Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Wv vs. Skoda

Profil slettet

Profil slettet

28-01-2008 kl. 23:18

Efter en kollega spurte mig om jeg var glad for min passat. Kom det næste spørgsmål:Hvad er der egentlig af forskel på en ny skoda og wv? Ja det nemmeste var jo og fortælle ham lighederne(motorer divers dele) men hvad er egentlig foskellen borset fra pris og design? Er en octavia dåligere lyddæmpet end en passat, er indtrækket af en dårligere kvalitet, er wv bedre rustbeskyttet? Hvordan kører en octavia 2,0 tdi i forhold til en passat med samme motor? Er der nogen der har nogle kvalificerede bud ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

mogens H

mogens H
bruger siden
06-01-2004

29-01-2008 kl. 07:25

Hvorfor vil alle menesker sammenligne en octavia med en passat??? det har ALDRIG haft noget med en passat at gøre!!!!! den er bygget på en golf/ jetta platform både den gamle og nye model........
En Golf variant diesel er kun 8000 dyrere end en tilsvarende skoda!! jeg tror de er givet godt ud.
Hilsen MKI

Profil slettet

Profil slettet

29-01-2008 kl. 09:49

Det emne har før været til heftig debat herinde..
Det er selvfølgelig træls, hvis man har betalt boksen for en passat, og der så er en masse octavia ejere, der synes at deres biler gør det lige så godt... uanset hvilken platform vi så snakker om (og jeg ved godt at der er forskel i akselafstand m.m.). Men så er det vel VAG-gruppen som sådan der har fejldisponeret, eller hvad?
Og jeg kører hverken skoda eller vw

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 08:40

Diskussionen har rigtignok tidligere været heftig - jeg har selv haft fornøjelsen af være uening med bla. Dok..
Min holdning er at det fuldt ud retfærdigt at sammenligne Octavia II og Passat.
Det kan bare ikke være rigtigt, at fordi akselafstanden er større i en Passat, at en Octavia ikke opfylder fuldstændig de samme behov som en Passat..? Det gør det i alt fald i mit eget tilfælde.
Tag nu også lige at kigge på eks. kontakter til rudehejs - fuldstændig identiske i Octavia og Passat. Kontakter og knapper til klimaanlæg - fuldstændig identiske..!
Jeg ved andre har totalt modsat opfattelse, men min personlige holdning er , at den eneste målbare kvalitet en Passat har ift. Octavia er mere bagsædeplads
Ja Dok, så kan du kalde mig "langt ude" igen, men Passaten er altså ikke bedre samlekvalitet end en Octavia - muligt der er forskel på lyddæmpningen efter flere års brug.
Hvis i har mulighed for det, så tag evt. en snak med Falck eller Dansk Autohjælp og se om i kan trække lidt info ud af dem vedr. assistancer på hhv. Octavia og Passat - jeg tror i vil blive voldsomt overrasket over Passat manglede kvalitet/driftsikkerhed ift. Octavia.
mvh Kim.Sidst rettet: 31/1-08

Sidst rettet: 31/1-08

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 09:17

Nej Martin

Hvis man har brugt dagevis på at prøvekøre, finde informationer og beslutte sig for enten det ene eller andet mærke kan det vel ikke kaldes subjektivt eller useriøst.?
Derimod er det useriøst at påstå at man ikke kan sammenligne Octavia II med Passat - (som du ikke gør - men andre derimod).

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 09:20

Du har fudstændigt ret. Hverken VW, Skoda eller Seat (for at blive i VAG gruppen) er noget specielt fancy eller fint.
I en VW betaler man bare X tusind kr. mere for et VW mærke fremfor en grøn flyvende pil med vinger (eller hvad det nu er Skoda mærket symboliserer).

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 10:07

Jeg forstår ikke du mener jeg går over grænsen.
Det er jo ikke Passats generelle kvalitet jeg anfægter, men derimod kvaliteten ift. en Octavia.
Jeg skal prøve at skaffe så detaljerede oplysninger som muligt, som jeg vil beskrive herinde.
Prøv evt. at søge herinde på indlæg hvor folk har problemer med deres spritnye Passat.
Yes Avensis er super driftsikker, Yes Avensis er super kedelig (Subjektivt) - men hvad har det med størrelsen på Passat og Octavia at gøre..?
Gætter på at denne tråd udvikler sig i stil med dit indlæg fra efteråret 2007 :)

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 10:24

Hvorfor vil alle mennesker sammenligne Octavia og Passat..??
Jamen prøv at læse dit spørgsmål - så har du også svaret..:)

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 11:02

Hej alle tak for alle svarene (den oprindelige spørger)
Jeg spurgte jo faktisk bare for at kunne gi` min kollega nogle mere kvalificerede bud på hans spørgsmål end jeg kunne. Det var ikke for at starte en "krig".
Min sammenfatning må være at han ikke umidelbart kan sammenligne octavia med passat da den er bygget på jetta/golf bund og at rustgaranti og crashtests falder ud til wvs fordel. Det forklarer jo ihvertfald en del af prisforskellen.

