhverve sig en hybrid bil. For det første bliver bilen tungere, for det andet er Co2 forbruget under produktion højere, nr.3 hybrid biler køre oftest ikke længere end en moderne benzin eller diesel bil. og ja der skrives i denne stund på mange medier om hybrid, der alligevel ikke rigtigt er noget. Det er producenternes pengepung, der tænkes i. Tusindevis af benzin og diesel motorere står på lager, og finten er så hybrid, for at få skidtet solgt ud, inden BATTERIER overtager markedet. Om folk vil sætte sig ordentligt ind i det eller ej, er og bliver deres egen sag !

PT køres der MB E200 CDI, forbrugs tal er svingende, alt efter vejr vind og temperartur. Ca 18km/l om vinteren på langtur, med ca 22 graders varme opnåede jeg 23,8km/l. Begge tal var ved 90km/t. Næste bil, må blive en El bil, men ikke før markedet har stabiliseret sig...dvs bedre og hurtigere opladning, og et større udbud af biler.

Jeg tror du forveksler en alm Hybrid med en Plug In Hybrid.
For 1: en Yaris Hybrid vejer kun ca 40kg mere end en alm Hybrid og en Corolla vejer ca det samme uanset om det er en benzin eller en 1,8 Hybrid.
Plug in Hybrider har derimod et større batteri der typisk gør bilen noget tungere.

2: batterierne på Yaris og Corolla er på ca 1,2 til 1,4 KWh hvor en rigtig elbil ligger på måske 40 til 100kwh, så batterierne er jo ret "små" i forhold til ren el, og til Plug in Hybrid.

3: en Yaris Hybrid kører ca 4km længere pr liter end en alm benziner, og en Corolla 1,8 Hybrid kører ca 6,5km længere pr liter benzin

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg