Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Skoda Fabia - Servicepriser

Profil slettet

Profil slettet

02-03-2008 kl. 14:55

Hej. Jeg er den glade ejer af en Skoda Fabia Combi årgang 2006, som nu lige har været til 60.000 km-service (longlife). Jeg har i den forbindelse fået en regning fra værkstedet, som jeg i øvrigt ellers er meget tilfreds med, på 5.400 inkl. moms. Jeg synes dette er meget dyrt set i lyset af, at der ikke er foretaget nogle reparationer el. lign. samt at der fortsat er garanti på bilen. Jeg betalte kun 3.100,00 for 30.000 km-service, hvilket jeg bedre kan acceptere. Er der andre som har lignende erfaringer omkring 60.000 km-service ?? Mvh Martin

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

03-03-2008 kl. 20:48

Kære Martin og ligestillede.
Har jeg forstået det rigtigt, at i mener det er for dyrt at betale 14 øre/km
for at opretholde reklamationsret og garanti. Mon ikke tiden så også er moden til at klage til forsikringsselskabet og evt. bank (finansiering) for at tage for meget for varen.
Jeg syntes faktisk bare i skal nye turen og glæd jer over at det ikke koster mere at holde bilen kørende.
Held og lykke med det !!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

03-03-2008 kl. 22:11

Reklamationsret og garanti er og skal ikke være betalt via serviceomkostningerne. Af samme årsag kan man jo anvende et såkaldt frit værksted i reklamationsperioden, og fortsat få dækning for fejl i den periode.
Og ja - tiden er moden til at klage til forsikringsselskaberne for deres prissætning af forsikringer i forhold til deres udbetalinger. Færre og færre skader bør medføre lavere præmier.
Og ja - du skal ikke finde dig i, at din bank igen og igen hæver renten på dit billån - og andre lån for den sags skyld.
Prisen - over 5000 kr for et service-tjek, hvor der intet foretages udover basisfærdigheder fra de første tre måneder i mekaniker-lære - er da fuldstændig ublu! At opfordre til taknemmelighed over at betale overpris - ja, i bedste fald undrer det mig. Gid jeg havde et firma, hvor du var min kunde...

Held og lykke med det!!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

04-03-2008 kl. 07:26

Nej det gør jeg ikke, og nu er dette jo ikke en diskussionsklub. Det undre mig at bilejere stadig overraskes over værksteds regningerne på bilerne men ikke over giro kortene fra tandlægen, banken og forsikringsselsskabet. Bileejere er berettiget til et skriftligt tilbud på alle service og reparationer inden bilen afleveres til service, det hedder rettidig omhu, og afviger regningen det aftalte, kan man klage - ikke bag efter. Hvis 14 øre per km er for dyrt, tror jeg de bilejerne skal overveje anden transport form. Jeg kan ikke forholde mig til om det er en lærling eller mekaniker der udfører arbejdet, men du har garanti på arbejdet, så det er vel ligegyldigt.

Sidst rettet: 4/3-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-03-2008 kl. 13:50

Er helt enig i hvad Rasmussen skriver : Reklamationsret og garanti skal vurderes helt forskelligt fra prisen på service. Eksempelvis er der jo bilmærker med meget bedre garanti en Skoda, som samtidig har LAVERE service-priser.
Humlen i denne sag er, at jeg skal betale en kæmpe overpris for et service, hvor der ikke er lavet andet end at gennemgå bilen for fejl samt skiftet olie. Telefonisk er jeg blevet oplyst om, at dette skulle koste 2.500-3.000 og nu viser det sig, at prisen er 5.400 inkl moms.
Og til Ejner: Du kan jo netop ikke sammenligne med de priser du betaler for lån og forsikring, da dette er en fast pris, du endelig bekræfter på skrift.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

04-03-2008 kl. 17:38

Dette ER en diskussionsklub. Et sted, hvor forskellige meninger kommer frem, og hvor retten til at ytre sin mening er central. Du har ganske enkelt ikke ret i, at man bare skal acceptere en regning, selvom den ikke er rimelig. Beløbet underordnet - jeg ville da gerne nøjes med 14 øre pr km for at holde min bil kørende - men jeg ville ærgre mig over 14 øre, hvis det, prisen afspejlede kun var 8 øre værd.
At man bør indhente tilbud inden og at man kan "shoppe" service for at finde den rette pris er jeg helt med på - og enig med dig i.
Prøv at læse det, jeg skrev igen: Arbejdet, der udføres, kræver ikke andet end basale færdigheder; olieskift, adskillelse og rens af bremser etc., du kender øvelsen. Jeg forholder mig ikke til, hvem der har udført arbejdet, men til hvad arbejdet består af.
Du burde forholde dig til, om "vare" og pris hænger sammen. Synes du virkelig, det gør det? Mener du virkelig, at det er i orden at skulle betale over 5000 kroner for at få udført et stort service???
Hvis du læser trådens start igen vil du opdage, at Martin ikke klager, men undrer og ærgrer sig. Det ligger såmænd også inden for hans rettigheder - og selvom du har en lyspære ud for dit navn, har du altså ikke retten til at dømme ham til anden transportform.
Så, Erling, drop besserwisser-stilen, læs de indlæg, du reagerer på ordentligt - og lad være med at erklære dig uenig, hvis du ikke vil diskutere!
Med venlig hilsen
Ulrik