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 11:02

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 11:16

..nemlig :-)

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 12:07

Du er fandme da urimelig Jan.
Du må da lige give en anelse rum for andre meninger end din egen.
Alternativt kan du jo søge herinde hvis du har evnerne til det og se hvad du finder af indlæg med Passat problemer før du skyder med taste-krudt på mig.
Fin statistik - I øvrigt besynderligt at både Passat og Octavia optræder i Mittelklasse når de 2 biler nu ikke må/kan sammenlignes størrelses-mæssigt.Sidst rettet: 31/1-08

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 12:22

Fra et famile medlem i et af de større danske vejhjælpsfirmaer er jeg kommet frem til at de har haft ca. 600 assistancer på Skoda og ca. 1600 på VW sidste 6 måneder løbende. Tallene dækker alle modeller så her skal der justeres - og naturligvis korrigeres for at der kører flere VW produkter end Skoda. Om der så kører 2,5 gange flere VW end Skoda ved jeg ikke.
Beklager Dok.. og Jan men det er de tal jeg kan få frem umiddelbart.

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 12:29

Hej Heine

Ja det bliver lidt hedt når VW og Skoda mafiaen ruller sig ud..:)
Mit svar til dit spørgsmål er: Har du brug for den større plads er Passaten et bedre valg. Kan man leve med knap så meget knæplads er Octavia´en er fuld ud godt alternativ til Passat.
Derudover er det et spørgsmål om overbevisning. Jeg kunne peronligt ikke drømme om at give X antal titusindlapper mere for at få et VW mærke på køleren - men jeg har heller ikke brug for den ekstra plads.:)

mvh Kim

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 13:14

Bliv endelig ved med at kalde mig en løgner og tal-opfinder - det siger mere om dig end om mig..:)
Tallene 600 og 1600 har ikke noget med rygter at gøre - ved godt du syntes der er sjovere at være efter personer herinde der har en anden mening om biler end dig - men det er dit problem.
Nej - Toyota rager mig helt derop hvor solen aldrig skinner.

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 15:07

Se dette link: http://da.wikipedia.org/wiki/Kvalitet
Der er ikke så meget at være i tvivl om. En BMW kan også være snot-kvalitet såfremt man forventer mere.

Profil slettet

Profil slettet

01-02-2008 kl. 08:05

Sidste spørgsmål før vi lukker denne debat:
Hvor mange ejere af 20 år gamle Golf og Polo tror i der smider 500-1000 kr efter et abonnement på autohjælp - nej vel..!!!

Profil slettet

Profil slettet

01-02-2008 kl. 09:04

Jeg kan konkludere at mine ord ikke tages for gode varer.
Men ville du kaste eks. 1000 kr om året efter en bil til 5000..?
Din sammenligning med forsikring forstår jeg ikke.
Statistikker er som en bikini - viser en masse, men skjuler ofte det væsentlige. Ha en god dag.

Profil slettet

Profil slettet

01-02-2008 kl. 09:12

uden i øvrigt at skulle puste til debatten, så kan man vist få autohjælp billigere end 1000,- kr om året. Men om det er ved det selskab de hhv 600 og 1600 assistancer er fra, ved jeg ikke..
Fx har FDM og Dansk Authohjælp vist en god deal... men lad nu det ligge :-)

Profil slettet

Profil slettet

02-02-2008 kl. 00:57

kan man finde en folkevogn der er ældre end 80 år.... nå nej dengang fandtes volkswagen jo ikke engang pfft ;-)

http://www.madle.org/dog05skoda.htm

men skal så lige sige at skoda'er fra 80'erne er jeg glad for der ikke er så mange tilbage af... kan huske det svenske bilmagasin der for åben skærm fik en skoda til at vælte i deres undvigemanøvre :-/

på den anden side så havde/har boblen heller ikke de bedste køreegenskaber...

Michael Christensen

Michael Christensen
bruger siden
13-01-2008

16-02-2008 kl. 11:54

Hvorfor fortsætter i denne vanvittige diskution. Nogle mennesker vil gerne ofre lidt mere på at få den ægte vare, som design mæssigt er mere fuldendt og andre vil ikke ofre merprisen. De sidstnævnte vil gerne have accept af at deres bil er den samme, men det bliver den aldrig. Nogle køber rødvin til 50 kr. og andre kunne ikke drømme om at købe til over 25 kr. Nøjagtig samme diskution.
Er lykkelig ejer af en Passat TDI og har aldrig haft problemer med den. Kvalitet hele vejen i gennem.