Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Olie til Skoda fabia greenline ?

Profil slettet

Profil slettet

30-07-2009 kl. 13:14

Hej. Jeg er den glade ejer af den skoda fabia greenline, som har kørt ca. 24.000 km, og skal til service om ca. 6.000 km (30.000 km interval). Har lige tjekket olie, og den viser et fint niveau i midterområdet. Kører snart et længere smut sydpå og vil derfor - med tanke på at den ikke har fået olie de første 24.000 km - gerne have en dunk ekstra olie med i bilen... Skal være en ordentlig olie, da det vist er et dumt sted at spare. Mit spørgsmål er derfor, hvilken olie jeg skal vælge, og hvor den kan anskaffes - kan den evt. købes på tankstationer ? (vil helst undgå at skulle til min forhandler, da der er rimelig langt) Jeg mener, at Skoda/VW selv anbefaler en olie fra Shell ? Mvh Martin

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-07-2009 kl. 14:21

Jeg ville også få lavet service på bilen, så er du også sikker på at den er iorden inden jeres lange tur.

Benny Due

Benny Due
bruger siden
09-10-2003

30-07-2009 kl. 15:47

Det er med olie som med wiskey ! single malt tak, ikke blended !

Det betyder at du ikke selv skal begynde at blande olie, den olie du vil have med som reserve skal være samme type som den der er i motoren.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

02-08-2009 kl. 16:36

Olieproducenterne er sikkert glade for dig, men det har ingen gavnlig effekt for bilen.
Motorproducenterne ved nok en hel del mere om olie end dig, og ville ikke anbefale at køre 30.000 km på samme olie hvis ikke det var godt nok.

Ofrede man de 1.000 kr en olieanalyse koster på et laboratorium ville udfaldet sandsynligvis blive at olien kunne bruges lang tid endnu selv efter 30.000 km.

@Martin
Du skal rigtignok bruge longlife olie som den her:
http://www.mapodo.de/product_info.php/cPath/147_164_205/products_id/353