Sidst rettet: 4/3-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

04-03-2008 kl. 19:21

Reklamationsret og garanti betales, idag af slutbruger, men ikke som forstået af værkstedets regninger for service efter forskrifterne. Kalkulationen ligger lovmæssigt et andet sted.
Basale færdigheder, jow tak "enhver kan jo skifte olie" men vi taler igen om garanti på arbejdet.
Samenhæng medllem pris og vare, jeg tør end ikke kommer ind på dette, det er for komplekst.
Hvis Martin, mundligt har fået oplyst mellem 2000-3000 er der jo opstået en kommunikations brist, som han ikke gør opmærksom på, og burde rette henvendelse direkte til værkstedet han er glad for.
Jeg skal nok læse tingende igen, men som du selv skriver, er det ofte halve spørgsmål der stilles. (erling ok)
Det fleste værksteder har fastpris systemer, Martin.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

04-03-2008 kl. 22:39

Der blev jeg så lige uenig med dig igen, Ejner (OK, der fik du mig, touché). Jeg er ikke ude i, at "enhver kan skifte olie". Jeg mener, at de discipliner, der tilsammen udgør et stort serviceeftersyn, ikke er hverken specialiserede eller fagligt udfordrende for mekanikeren. Det er helt banalt og basalt mekanikerarbejde - og dermed er der ingen kompleksitet i det. Materialer og arbejdsløn er væsentligt mere end dækket af de 5400 kroner - tror du ikke, vi kan være enige om det?
Jeg har netop genlæst mine to tidligere kommentarer - og kan ikke rigitg genkende, at jeg skulle have sagt, at der ofte stilles halve spørgsmål? Det med at "kalkulationen lovmæssigt ligger et andet sted" - det forstår jeg ganske enkelt ikke, hvad du mener med??
I dit første indlæg skriver du, at de 14 øre/km var for at opretholde garantien - hvilket jeg opponerede imod. Desværre tror jeg, du har ret - at servicepriserne holdes kunstigt oppe, for at folk så selv betaler for garantireperationerne. Som jeg læste dit indlæg, accepterede du den politik - og det gør jeg ikke!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

05-03-2008 kl. 06:38

Altså 5.400,- for det arbejde der omtales, er en god forretning, men kan og vil ikke kommentere værksteds regninger. Kunden er selv ansvarlig for aftale grundlaget og prisen.
Når bil prisen fastsættes af importørerne, min 9% avance, tillægges typisk 3-5% af prisen til garanti og reklamtion, der betales også afgift af denne sats.
Pris fastsættelse på værksteds besøg afspejler omkostnings niveauet, så danske priser kan ikke sammenlignes med tyske priser, fra et tysk lavtlønsområde, med 19% moms. Naturligvis er det billigere at køre hertil, når de udefra komne omkostninger er lavere.

Sidst rettet: 5/3-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

05-03-2008 kl. 09:36

Dette er en debat om værkstedspriser. Hvis du ikke vil kommentere det - hvorfor gør du det så? Du er nu nået til, at de 5400 er "en god forretning". Synes du, det er god forretningsmoral at kræve overpris for en ydelse?
Det er fint med dine procentsatser - og ja, naturligvis er det kunderne, der danner importørernes økonomiske overskud til at imødegå reklamationer. Det sker ved selve nyvognshandlen, ikke ved serviceringen. Prisfastsættelsen på dette værkstedsbesøg har ikke afspejlet omkostningsniveauet - du har jo selv lige kaldt det "en god forretning". Og garantien på arbejdet skal ikke betyde næsten dobbelt pris.
Et lavere tysk omkostningsniveau betyder lavere priser dér - ikke, at det har noget med lavindkomstområde at gøre - du får også serviceret din bil billigere i München, men der er an anden form for konkurrence på området i Tyskland. Men det er jo ikke servicepriser i Tyskland, vi skal forholde os til...
Ejner, du er en smule selvmodsigende, og du mangler en rimelig argumentation for dine holdninger. Det er så let at sige, at det er mandens egen skyld, ligesom det i en eller anden forstand er uforskammet at håne ham, som du gør, når du dømmer ham til "en anden transportform".

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

05-03-2008 kl. 09:45

Desværre er vi kommet i det subtile hjørne, hvor den der råber højest har mest ret.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

05-03-2008 kl. 16:47

Jeg beder dig uddybe pointer, som jeg ikke forstår. Jeg har en oplevelse af, at du har en nedværdigende holdning til trådstarteren, og det kan jeg heller ikke forstå.

MVH
Ulrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

05-03-2008 kl. 19:12

Næe, men vi er landet i en situation hvor pointen og tråden løber ud i sandet, det er natuligvis beklageligt at jeg ikke, forstår at formulere mine synspunkter, så alle forstår dem, hvor du derimod via din jyske (det må være tilfældet forståes) sindighed både formulere dig, og har tiden, til dybdegående forklaringer. Tak for det, måske du er den rigtige i Bilpanelet, prøv det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

05-03-2008 kl. 22:34

Mit jyske ophav kan jeg ikke løbe fra - ligesom det faktum, at forúmmet ind imellem lige snupper ½ time for meget.
Vi må krydse klinger en anden gang - muligvis er der noget vi kan være enige om en dag?
Tak for kampen.
Ulrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg