Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Oktan tal ??

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2008 kl. 09:27

Min bil skal ifølge instruktionsbogen køre på 98 oktan blyfri. Minimum oktantal 92 Det er en volvo V40 T4, d.v.s en rimelig hårdtpumpet turbomotor(1,2bar) Jeg har hørt ad omveje at motoren har bedst af at køre på det rigtige oktantal - specielt hvis den skal have tæsk. Tager motoren skade af at køre på 95 - eller er det kun et spørgsmål om motorgang. Jeg har overvejet at prøve 98 for at se om det har indflydelse på turbotøven og nogle døde punkter i trækkraften når den bliver presset, men kan 98 oktan overhovedet fås længere? Jeg troede man kunne få noget at tilsætte til 95 oktan så det blev 98 oktan, men det eneste jeg kan finde er et produkt man tilsætter hvis motoren skal bruge blyholdig benzin. Er der nogle der har noget viden om dette - vil det være super. På forhånd tak Thomas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2008 kl. 10:43

Hej Thomas

Jeg har ikke selv erfaring med 98 da jeg selv kører på diesel, men ifølge benzinpriser.dk kan du få 98 Blyfri på de fleste stationer.
Det eneste der sker ved at køre på 95 er at din motor indstiller sig efter det reducerede oktantal og dermed mister X% i ydelse.
Oktan 95 indeholder 5% n-Heptan som er det stof der i ældre motorer ville medføre bankelyde fordi det har en tendens til at selvantænde og dermed give en dårligere forbrænding. I en relativ ny Volvo kan jeg ikke tro det påvirker - udover ydelsen.
Så vil du have fuld udbytte af HK når du "giver den tæsk" bør du nok køre på 98

mvh Kim

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2008 kl. 14:57

Motoren tager ikke skade da den sandsynligvis er monteret med en bankesensor, som selv regluerer efter benzin oktantal. men i din bil vil du nok kunne mærke en lille forskel, hvis man vil..... - Hvis du leder et et additiv til at øge oktan tallet findes det b. la. her... Synes måske det er lidt dyr løsning i stedet for bare at hælde 98 på...
http://thansen.dk/product.asp?c=1625869212&n=-2027216145&pn=-2027216020

klaus

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2008 kl. 16:12

Hej Thomas.
Hvorfor laver du ikke bare en lille test?
Kør tanken hel tom.
Fyld 10 liter oktan 95 på
Kør en tur med fuld skrald til tanken er igen tom( husk at politiet ikke skal være i nærheden:))
Lyt efter bankelyde og fornem trækkraft og acceleration.

Tilbage til servicestation ( Statoil har i hvert fald okt98 hvor jeg bor)
Fyld nu 10 liter oktan 98 på, og nu samme fremgangsmåde.....

Hjælp til selvhjælp
:)

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2008 kl. 17:18

Tak for jeres gode svar !!!!!!!!
Jeg vil helt sikkert prøve oktan 98 for at se om jeg kan mærke forskel.
(I motorgangen - jeg mangler ikke trækkraft :-)) he he
Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg kan få det på benzinpriser.dk
og jeg syntes ikke jeg har set det i mit lokalområde - så måske bliver additiv løsningen.
Nogle der ved hvordan jeg finder ud af hvor man kan få blyfri 98 oktan.
Umiddelbart kan jeg ikke finde det !!Sidst rettet: 23/1-08

ingen alarm - jeg fandt en oversigt efter lidt søgen her
http://ofr.dk/Pro/Benzin/Om_98_oktan_OFR.aspx#servicestationer

tak for hjælpen :-)

Sidst rettet: 23/1-08