Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Lykken varede kort! (Opel Corsa)

Mike Friis Marcussen

Mike Friis Marcussen
bruger siden
25-01-2004

05-10-2008 kl. 17:43

Hej Onsdag d. 24. september 2008 fik min Corsa C ny kobling og nyt koblingsnav på garantien. Bilen er fra januar 2006. Problemet havde hidtil været, at den ruskede i koblingen, især ved igangsætning. Jeg havde én gang fået ny kobling, men problemet kom hurtigt igen. Derfor fik jeg en ny type kobling fra den kraftigere 1,4-motor, min er en 1,2-motor. Hold da op en forskel. Nu kørte den bare perfekt, og gassen var blevet meget nemmere at dosere. Den kørte, som jeg forventede af en ny bil! Og bilen havde kørt 82.000 km. Men lykken varede kort. Et par dage efter begyndte bilen at opføre sig mærkeligt. Speedometernålen kunne pludselig finde på bevæge sig op og ned, når jeg kørte en jævn hastighed. Når jeg eksempelvis kørte 80 km/t. kunne speedometernålen finde på at bevæge sig helt op på 140 km/t. for derefter at bevæge sig ned på 40 km/t. for derefter at bevæge sig på op 140 km/t. igen for til sidst at stabilisere sig på den rigtige hastighed igen. Mærkeligt. Dette gjorde den et par gange om dagen i en lille uges tid. Derfor kiggede jeg forbi et Opel-værksted onsdag d. 1. oktober 2008, og de satte en tester på. Den viste ingen fejl. Så det var bare at køre videre. De havde dog en formodning om, at det kunne være en ABS-føler, der måske var ved at stå af. Men det var ikke 100 procent sikkert. Torsdag eftermiddag, da jeg skulle hjem fra mit uddannelsessted, kunne bílen ikke starte. Når jeg satte tændingen til, begyndte lampen for motorelektronik at blinke. Dette betyder, ifølge instruktionsbogen, at der er noget galt med startspærren. Når jeg drejede nøglen helt om for at starte, slukkede alle lamper i instrumentbrættet, men der skete ellers ingenting. Starteren drejede ikke rundt:-( Nå, heldigvis har jeg Falck-abonnement på begge mine biler, så det var bare at ringe. Så jeg fik bilen hjem. Og kunne heldigvis benytte min anden bil. Torsdag aften tjekkede jeg lige bilen igen, og nu kunne den med møje og besvær starte. Starteren skulle dog køre i lang tid, inden motoren gik i gang. Og da den gik i gang, lød den ikke normalt. Den hakkede meget i det. Jeg turde ikke andet end at slukke den. Fredag fik jeg transporteret den på værksted. Mærkeligt nok, så kunne bilen godt starte og lød nogenlunde normalt, da jeg skulle køre den hen til Falck-bilen, så den kunne komme op på ladet. Men nu står den på værksted, og på mandag får jeg dommen over, hvad der er galt. Jeg har selvfølgelig forklaret til punkt og prikke, hvordan bilen har opført sig det sidste stykke tid. Jeg har også sagt, at testeren hos Opel ikke viste fejl i onsdags. Irriterende at have en ny bil, som holder på værksted. Men heldigvis har Falck en ordning, hvor man kan få sin bil på et bonus-værksted. Dette bonusværksted har 2 timer til at stille en diagnose og derefter 4 timer til at lave den. Kan de ikke lave den inden for 4 timer, skal kunden have stillet en lånebil til rådighed. Og regningen får man 10 procent rabat på. Værkstedet er i dette tilfælde et Automester-værksted. Da jeg afleverede den fredag ved 13-tiden, fik jeg stillet en lånebil til rådighed med det samme. De kigger på min bil mandag. Lånebilen er en Toyota Yaris, der har kørt 10.000 km. Den kører rigtig godt. Og jeg er ved at være i tvivl om min næste nye bil hedder Opel. Der findes mange andre rigtig gode biler... Måske nogle herinde har en formodning om, hvad der kan være galt med min Corsa? Det er jo nok en eller anden elektrisk komponent.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mike Friis Marcussen

Mike Friis Marcussen
bruger siden
25-01-2004

05-10-2008 kl. 23:13

Hej Torben K

Jeg er medlem af FDM og har været det i 4 år:-)

Koblingsfejlen er blevet lavet på garantien, da min klage blev nedskrevet inden min garanti på 2 år udløb.

Iøvrigt er fejlen med koblingen blevet lavet efter andet forsøg. Og det har bestemt ikke været modvilje fra værkstedets side mht. ruskeriet i koblingen. De havde bare ikke en løsning, da de ikke havde oplevet problemet før på den motor (1,2 twinport). Men nu er der jo sat ny kobling i med kraftigere koblingsnav.

Jeg har fået nul-faktura på de garantireparationer, der er blevet lavet.

Inden garantien udløb fik jeg lavet en Garantitest hos Applus, der viste, at bilen var fejlfri.

