Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
anmeldelse: Scenic e-tech Iconic 2024 efter 40.000km
K. Jensen
bruger siden
23-10-2024
30-08-2025 kl. 12:26
Her er mine erfaringer hvis nogen kan bruge dem.
Bilen er købt fra ny , leveret jauar 2025, med alle options undtagen soltag.
Positivt:
Kører godt.Fin afstemning mellem komfort og stabilitet i undervogn.
220Hk er tilstrækkeligt. Føles kvik uden at man får brrækfornemmelser. Forhjul kan spinne i vådt fører men assistentsystemerne hjælper fint til.
Google automotive er bare godt !
De forskellige alarmer, f.eks ved hastighedsoverskridelse, er så diskrete at man nærmest ikke lægger mærke til dem. Kan slukkes helt ved et enkelt tryk på en knap.
Fin plads på bagsædet, dog med lidt ringe lårstøtte , men det er et generelt problem i alle elbiler jeg har prøvet.
Må trække 1100kg.Har 6 usb-c stik
22kw AC ladning
Negativt
Jeg er 183 og normal af bygning, men føler at førersædet er for smalt, og ikke muligt at indstille så man får god lårstøtte. Har flere gange aktiveret advarselslys med knæet.Bemærkede det ikke da vi købte den, men er blevet tydeligt med tiden.Kører 250-300km dagligt.
Bagagerummet er på papiret stort, men har en meget høj læssekant. Man kan få en indsats til at hæve bunden , men det løser ikke problemet. Glem alt om barnevogn og hundebur på samme tid. Ingen siderum.
Softwaren er egentlig velfungerende, men der er begrænsede muligheder for tilpasning. Man kan f.eks ikke se ladekurve eller andre data som kunne være interessante/nyttige. Renaults design kan absolut også diskuteres.Der kommer nærmest ingen opdateringer fra Renault og systemet har fortsat flere latterlige, sproglige, oversættelsesfejl. Renault app'en er stort set ubrugelig med yderst begrænset funktionalitet, men heldigvis ikke strengt nødvendig i hverdagen.
Der er ikke lys i handskerum eller ved ladestik , til gengæld skorter det ikke på LED striber i kabinen, som kan indstilles i alverdens farver.
Selvom jeg har Harmon Kardon anlægget med subwoofer, bliver man ikke ligefrem blæst omkuld over lydkvaliteten.Systemet har underligt nok, ikke TP/TA (trafikradio)
Afdækningen til bagagerummet er noget pap (bogstaveligt talt) som hænger i 2 elastikker. Den ene er selvfølgelig sprunget.Ligner noget der hører hjemme i en C1.
En ladeklap der lukkede sig selv , ville have været rart. Ligeledes one pedal drive og V2L men det kan jo nu fåes i 2025 udgaven.
Der er meget begrænsede muligheder for at konfigurere når man køber bilen. Jeg ville feks hellere have haft De sorte sæder fra Alpine udgaven istedet for de hvide som er standard i Iconic. Alpine udgaven kunne til gengæld ikke fåes med el sæder som er standard i Iconic.
Hvis man har meget behov for at lade ude, er den bestemt ikke den hurtigste, og ladekurven falder ret hurtigt af selvom batteriet kan forvarmes . Lader heldigvis 98% hjemme.
Bagenden suger skidt som en Miele støvsuger med turbo.
Forbrug
Jeg kører 250-300km dagligt, 85 % (jysk) motorvej, og selv i de koldeste perioder , har rækkevidden ikke været under 380-400km. Med et andet kørselsmønster, er 500-550km bestemt realistisk.
Konklusion
Ville jeg købe bilen igen - Næppe. Det er bestemt ikke en dårlig bil. Den er ikke bedst til noget , men tilstrækkelig til det meste.Da jeg kører relativt meget er førersædet den største deal breaker for mig, og dernæst bagagerummet. Andre vil ikke nødvendigvis have de samme problemer.
Flere anmeldere har nævnt de elekriske dørhåndtag samt antallet af stilke ved rattet som et problem, men deri er jeg ikke enig. Det fungerer fint efter en kort tilvænningsperiode.
