Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ros til Superb

Profil slettet

Profil slettet

24-07-2009 kl. 13:23

Lige siden den nye Superb kom på gaden, har der været en nærmest intern konkurrence på dette medie, gående ud på at frembringe det mest nedladende udsagn om denne. Udtryk som hæslig, øjenbæ mv. er flittigt blevet anvendt i debatten. Dette synes jeg ikke er hverken rimeligt eller reelt. Så uagtet at jeg ikke selv er potentiel køber til bilen i øjeblikket, vil jeg gerne rose den nye Superb, som jeg set flere gange hos forskelige forhandlere, når jeg har været med mine venner ude for at købe bil og ligeledes har bemærket ude i trafikken. Superb har designmæssigt faktisk rødder i en meget dyr bil - VW Phaeton. Prøv selv at finde billeder af en Phaeton set fra siden og sammenlign disse med billeder af den nye Superb set fra siden. - næppe en tilfældighed. Blot synes Superbén noget mere moderne i sin fremtoning. Det ligner faktisk også en ret dyr bil når den passerer. I Randerskanten hvor jeg bor, kom der forleden en sort udgave med velvalgte fælge (18-19") kørende. Og det er altså en bil man vender sig om efter. Dette er jeg forlængst holdt op med at gøre, når en A6 eller Passat kører forbi. Der er ikke så mange Superbér på gaden og det gør den altså lidt mere eksklusiv efter min mening, specielt da bilen jo næsten er fem meter lang. Økonomisk bevidste ejere vil nogen mene, jeg vil nærmere karakterisere disse som individualister der tør træffe, et ikke konventionelt valg Indvendig er Superb virkelig lækker. Instrumentbrættet er helt klart pænere sammensat end i både Passat og Audi A6 og de anvendte materialer er ligeledes af en meget høj kvalitet. Uden overdrivelse: man sidder med en vouw fornemmelse, når man befinder sig bag rattet i en Superb. - prøv selv. Uagtet, at jeg som ovenfor nævnt ikke tror, at køberne af Superb har købt denne af økonomiske motiver, må disse alligevel sidde med et kæmpe smil på læben: Tænk bare at have købt knap fem meter luksusbil iført en sort tyk lakering for for under 300.000 kr. Det kan man vist ikke håne dem med. Og slet ikke når man tager bilen interiør, tekniske kvalitet og evne til at modstå rust i betragtning. Med hensyn til udseenet, da er det alm. kendt, at flere kendte bilanmeldere i sin tid udtalte sig om den nye BMW 5series (e60) design i meget negative vendinger. Dette har siden ændret sig: http://www.bilbasen.dk/NewsTestsGuides/ViewCarTestDetail.aspx?CarTestId=517&PubName=Bil%20Markedet&SourceType=external Mon ikke, at dette også bliver tilfældet med den nye Superb?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-07-2009 kl. 15:00

Fniiis - ja det kan der være noget om. Men fra siden og fortil er den helt ok. Var yderst tilfreds med min Octavia ll 2.0 TDI Combi og ønskede derfor at fortsætte hos Skoda. Overvejede dog at vende tilbage til vw og en Passat TDI med dens væsentlig kønnere bagende men grundet SMC´s arrogance og tidligere dårlige erfaringer med mine folkevogne blev det altså en Superb. Den er i øvrigt yderst praktisk grundet det patenterede bagklap system. Således undgår du at al varmen lukkes ud af kabinen - når der skal pakkes til ferien er den samtidig yderst anvendelig. Hvad kvalitet angår mener jeg ikke en passat kan måle sig med Superb - det er egentlig grotesk når en vw er væsentlig dyrere.

Profil slettet

Profil slettet

24-07-2009 kl. 15:03

Og jeg har den dybeste respekt for dine argumenter - omend jeg ikke er helt enig mht. designet som jeg vurderer blot kræver tilvænning.

Problemet i forbindelse med debatten har været den meget nedladende tone, som bilen efter min mening ikke fortjener. Men et godt og sagligt svar som dit er jo uanfægteligt. Tak

Profil slettet

Profil slettet

24-07-2009 kl. 20:49

Er tildels enig i at den vinder ved nærmere øjesyn. Jeg syntes også den var et skrummel og især bagfra tudegrim. Men da den nu er ved at være et dagligdags syn (den er da ikke mere speciel eller sjælden en andre i jobklassen ??) begynder man at vænne sig til den. Men men, det er stadig en unaturlig stor bil på den usmagelige måde. Lidt som om man har indskudt en ekstra halv meter mellem akslerne. Jeg synes Oktavia er mere smagfuld. Superb giver mig mindelser og det gamle sovjets rubelgrin. Men den bliver da pt. profileret i Tour de France, og der kan man jo så nyde synet når der til afveksling viser sig en smuk Passat på skærmen fra f.eks. Team Columbia med Brian Holm bag rattet :-))

Profil slettet

Profil slettet

24-07-2009 kl. 21:03

lave en pæn mindre bil end en stor, men jeg synes faktisk ikke at bilen er grim som påstået. Hækken er kritikpunktet hos de fleste og jo flere Superbér jeg har set, jo mere mener jeg den minder om en tidl. Renault.
Synes du også en VW Phaeton er mislykket? Umiddelbart synes jeg blot det er en anden måde at designe på.

