Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Førstegangskøb: Skoda Fabia Combi?

Profil slettet

Profil slettet

18-03-2008 kl. 12:03

Leder efter en familiebil til ung familie (27 år med 1 barn). Aldrig ejet en bil før, men søger nu efter en rimelig rummelig bil med plads til børn og en klapvogn. Kørselsbehov: 30000km om året. Bemærk at vi gerne skulle kunne finde en rimelig forsikring til bilen. Hvad ville I sige til en Skoda fabia combi til 1,4 TDI til 193.000 fra ny? Er der andre nye stationcars til under 250.000DKK, som man burde kigge efter. Eller burde man kigge efter brugte lidt større stationcars med lidt km på tælleren? Vi har bl.a. overvejet: Kia Ceed SW Ford Focus Stationcar (evt. lettere brugt) Lettere brugt VolvoV50 Godt brugt Volvo V70 Toyota Corolla Stationcar (brugt ca. 100.000km) Skoda Octavia combi (lettere brugt) alle kommentarer modtages - både til Skodaen, til andre mulige biler, som vi bør overveje og til dem på listen ovenfor mvh Daniel Hvad siger I? mvh Daniel

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

18-03-2008 kl. 12:40

Fabia Combi er en rigtig fornuftig bil, med en lækker følelse af kvalitet i kabinen, hvor jeg personligt syntes at asiaterne halter noget efter.
1,4 TDi motoren er 3 cylindret hvilket giver en del vibrationer og underlig motorlyd, samtidig er den lidt bovlam. 1,9 TDi er mere harmonisk.
Mange vil påstå at TDI motoren er forældet og larmer mere en en commonrail diesel, hvilket den også gør i tomgang men når først man kører høres forskellen ikke.

De andre modeller du nævner er også fornuftige biler, dog tror jeg ikke Volvoer'ne harmonerer med en førstegangskøber og billig forsikring.

Profil slettet

Profil slettet

25-03-2008 kl. 08:36

Hej Daniel,

Skoda folket gik i igang igen.
prøv at kigge på nogle af de alternativer du selv nævner, eks. Volvo V50 o.lign. biler, de er faktisk merprisen værd og ikke mindst på sigt når du skal af med den igen.
Den største del af fornøjelsen ved at eje en bil, er stadig køreegenskaber og oplevelserne med komfortable biler med eks. klimaanlæg som standard og ikke mindst sikkerheden til dine børn.

Paw Ludvigsen

Paw Ludvigsen
bruger siden
28-02-2004

25-03-2008 kl. 16:44

Jeg kan også tilslutte mig en Fabia Combi - en ny eller den tidligere model brugt (1-3 år med 1,9 TDi motor). Skoda er synonym med god sidekomfort og en fornuftig affjerdring på alm. asfalt. Jeg kører selv en Combi 1,9 TDi fra 09/2006. Den er økonomisk (20 km/l) og sjov at køre i. Ved overhalinger har jeg endnu ikke oplevet at være nervøs for, jeg ikke kommer hurtigt nok udenom. Den totale køreoplevelse synes jeg ikke afviger meget fra den nye model. Tilføjes skal dog, der en smule mere bagsæde- og bagageplads i den nyeste model. Personligt synes jeg ikke om udseendet af den nye Fabia. Men det glemmer jeg nemt, når jeg kommer i tanke om gensalgsværdien sammenlignet med eksempelvis Kia Ceed :) - selvom jeg synes TDI motoren larmer med end konkurrenternes dieselmotorer.

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

25-03-2008 kl. 22:56

At Skoda har en god gensalgsværdi er vel uomtvisteligt - og lidt uforståeligt for mig - SÅ fede er de altså heller ikke!
Men hvad får dig til at tro, at gensalgsværdien på en Kia cee'd med 7 års garanti skulle være markant ringere end for en Skoda med 2 år garanti (wow, to års garanti.....)?
Hvis jeg forestiller mig at skulle købe en brugt bil om 4 år, så vil jeg da hellere købe en bil med endnu 3 års fabriksgaranti, fremfor et udløbet VAG-produkt, når nu man ved at de langt fra er fejlfrie (omend mit personlige kendskab via familiemedlemmer vedrører både Skoda, VW og Audi, hvoraf Skodaen som den eneste trods alt IKKE har horrible serviceomkostninger, med bla. udskiftning af gearkasse på 1 stk. Golf IV 1,6 (30.000 kr.) og 1 stk. A4 Cabrio 3,0 (godt 50.000 kr. samt diverse motorstyringsfnidder/lambdasonderod på en Touran 1,6 FSi (indtil videre op mod 15.000 kr.) - i en alder af under 4 år!).
Bortset derfra ligner den nye Fabia i mine øjne en bil, der burde have været mindst 10 cm bredere, så ville designet have passet sammen hele vejen rundt - men stadig være kedeligt :-)Sidst rettet: 25/3-08

Sidst rettet: 25/3-08

Jeppe Friberg

Jeppe Friberg
bruger siden
06-01-2004

25-03-2008 kl. 23:10

Jeg har været den samme tur rundt som dig, og ville klart have valgt en Kia Ceed 1,6 diesel.

Vi fandt bare ud af, at konen var gravid med nr. 2, så vi kunne ikke finde bagsædeplads i nogen af dem (bagagerummmene er stort set ok allesammen). Vi er endt med at købe en Mondeo stationcar årgang 04, og sådan en kan man få for ca 180-200.000, hvis man kigger sig for. Så finder man ikke mere plads for pengene.

Tjek jeres forsikringsmuligheder først - fx Kia, Skoda, Nissan (En Note er også en fin bil til formålet), Mitsubishi og flere brugtforhandlere kan tilbyde fornuftig forsikring.

Og tjek bagsædepladsen grundigt - en 2-årig i barnestol med sovebeslag fylder altså helt absurd meget.

Profil slettet

Profil slettet

26-03-2008 kl. 02:47

Hvor mange liter er det nu lige bagagerummet er på ????????