Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Skodaen er købt. Lidt ubehagelige eftertanker....

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2009 kl. 08:20

Så er vores "nye" st.car købt. En Octavia 1.6 FSI. Igår var jeg i Silkeborg og jeg skrev under på slutseddelen. Bagefter er der dukket nogle ubehagelige tanker op. Er det nu det rigtige køb? Er bilen nu god nok? osv osv. Den egentlige grund til mine bekymringer er nok den garanti vi fik stillet. Sælger sagde at det er i henhold til købeloven. Altså ikke 6mdr 100% garanti. Jeg trøster mig med at det er en 3 år gammel Skoda og købt hos en autoriseret forhandler. Jeg ved jo slet ikke om der vil ske noget med bilen. Den har været ejet af TDC. Alle service overholdt bla bla bla. Men ude i motorrummet synes jeg at kunne se lidt sand hist og her. Og der var en slags mug i blinklysglasset på højre sidespejl. Min første tanke var om den havde kørt rally på stranden ved Løkken...;) Nu skal den hentes på torsdag, og jeg glæder mig da enormt. Hvis det bare ikke lige havde været for de to ovenstående ting jeg har bemærket. Men det betyder nok ikke noget.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2009 kl. 08:58

Hej Brian.
Tillykke med bilen!!
Glæd dig nu over købet og lad være med at se spøgelser. Du virker næsten paranoid og det kan hurtigt ødelægge forventningens glæde som er det bedste der findes :-))

Men lidt skepsis er selvfølgelig sundt nok, og hvis du ikke er udstyret med en egentlig garanti men "blot" købeloves reklamationsret, så vil jeg anbefale at du investerer i en FDM attest som udføres så hurtigt som muligt.

Ideen er, at du - med købeloven i hånden - får erstattet de fejl og mangler der er tilstede på leveringstidspunktet, og det er alt andet lige lettere at bevise hvis en FDM eller APPLUS rapport dokumenterer de forhold der er rimeligt hurtigt.

Egentlig dækker "formodningsreglen" over at fejl og mangler der opdages i løbet af de første 6 måneder formodes at have været tilstede på leveringstidspunktet, men det er ofte sværere at få en modvillig sælger til at samarbejde på det punkt, så derfor - afsted - på en brugtvognsattest på den omgående.

Held og lykke med bilen.

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2009 kl. 09:03

Til Per:
Tak for dit positive svar :)
Jeg har ellers troet at en given attest skulle udføres før købet, således at evt mangler kunne udføres inden bilen ruller ud til køber.
Jeg kan se hvad du mener når du nævner leveringstidspunktet. Attesten bliver straks sat i værk.
Iøvrigt synes jeg at der var en del vindstøj under prøveturen. Det syntes at komme fra førerdøren oppe langs rudekanten. Er dette noget man har hørt om før?

Sidst rettet: 8/3-09

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2009 kl. 11:23

Kan man godt, efter at sludseddelen er underskrevet, kræve at eventuelle mangler som FDM finder ved en brugtbilstest, skal udbedres af sælger inden jeg får bilen?

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2009 kl. 11:27

Hej Brian

Kører selv Octavia. Har hørt at nogle Octaviaer har haft bøvl med gummilisterne så der er en susen fra vinduet. Prøvekørte selv en Octavia hvor dette var et problem,det var dog et af de bagerste vinduer.
Sælger sagde det ville blive ordnet inden levering. Der skal ikke være susen fra vinduet,Octaviaen er rimelig støjsvag når alt er ok :)
Det er en dejlig bil som i nok skal blive glade for.

Mvh Thomas.

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2009 kl. 11:41

Har nu lige prøvet at få fat på sælger for at drøfte sagen om den oplevede vindstøj. Han havde ikke engang tid til at snakke med mig idag grundet kunder. Skulle ringe igen imorgen. Jeg er normalt ikke særligt "pernitten", men mener at der stadig skal være tid til kunden i selve transfertiden så at sige...

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2009 kl. 11:56

Hvad skal i slippe for sådan en Fsi og hvad har den gået?

