Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Garanti på bil....hjælp

Profil slettet

Profil slettet

27-11-2007 kl. 19:38

Jeg overvejer at købe en kia picanto fra 2006, efter hvad jeg har forstået er der 3 års garanti på sådan en. Hvad med den forhandler der sælger mig bilen, skal han ikke give garanti eller er der noget jeg har misforstået. Forhandleren er ikke autoriseret kiaforhandler. Jeg kan jo ikke gå ned på et kia værksted med alt der skal laves, hvis der er noget galt med bilen, eller hvad. Håber der er nogen der kan afklare mit spørssmål.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

27-11-2007 kl. 21:54

Hej Karsten.

Sådan som jeg har forstået det kommer det med garantien an på, om den er købt ved en autoriseret forhandler i første omgang.

Min svigerfar købte en Kia Sorento (ny bil) ved en ikke autoriseret forhandler. Der var der nogle problemer med og forhandleren var meget sløv til at udbedre fejlene. Jeg kontaktede så importøren, som oplyste mig om, at den bil ville de ikke have noget at gøre med, da den ikke oprindeligt var solgt gennem deres distributionsnet.

Modsat har jeg en VW som jeg har købt privat. Der gik oliefyret i stykker i inden garantien udløb. Det fik jeg skiftet UB hos en autoriseret forhandler her i Jylland. Det kunne lade sig gøre, da ham jeg købte bilen af, havde købt den hos en autoriseret forhandler (på Sjælland).

Håber du kan bruge mit svar til noget. Du kunne jo evt. prøve, at ringe og snakke med KIA om det.

Mvh. A.

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

28-11-2007 kl. 19:52

Som der rigtigt anføres, dækker KIA Motors Danmark A/S, via en autoriseret forhandler, herunder evt. reklamationerne, såfremt bilen er solgt via dansk autoriseret forhandler. Dog bemærkes, at bilen skal være serviceret efter producentens foreskrifter, også rust kontrol, med dokumentetaion for det udførte arbejder, hvis service / kontrol er udført uautoriseret. Bilen er faktisk ukompliceret og ikke behæftet med generelle fejl eller defekter, et godt køb. Anita omtaler sin svigerfar, der sandsynligvis har købt en parallel importeret KIA Sorento, og den er ikke dækket, grundet forskellige omstændigheder.

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

28-11-2007 kl. 19:53

Håber svaret falder i den smag Frank Hansen