Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Skoda Fabia - defekt centrallås

Thomas Østerbye

Thomas Østerbye
bruger siden
22-01-2006

21-07-2008 kl. 21:09

Hejsa, Jeg har en Skoda Fabia Combi 1,4 16v årgang 2007 (gl. model). Bilen har netop gået 15.000 km. Mit store problem er centrallåsen, som driller rigtigt meget i perioder. Når solen skinner og det er sommer varmt (23-27 grader) så går den helt i ged. Når jeg kører så låser dørerne op og i af sig selv konstant (det siger klik klik klik hele tiden...). Jeg kan så "resette" den et kort øjeblik ved at låse bilen med fjernbetjeningen. Jeg har også været ude for, at jeg efter en køretur, stopper bilen, går ud og lukker døren, også låser hele bilen af sig selv... (har gjort det flere gange). Når bilen låser af sig selv blinker den røde diode i fordøren IKKE. Den lyser kun når jeg låser bilen med fjernbetjeningen. Hvis jeg bruger nøglen er der kun kontakt til fordøren i førersiden. Resten af dørene kan jeg hverken åbne eller låse... Komfort åbning og lukning af de elektriske sideruder virker heller ikke. Det er til at blive sindsyg af - problemet er bare at det som sagt kun fremkommer når det er varmt i vejret. Den sidste uge hvor det har været køligere og regnfuldt, så virker alt upåklageligt... (den virker selvfølgelig også når jeg har haft tid til at runde værkstedet...) Første gang jeg oplevede fejlene, fik Skoda bilen ind - de satte en computer til og kunne konstatere at der ingen fejl var ifølge bilens "overvågning"... og jeg fik den igen efter en dag på værkstedet... Bilen skabte sig selvfølgelig igen næste gang jeg skulle køre i varmt solskinsvejr... Nu skal de have den ind igen - men hvis det ikke snart bliver sol og sommer igen er det lidt svært at få fejlene frem igen. Er der nogle at jer garvede folk der har et bud på hvad det kan være som er defekt i min bil? Er det en styreboks til centrallås systemet eller noget defekt ledning som udvider sig i varmen? Eller noget helt andet? Håber I har nogle bud :-) Mvh. Thomas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Østerbye

Thomas Østerbye
bruger siden
22-01-2006

02-08-2008 kl. 15:17

Så kom sommeren over Danmark igen. Bilen gik amok, jeg kørte forbi skoda og de havde selvfølgelig ikke tid til at se på den (ferie og kun en mekaniker på arbejde...).

Jeg har en tid (for 2. gang) på onsdag den 6/8-08) også må vi se om de kan finde noget.

Mvh. THomas

PS. Nu er bagsmækken også begyndt ikke at ville låse op når den har hede flip...

Profil slettet

Profil slettet

02-08-2008 kl. 16:23

Øv - periodiske fejl er noget af det værste :-(
Det lyder som om det er i computerstyrringen af låsene den er gal. Jeg kender ikke Skoda, men kender VW og mon ikke en del også her er til fælles. I en VW kan man bede om kun førerdøren låser op ved aktivering af centrallåsen. Ligeledes låser bagsmækken automatisk ved kørsel. Også vinduerne kan "opføre" sig på forskellige måder efter ønske. Alt dette skal man bede computeren om. Så det lyder til det er et software eller evt. hardware problem. Men ved det sidste burde du opleve andre fejl også.
Hvis dit værksted ikke kan finde ud af det, så prøv evt. en elektromekaniker i stedet.

Thomas Østerbye

Thomas Østerbye
bruger siden
22-01-2006

10-08-2008 kl. 20:38

Suk suk - så fik jeg igen bilen fra Skoda forhandleren. De kunne ikke konstatere nogle fejl... Tja den dag de havde bilen var der selvfølgelig ikke varmt vejr, også virker det jo... Dagen efter låste bil selvfølgelig igen af sig selv da jeg lukkede fordøren.

Forhandlere mente ikke at de ville forsøge at skifte dele i bilen, da det ville være at fumle i blinde (hvilket han ikke ville byde importøren...).

Hvad skal jeg gøre??? - nu står jeg så med en bil hvor centrallåsen går i ged hver anden dag. Der er et år tilbage af garantien - men hvad er den værd når ingen kan finde ud af at lave bilen??? Mega træls

Mvh. Thomas

Thomas Østerbye

Thomas Østerbye
bruger siden
22-01-2006

12-08-2008 kl. 21:32

Så er der nyt i sagen. Jeg tog ud til skoda forhandleren i mandags hvor bilen igen skabte sig tosset.

Vi snakkede længe frem og tilbage og jeg fik gjort opmærksom på at der nu skulle ske noget og at jeg var p.... træt af at have en defekt bil.... De kunne godt se at det ikke så rigtigt ud og det endte med at de ville bestille en ny styreboks hjem (sidder i fordøren i førersiden). Denne bliver så sat i på torsdag, også må vi se om det hjælper... Ellers må jeg på den igen.

Jeg vender tilbage...

/Thomas

Thomas Østerbye

Thomas Østerbye
bruger siden
22-01-2006

23-08-2008 kl. 10:29

Hej igen,

Så blev der sat en ny styreboks i bilen. Lige da den var sat i og mekanikeren lukkede døren - så gik centrallåsen helt amok igen.

De bestilte så en ny lås til førerdøren hjem og den blev så skiftet. Efterfølgende har bilen virket perfekt (i en uge nu). Så jeg håber at det bare var det der skulle til...

Nu skal jeg på sommerferie i næste uge - så der regner jeg med rigtigt at kunne få den testet af i alt slags vejr :-)

Alt for nu - og tak for alles indlæg og hjælp til hvad jeg skulle gøre.

Mvh. Thomas