Ja nogle sælgere er flinkest inden man har sat sin signatur på slutsedlen.
Det er ikke fedt at blive fejet af når man har et relevant spørgsmål.

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2009 kl. 12:01

Vi skal give 190000 inkl ekstraudstyr. Den har gået 100k og er 3 år gammel.
Ja det er lidt som om at sælgeren proriterer slutseddelen fremfor den egentlige kundedialog.

Profil slettet

Profil slettet

11-03-2009 kl. 20:30

Her er så en lille opdatering på en endnu ikke helt lykkelig historie...:

I lørdags skrev jeg under på en slutseddel på vores kommende bil. Idag har jeg så ringet til forhandleren for at få godkendt vores finansiering. Han siger det er godkendt og remser de vigtige tal op, som vi allerede tidligere på ugen har gennemgået. Det, der får mig op ad stolen er den månedlige afbetalingsrate. Den er ikke som aftalt. Tværtimod er den højere. Jeg spørger ind til det og forklarer at det må være en fejl, da det ikke stemmer overens med det jeg tidligere har fået oplyst. Vi snakker frem og tilbage og kommer egentlig ingen vegne. Jeg insisterer på kun at betale det aftalte, og han siger at han så vil ringe til deres bank for på den måde at "bearbejde" lånet en smule. Han ringer så tilbage og tilbyder os følgende: Hvis vi ligger yderligere 5000,- i udbetaling, kan vi få bilen til den pris som jeg oprindeligt ville have. Jeg takker umiddelbart nej og forklarer at jeg bliver nødt til at overveje det til imorgen.

Jeg føler mig lidt uretfærdigt behandlet, men hvad kan man gøre, da
slutseddelen allerede er underskrevet? Det er jo påstand mod påstand.

Mvh
Brian

Profil slettet

Profil slettet

11-03-2009 kl. 21:54

Nej, låneberegningen var ikke vejledende. Den var et faktum. Bilhandleren samarbejder med en bank, hvor han kan se ydelsen direkte på bankens hjemmeside. Det, sælgeren oplyste mig som et tilbud, har jeg sagt ja tak til. Dermed også den ydelse jeg ønsker at afdrage hver måned. Og nej, det tilbud jeg har fået, blev udregnet den dag jeg underskrev slutseddlen. Og det er det der stadig holdes fast i.
Det med at lånet kan udbetales indenfor nogle afvigelser er noget, undskyld udtrykket, direkte pjat. Selvfølgelig skal ydelsen være lig med det jeg har fået oplyst og ikke en pind andet. Ellers kan alle forhandlere jo kaste omkring sig med "lidt" højere priser end først oplyst.

Og med hensym til huslånet, det vi fik oplyst af pris da vi skulle handle hus, holdt altså stik lige til den dag vi skulle skrive under. Akkurat som det burde være.

Det korte af det lange er åbenbart at man godt kan tillade sig at oplyse én pris men derefter forlange en anden, når bare slutseddelen er underskrevet?

Profil slettet

Profil slettet

12-03-2009 kl. 10:55

Et tilbud fra en bilhandler på finansering er gældende i 14 dage. Faktum.

De 5000 ekstra lyder mistænktsomt som den avance forhandleren får af finanseringsselskabet......

Kunne han havde glemt at få den da han første gang gav dig tilbudet????

Niels Jørgen Møller

Niels Jørgen Møller
bruger siden
29-08-2007

20-03-2009 kl. 17:25

Er den købt hos Bilernes Hus? Bare nysgerrig. Har selv lige handlet Oktavia der.

Jakob L

Jakob L
bruger siden
18-03-2007

20-03-2009 kl. 17:56

Hej Brian
Du har ifølge købeloven ret til inden for en given periode at fortryde købet. Alt taget i betragtning ( herunder en presset bilbranche ) synes jeg ikke du skal lade dig køre rundt i manegen af en smart bilsælger. Hvis du ikke kan acceptere betingelserne og føler dig "r..rendt", så drop salget og find en anden bil - der har aldrig været flere gode tilbud på markedet. Held og lykke :-)