Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Valg af bil til en familie på 3 måske 4 i fremtiden.

Jesper Langbo Schäfer

Jesper Langbo Schäfer
bruger siden
24-06-2026

24-06-2026 kl. 10:09

Hej alle sammen

Min kone står og skal kigge efter bil, da vi har fået og vide at den nuværende bil vil være for dyr at reparere i forhold til pris og alder. Det er en toyota Auris model Hatchback fra 2011 1.4 Diesel. Den er en god størrelse, men kunne godt tænke mig og finde en bil der var større. Vi har 3,5 måned til at finde bil. Den nye bil skal geren være Diesel, da jeg ikke har råd til en EV og så skal det være Automatgear, da konen har dårlig håndled.

Vores budget ligger imellem 100.000 kr. - 150.000 kr, bilen må gerne have kørt under 200.000 km.

Jeg har kigget på stationcars primært indtil videre, men er også meget åbne for en god SUV. De station cars jeg har kigget på indtil videre er.

Volvo V60 og V90

Ford Focus og Ford Mondeo

Skoda Superb combi

Skoda Octavia

Opel Insignia

Er åben for biler af mærkerne

Skoda

Opel

Volvo

Ford

Toyota

Nissan

i både Stationcar og SUV model

Min udfordring er, at jeg er 187 cm høj, men min kone er kun 153 cm. For nogle år siden kørte vi med min farfar i hans Toyota Avensis som var stationcar, men konen kunne ikke trykke pedalerne i bund uanset hvordan hun instillede bilen. Så vi leder efter en bil hvor det er muligt. Det er ikke et problem i vores nuværende bil eller i en SUV som f.eks. Nissan Qashqai (mine forældre har en).

Jeg kunne godt ønske mig at finde en bil med en rimelig benplads på bagsædet, så der er plads til vores pige når hun bliver ældre, men også til venner af mine som er omkring min højde. Dog skal der også nu være plads i bagagerummet til en barnevogn med ekstra liggelængde på 96 eller 98 cm. Da den kune lige kan være i vores nuværende bil.

En frygt jeg har ved stationcars, det er at jeg ikke selv kan sidde oprejst på bagsædet i min bil, så det kunne være dejligt hvis det er muligt.

Håber I vil komme med anbefalinger på modeller.

Hilsen Jesper Langbo Schäfer

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

24-06-2026 kl. 17:01

Du skal ud og kigge efter en SuperB.

De har memory på forsædet, og når der er forskel i højden så skal sædet stilles hver gang, så er memory et must.
Benplads på bagsædet er som i en limousine. Havde en og når jeg sad bag mig selv, så var der 25-30 cm foran knæene, jeg er så også kun 179. Min kone er 154, og vi elskede den bil, indtil motoren stod af.

Du kunne også, hvis du har mulighed for at lade hjemme, prøve en:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/enyaq/80-iv-5d/6866225

Jeg ved godt du mente det skulle være diesel eller benzin, men det er altså bare voldsomt meget billigere i drift med EL. selvfølgelig afhængig af hvor langt du kører.
Men vil umiddelnbart tro du kan købe en 50-70.000 kr dyrer bil for brædnstof besparelsen.

Dette indlæg blev 24-06-2026 18:19 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

25-06-2026 kl. 11:01

Enig i at EV bør overvejes. Indkøbsprisen kan øges en del, ved EV frem for fossil.
Samtidig er det lidt en dødssejler at købe en ældre fossil, med en del km, men stadig bruge op til 150k på det.
Der vil formentlig være rep.-/drift-omkostninger i den halvhøje ende og samtidig vil der stadig være et værditab, ikke mindst da fossil er fortiden

Jesper Langbo Schäfer

Jesper Langbo Schäfer
bruger siden
24-06-2026

25-06-2026 kl. 11:05

Jeg ser bare ikke lige hvor jeg skulle finde de penge i budgettet lige nu. Jeg vil helst ikke skylde noget på en bil. Så kan jeg købe den kontant med det samme vil det være bedst. Jeg vil også gerne have haft en god EV men dem jeg har råd til kan ikke have det i dem så jeg har brug for, når det kommer til pladsen.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

26-06-2026 kl. 12:36

Hvis du skulle bestemme dig for at finansiere en bil, så lad være med at låne 50.000, det bliver bare dyrt i omkostninger.
Kig på kreditomkostningerne, og opdag der kan være 50.000 i forskel i det du betaler for et lån.

Jesper Langbo Schäfer

Jesper Langbo Schäfer
bruger siden
24-06-2026

26-06-2026 kl. 17:37

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvis du skulle bestemme dig for at finansiere en bil, så lad være med at låne 50.000, det bliver bare dyrt i omkostninger.
Kig på kreditomkostningerne, og opdag der kan være 50.000 i forskel i det du betaler for et lån.

Kan du uddybe lidt mere hvad med du mener med kredit omkostningerne😊

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

26-06-2026 kl. 20:43

Nu giver jeg dig et eksempel, som du sikkert ikke har i tankerne.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-y/long-range-rwd-5d/6924609

Næsten 1 år gammel model Y LR RWD Premium, der kan forhandleren finansiere den til Samlede kreditomkostninger95.061 kr
Se midt på siden til højre. Det koster altså dig 95.000 kr i oprettelse og renter i lånet løbetid, at finansiere den med 20% udbetaling.

Så kører du ud til Tesla og kigger på en sprit ny samme pakke Model Y LR RWD Premium:
Kontantpris: 364.990 kr. Løbetid er 96 måneder. Du skal betale 3.196 kr om måneden med en variabel debitorrente på 0%. ÅOP er 1,30%. Du skal lægge en udbetaling på 72.998 kr. Samlede kreditbeløb er 291.992 kr. Samlede kreditomkostninger udgør 15.574 kr. Det samlede beløb, der skal tilbagebetales er 380.564 kr.

Den nye koster dig med samme 20% udbetaling, ialt med oprettelse og renter i lånets løbetid 15.574 kr.

OG så får du en sprit ny.

Så kan du godt se det ikke kan betale sig kigge på en brugt. Der er en anelse forskel på 95k og 15k i omkostninger over de samme 96 måneder og med nærmest samme udbetaling.
Faktisk vil jeg våge at påstå, at du ikke kan spare 364.000 kr samme, uden de har mistet de 15.000 i inflaition. Man kunne måske endda tænke sig at med 150.000 på bogen. lægge de 75.000 i udbetaling, investere de siste 75.000 i indeksobligationer, så var det sandsynligt at på samme 96 måneder at de 75.000 kr investeret ville være steget med mere end 15.000.