Profil slettet

Profil slettet

24-07-2009 kl. 21:16

Ja, egentlig synes jeg også Phaeton er mislykket. Lidt som en gammel Audi 100 tilsat nogle kubikmeter helium. Godt oppustet ser den ihvertfald ud. Efter min mening er det kun Mercedes som kan lave smagfulde store biler. Selv BMW mestre ikke at gøre 7-serien køn og vellykket.

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

24-07-2009 kl. 22:32

Jeg hører også til dem der ikke er ovenudbegejstret for designet. Det er især bagenden der rammer lidt ved siden af. desværre....

Fronten derimod er ganske lækker. Glæder mig til at se st.car udgaven... billederne lover godt..

Jeg vil dog også lige sige at Kabinen er altså i topklasse. Og det er uden tvivl et rigtigt godt køb. For man får altså rigtig meget bil for pengene.

Men vent og se... der kommer til at køre mange af dem. Især når st.car udgaven kommer...

Profil slettet

Profil slettet

25-07-2009 kl. 20:00

Meget enig med John Martin. Der er dog 2 graverende fejl i dit skriveri: 1. Passat er aldeles ikke baseret på Golf V platform. Magen til vrøvl !!!!
2. Passat får hverken facelift eller øvrige ændring før 2010 snare formentlig 2011.

bruger siden
11-12-2004

25-07-2009 kl. 22:56

Der er ca 60.000 kr forskel på Passat 1,8 tsi highline og Superb Tsi elegance.
Og hvis man kan få rabat det ene sted, så kan man nok også det andet sted.

MHT størrelse altså fysisk, så er den på niveau med Audi A6 og BMW 5-serie. Jeg er så godt som helt sikker på at der rent faktisk er bedre plads i Superb end både A6 og 5-serie.
Men prestige og køreegenskaber der kan Skoda selvfølgelig ikke være med der overhovedet.

Profil slettet

Profil slettet

25-07-2009 kl. 23:00

Kan jeg bede dig læse mit indlæg igennem igen? Min pointe var og er ikke at gøre Superb til noget den ikke er. Når jeg henviser til BMW 5´serien er det ikke for at sætte Superbén i samme klasse, men for at illustrere, at der tidl. har været biler som i starten blev karakteriseret som "grimme ællinger" for efterfølgende at have opnået en helt anderledes respekt. (Prøv at trykke på linket til brugttesten af E60) Ligeledes kan jeg ikke genkende, at jeg skulle have skrevet at Superb er modigt designet. Derimod har jeg en personlig holdning gående ud på, at Superb er bedre end det at kritikere forsøger at gøre den til. For mig er det en ret lækker limosinepræget bil, lavet i lækre materialer til en meget attraktiv pris. Og netop fordi, at der er så mange Passater og A6ére på gaden, synes jeg, at Superbéns mere beskedne udbredelse gør den til et spændende alternativ. Håber at dette for dig er nok til at acceptere min holdning som et udfald af en større sammenhæng, ellers bedes du oplyse mig hvor mine evt. mangler måtte være.

Profil slettet

Profil slettet

25-07-2009 kl. 23:38

men jeg er bestemt ikke enig med dig. Jeg synes, at Superbén har en noget mere eksklusiv front end Passat - næsten lidt a la en tidl. BMW 7´serie. Yderligere synes jeg det tyder godt, at Superb nu har et selvstændigt design, frem for blot som tidl. at være et Passatklon. Jeg vil hævde, at det nu er en selvstændig bil. Og det er vel ikke dårligt at dele kølergrill med et tidl. mondænt bilmærke som i folkemunde blev karakteriseret som en "fattigmands Rolls Royce"?Ligeledes har jeg faktisk aldrig tidl. hørt eller læst noget negativt om VW Phaeton´s design.

Profil slettet

Profil slettet

28-07-2009 kl. 23:02

Du ynder at kommentere det meste her på Bilbasen. Blandt meget andet skriver du eksempelvis om Superb:

"Men prestige og køreegenskaber der kan Skoda selvfølgelig ikke være med der overhovedet".

Vedr. Superb´s køreegenskaber i forhold til de andre 2:

Du bedes venligst underbygge og forklare dit synspunkt !!!!

Jeg mener det vil være relevant at få oplyst om du har kørt i en eller flere af disse modeller og i givet fald hvor længe.

Kan se på din profil du står som ejer af en Opel Astra fra 1995. Denne bil har jeg for mange år siden selv haft som stc. og var bortset fra rusten udmærket tilfreds. Dit ejerskab af en Astra giver dog ingen forudsætninger for at vurdere køreegenskaberne hos Audi A6. BMW 5 eller Superb.

Hvilke krav, om nogen, stiller Bilbasen i øvrigt til sine "moderatorer" med hensyn til viden om biler generelt og er der retningslinier for hvorledes Bilbasens "moderatorer" må gebærde sig her eller er det helt op til hver enkelt "moderator" hvordan og ikke mindst på hvilket niveau man kommenterer indlæg og opfører sig over for brugerne at Bilbasens forums?

Svar udbedes her i denne tråd !

Profil slettet

Profil slettet

29-07-2009 kl. 12:17

Ja, bagenden minder om en blanding af en ældre Renault Megane sedan og så den famøse sidste aftapning af Ford Scorpio (i ved: kuffertbilen)

Profil slettet

Profil slettet

03-08-2009 kl. 12:52

Fandens osse man ikke var klog nok til at vente på den kønne combi:

http://www.carblog.co.za/2009/07/30/skoda-superb-combi-spied/