Håber nogen kan bruge disse erfaringer.
Bilen er købt fra ny , leveret jauar 2025, med alle options undtagen soltag.
Positivt:
Kører godt.Fin afstemning mellem komfort og stabilitet i undervogn.
220Hk er tilstrækkeligt. Føles kvik uden at man får brrækfornemmelser. Forhjul kan spinne i vådt fører men assistentsystemerne hjælper fint til.
Google automotive er bare godt !
De forskellige alarmer, f.eks ved hastighedsoverskridelse, er så diskrete at man nærmest ikke lægger mærke til dem. Kan slukkes helt ved et enkelt tryk på en knap.
Fin plads på bagsædet, dog med lidt ringe lårstøtte , men det er et generelt problem i alle elbiler jeg har prøvet.
Må trække 1100kg.Har 6 usb-c stik
22kw AC ladning
Negativt
Jeg er 183 og normal af bygning, men føler at førersædet er for smalt, og ikke muligt at indstille så man får god lårstøtte. Har flere gange aktiveret advarselslys med knæet.Bemærkede det ikke da vi købte den, men er blevet tydeligt med tiden.Kører 250-300km dagligt.
Bagagerummet er på papiret stort, men har en meget høj læssekant. Man kan få en indsats til at hæve bunden , men det løser ikke problemet. Glem alt om barnevogn og hundebur på samme tid. Ingen siderum.
Softwaren er egentlig velfungerende, men der er begrænsede muligheder for tilpasning. Man kan f.eks ikke se ladekurve eller andre data som kunne være interessante/nyttige. Renaults design kan absolut også diskuteres.Der kommer nærmest ingen opdateringer fra Renault og systemet har fortsat flere latterlige, sproglige, oversættelsesfejl. Renault app'en er stort set ubrugelig med yderst begrænset funktionalitet, men heldigvis ikke strengt nødvendig i hverdagen.
Der er ikke lys i handskerum eller ved ladestik , til gengæld skorter det ikke på LED striber i kabinen, som kan indstilles i alverdens farver.
Selvom jeg har Harmon Kardon anlægget med subwoofer, bliver man ikke ligefrem blæst omkuld over lydkvaliteten.Systemet har underligt nok, ikke TP/TA (trafikradio)
Afdækningen til bagagerummet er noget pap (bogstaveligt talt) som hænger i 2 elastikker. Den ene er selvfølgelig sprunget.Ligner noget der hører hjemme i en C1.
En ladeklap der lukkede sig selv , ville have været rart. Ligeledes one pedal drive og V2L men det kan jo nu fåes i 2025 udgaven.
Der er meget begrænsede muligheder for at konfigurere når man køber bilen. Jeg ville feks hellere have haft De sorte sæder fra Alpine udgaven istedet for de hvide som er standard i Iconic. Alpine udgaven kunne til gengæld ikke fåes med el sæder som er standard i Iconic.
Hvis man har meget behov for at lade ude, er den bestemt ikke den hurtigste, og ladekurven falder ret hurtigt af selvom batteriet kan forvarmes . Lader heldigvis 98% hjemme.
Bagenden suger skidt som en Miele støvsuger med turbo.
Forbrug
Jeg kører 250-300km dagligt, 85 % (jysk) motorvej, og selv i de koldeste perioder , har rækkevidden ikke været under 380-400km. Med et andet kørselsmønster, er 500-550km bestemt realistisk.
Konklusion
Ville jeg købe bilen igen - Næppe. Det er bestemt ikke en dårlig bil. Den er ikke bedst til noget , men tilstrækkelig til det meste.Da jeg kører relativt meget er førersædet den største deal breaker for mig, og dernæst bagagerummet. Andre vil ikke nødvendigvis have de samme problemer.
Flere anmeldere har nævnt de elekriske dørhåndtag samt antallet af stilke ved rattet som et problem, men deri er jeg ikke enig. Det fungerer fint efter en kort tilvænningsperiode.
Håber nogen kan bruge disse erfaringer.
J R
bruger siden
13-12-2013