Hvad skulle en FDM-test gøre godt for? Garantien er udløbet og bilen bliver passet efter alle kunstens regler. Jeg får endda skiftet olie ud over det anbefalede, som er 30.000 km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mike Friis Marcussen

Mike Friis Marcussen
bruger siden
25-01-2004

06-10-2008 kl. 13:00

I dag har jeg fået min Corsa igen. Det var simpelthen bare batteriet, der var faldet sammen...
Så nu kører den igen med nyt batteri, det gamle holdt i 2 år og 9 måneder og 82.300 km.
Og dog! Den er begyndt på det samme igen! Så det er altså ikke batteriet, det er galt med. Mit gæt er generatoren...
Jeg er lidt bekymret over, hvis nu mit Opel-værksted har glemt en stelforbindelse eller noget andet. For det er ikke på det værksted jeg har fået sat batteri i. det er et Automester-værksted.
Hvordan skal jeg forholde mig, hvis det er Opel-værkstedets fejl, at den er begyndt at opføre sig underligt? For et andet værksted bruger nu tid på min bil, og det skal jeg jo selv betale...Sidst rettet: 6/10-08

Sidst rettet: 6/10-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mike Friis Marcussen

Mike Friis Marcussen
bruger siden
25-01-2004

07-10-2008 kl. 07:50

I dag har jeg taget den beslutning, at min bil bliver transporteret til Opel i Nakskov, dem der har skiftet kobling på min bil.

Så må vi se, hvad der er galt, om det måske er den omtalte stelforbindelse?

Er det noget andet, så kan jeg trøste mig med, at jeg får 10 % rabat på regningen, da de er et Bonusværksted gennem Falck:-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mike Friis Marcussen

Mike Friis Marcussen
bruger siden
25-01-2004

08-10-2008 kl. 16:13

Hej igen

Så har jeg fået min Corsa igen. Det var en dårlig forbindelse ved generatoren...det havde altså intet med skift af kobling at gøre.

Jeg har kørt over 50 km. i bilen efter, og det ser ikke ud til, at der er mere i vejen med den.

Regningen lyder på 509,50 kr., og der er brugt 0,75 arbejdstime på den. Det er lavet hos Opel i Nakskov. Jeg får 10 % på regningen gennem Falck pga. Bonusværksted.

Jeg finder det dybt amatøragtigt, at et Automester-værksted har brugt 3,5 time på min bil for at udskifte et batteri, som alligevel ikke var årsag til problemet! De får ikke penge for 3,5 timers arbejde. Jeg er endnu ikke blevet præsenteret for regningen, men er den over 1000 kr., så sender jeg sagen til FDM. Det skal ikke tage 3,5 time at finde ud af, at der ikke er strøm på batteriet. Og så er det oven i købet ikke det, der er i vejen med bilen...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Anders Thorup

Anders Thorup
bruger siden
17-09-2004

24-10-2008 kl. 09:08

Jeg forstår slet ikke hvorfor du ikke fik Falck til at køre bilen om til det Opel værksted der havde haft bilen sidst. Din manglende loyalitet over for mærkeværkstedet viser sig nu også at koste dig penge(men det er jo din egen skyld). Jeg fatter virkelig ikke at du kører til Automester når du lige har fået skiftet en kobling på garantien hos Opel. Jeg arbejder selv hos Opel, og ved at de ofte dækker ting ud over garantien også(de har næppe gjort det i dit tilfælde da det bare var en løs forbindelse, men hvis nu der skulle en ny generator på, er der gode chancer for at GMDK vil have betalt, hvis ellers bilen er vedligeholdt hos Opel)

Mvh
Anders

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mike Friis Marcussen

Mike Friis Marcussen
bruger siden
25-01-2004

24-10-2008 kl. 12:44

Hej Anders

Mit første service fik jeg lavet hos Opel i Nakskov, der hvor jeg har købt min bil.

Men da jeg skulle have lavet andet service, forhørte jeg mig om prisen hos dem, Opel i Nykøbing og Sakskøbing og en lokal Autopartner. Prisen i Nakskov ville være ca. 3400 kr. Prisen hos Opel i Sakskøbing og Nykøbing ville være ca. 4400 kr. Jeg valgte Autepartner, da de kunne gøre det for 2700 kr.

Jeg har også lige fået lavet tredje service hos Autopartner til ca. 1600 kr. Det tog 1½ time incl. justering af håndbremse.

Jeg vil ikke betale overpris for et service, det er jo nøjagtigt det samme arbejde, der bliver udført.

Mht. kulance, så er der ikke noget at komme efter hos GM Danmak, når jeg ikke har fået lavet service hos Opel. Det er der ikke noget at gøre ved. Det er bare ærgerligt, at der kun er 2 års garanti i Danmark.

Da bilen begyndte at opføre sig mærkeligt (tabte strøm) havde jeg netop en tester på hos Opel. Den viste ingenting. Jeg spurgte ind til, om det muligvis kunne have noget med koblingsskiftet at gøre, hvilket de ikke mente.

I første omgang ville jeg have bilen til Opel i Nykøbing, da det er tættest på min bopæl, hvis det skal være et autoriseret værksted. Men Falck fortalte mig om bonusværkstedordningen i telefonen, derfor valgte jeg Automester, som også ligger tæt på min bopæl. Oven i købet var jeg garanteret lånebil, hvis ikke de kunne lave den efter 4 timer...

At de så ikke kunne finde fejlen er noget andet. Jeg ved, at timeprisen hos Automester er billigere end hos Opel i Nykøbing og Sakskøbing (M. Skotte). Og da jeg ikke har garanti mere, er det lige meget, hvor jeg får lavet tingene.

Jeg har så bare lært, at Automester ikke er gode til elektriske fejl. Derfor får de aldrig lov til at have med mine biler at gøre mere.

Når jeg skal have lavet noget elektrisk, så bliver det hos Opel i Nakskov, og alt andet bliver lavet hos Autopartner (service bl.a.) eller en anden mekaniker...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg