Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Skyld i skade og hva så......???
Profil slettet
22-05-2008 kl. 22:23
Min kæreste var så uheldig at køre op bag i en piges firmabil i min audi a3. Skaderne var minimale, vi snakker en trykket for nummerplade og ridser på kofangerne på min mens hendes har nogenlunde samme skader bag. De udvekslede data etc og hun har nu kontaktet mig og sagt at hendes bil blir kørt på autoriseret værksted hvor de kigger på og efterfølgende udbedrer skaderne.
Jeg har endnu ikke foretaget mig noget, først og fremmest fordi jeg mener det er småting der er sket, så vil ikke involvere min forsikring af frygt for mistet bonus og præmiestigning. Dvs jeg også påtænker at betale hendes regning af egen lomme. Men her er mit spørgsmål så, skal jeg bare lade stå til mens hun kører den på aut værksted?? De finder jo garanteret på alt muligt idet hun ikke har nogen interesse i en så lav pris som mulig. Har jeg ingen indflydelse herpå??
Skal jeg melde noget til min forsikring når jeg ønsker at klare det uden om dem, forudsat vi ikke snakker over 5-10000 kr. Er der forældelsesfrist på at melde en skade til forsikringen?
Alternativt kan man ikke aftale noget uden om forsikring på trods af at det er en firmabil hun har? Man må vel formode at en firmabil der leveres tilbage har et par skrammer hist og her, hvorfor der vel ikke er nogen grund til at anmelde skaden.
Håber virkelig på en venlig sjæl der lige kunne give et godt råd.....
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
22-05-2008 kl. 22:32
Skaden er sket, og du eller dit forsikringsselskab hæfter for den. Selvom skaden ser lille ud udefra, kan den være større indenunder. Du kan sagtens melde skaden til dit forsikringsselskab, og efterfølgende vælge selv at betale for at undgå bonustab. Spørg eventuelt dit forsikringsselskab. I øvrigt vil jeg opfordre dig til at finde et forsikringsselskab, hvor du ikke får præmiestigning ved skader.
Selvfølgelig skal hendes bil repareres af et autoriseret værksted - hendes firma skal jo ikke bøde for din kærestes skade.
Mit råd er derfor - spil med åbne kort. Det ville du jo også have det bedst med at modparten gjorde i den omvendte situation.
MVH Ulrik
Selvfølgelig skal hendes bil repareres af et autoriseret værksted - hendes firma skal jo ikke bøde for din kærestes skade.
Mit råd er derfor - spil med åbne kort. Det ville du jo også have det bedst med at modparten gjorde i den omvendte situation.
MVH Ulrik
Profil slettet
22-05-2008 kl. 22:44
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med om du bare skal lade stå til mens den bil som er skadet er på værksted? Hvad vil du da gøre?
Du beder da hende ( skadelidte ) om at udstede regningen til dig. Og mon ikke der bliver tale om noget malerarbejde, som sikkert ikke bliver alt for dyrt.
I øvrigt er det vel op til hende om hun vil anmelde det til forsikringen. Det kan jo komme an på om hun har tillid til at du vil betale for at få bilen repareret.
Jeg kender ikke til forældelsesfrist på forsikringsanmeldelser. Måske kan en anden svare på det?
Sidst rettet: 22/5-08
Du beder da hende ( skadelidte ) om at udstede regningen til dig. Og mon ikke der bliver tale om noget malerarbejde, som sikkert ikke bliver alt for dyrt.
I øvrigt er det vel op til hende om hun vil anmelde det til forsikringen. Det kan jo komme an på om hun har tillid til at du vil betale for at få bilen repareret.
Jeg kender ikke til forældelsesfrist på forsikringsanmeldelser. Måske kan en anden svare på det?
Sidst rettet: 22/5-08
Profil slettet
23-05-2008 kl. 16:30
Jeg mener, om jeg overhovedet har noget at sige såfremt autoriseret værksted kommer frem til en pris på 12-15000 kr for at lakere lidt på kofangeren og rette en nummerplade ud. Kender selv en vw/audi forhandler, og de lægger ikke skjul på at der ikke spares nogen steder når kunderne kommer med skader der skal udbedres for forsikringspenge!! Ellers tak for de fine besvarelser.