Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Kia Ceed SW 1.6 CRDI - brændstofforbrug, fortsat

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

18-01-2008 kl. 11:34

Hej igen folks. Mit andet indlæg om min nye Kia Ceed SW og oplevelserne med den. Den har ny kørt 2.500 km og jeg har netop haft en tur fra Karlslunde (ved Greve) til Skanderborg retur i går. Der var derfor fin mulighed for at følge op på, hvilken retning brændstoføkonomien går. Jeg har ventet spændt på dette, men har holdt forventningerne tilbage, hvilket vist var meget godt, men herom lidt længere nede. Til Henrik Birgren skal jeg dog sige, at det ikke er tank 7, jeg er på nu, men blot 3. tank uden at tælle den allerførste med, hvor jeg hentede bilen fra forhandleren. Hvis jeg først skal se nogen forskel i nærheden af den 7. tankfuld, så er der lidt vej endnu. Der er blevet kørt 1083 km på denne seneste opgørelse. Jeg blev nødt til at tanke 20 dyre liter diesel i Skanderborg for at nå hjem, men fik fyldt op til fuld tank ved Lellinge (syd for Køge) til 7,83 per liter diesel (yes !). Det var ved den lejlighed, at jeg fik alle litrene lagt sammen og divideret op i triptællerens kilometer. Resultat 15,95 km / l. Eller 16,0 km/l, hvis vi holder os til 1 decimal. Den forrige tankfuld (tankfuld nr 2) kørte jeg 16,7 km/l på. Så det er næsten samme historie. De 1083 km blev for fordelt med cirka 500 km til turen til Skanderborg og tilbage plus lidt kørsel fra Skanderborg til Sejs ved Silkeborg for at besøge min mor, når jeg nu var der. De resterende kilometer er gået til ren pendling frem og tilbage på arbejde. Min pendlertur er 31,4 fra Karlslunde, kørsel af strandvejen til Ishøj Centret for at smide konen af, forsætte på nogle kilometer motorvej for at tage den på O3 fra Vallensbæk til Søborg, hvor jeg skal på Gladsaxevej. Der er godt med røde lyskryds på O3, men med lidt held kan man undgå den røde bølge, hvis man kan se næste lyskryds længere ude. Det lykkes dog aldrig helt og stop for 4-5 lyskryds skal påregnes. Turen til Jylland derover var med overholdelse af hastighedsgrænserne, og hjem var jeg knap så hysterisk med, om jeg løb 5 km/timen for højt på nogle strækninger. Så hvis vi nu sætter det konservativt og siger, at det er halv bykørsel og halv motorvej på de 1083 km .... hvor meget ved siden af de 20,4 km/l den teknisk er sat til i EU-normgennemsnit er acceptabelt her. Min SW er en model Sport. Så der er 17" alu og lidt bredere dæk end bredden på standard stålfælg, tror jeg nok. Merforbrug på brændstof ligger på mellem 5% - 15% ved brede dæk alt efter udgangspunktet. Jeg har prøvet at finde ud af, ved hvilken hastighed ud af næsten plan vej bilen er i stand til overhovedet at overholde 20 km/l (5 l per 100 km). Det ligger ved omkring 85 km/t. O3 omfartsvejen er glimrende til at teste det med 3-4 km mellem 2 lyskryds. Det er så på displayet, at jeg holder øje med det. Med nålen i 60 km/t (cirka 56 km/t reelt) og i 5. gear kan jeg holde den på 4,4 l per 100 km = 22,7 km/l på plan vej. Går det lidt opad så kryber den op på 5,0 l per 100 og går det nedad så siger den 4,0 l per 100 km. Det er helt rigtigt som Henrik Birgren siger, at kørestilen skal være anderledes. Jeg har fundet ud af, at hvis jeg i et start for grøn lys skifter for hurtigt til 2. gear, så når turboen ikke at komme i omdrejninger på det 1. gear, hvilket betyder, at når den så sætter ind med et ryk i 2. gear, så har den meget nemt ved at komme til at trække dækkende rundt på asfalten. Derfor kører den pænere, hvis jeg lader den gå op over 2000 omdrejninger i 1. gear før jeg fortsætter i 2. Den rykker godt fra sig og ligger gerne afstand til dem bagude. Jeg går tit fra 3. direkte over i 5. og tager det meget roligt, når først de 80 er nået på omfartsvejen. Derudover køres forudseende så vidt det er muligt med at lade den trille op mod rødt lys og så videre. Well. Jeg vender tilbage når jeg kommer op på den 7. tankfuld. Med venlig hilsen Henrik Berg Andersen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

18-01-2008 kl. 12:32

Hej Rasmus.

Du har været i bjergene kan jeg se. Fortæl lidt om hvordan den klarer sig op ad stejle veje. Skal der skiftes ned eller trækker den bare rent igennem?

Med venlig hilsen
Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

18-01-2008 kl. 13:32

Hej Niels Møller.

Hvad dæk har du på din Octavia? Er det aluminiumsfælge? Hvis det er en Elegance, så er det jo aluminium. Har du en combi eller en sedan?

Din motor er vel en 2.0 TDI. Så skulle det vel være let som at klø sig i nakken at få Ceed'en til at løbe over 20 km /l på plan landevej, som du også selv siger.

Mvh
Henrik Berg Andersen

Profil slettet

Profil slettet

27-01-2008 kl. 20:00

Hej Henrik

Jeg har nu kørt 10000 km i min ceed og det korteste jeg har kørt var 14,9 kml rundt i københavn med mange start og stop og korte ture....det længeste jeg har kørt er 20,6 kml ved blandet kørsel..

Idag er jeg lige kommet hjem fra Norge med 2 voksne og 2 børn plus fuldt læs,da kørte jeg på fartpilot hele vejen gennem sverige og da kørte jeg 19,5 kml el 1060 km på en tankfuld. så jeg er yderst tilfreds

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

29-01-2008 kl. 10:01

Super god debat i har gang i!

Jeg ved ikke om det forholder sig på samme måde for dieselbiler, men min benzinbil kører noget længere på literen om sommeren end om vinteren - ca 1 til 1,5 km/l. Og dette på trods af bredere sommerdæk (165 vinter vs. 185 sommer).

Profil slettet

Profil slettet

15-04-2008 kl. 17:52

Det samme gælder diesel!

Profil slettet

Profil slettet

18-04-2008 kl. 10:38

Hej

Angående driftsøkonomi har SEAT pt. en folder liggende for deres "Ecomotive" 22,2 km/l
I den folder er der mange rigtigt gode tips til hvordan man skal køre sin bil for at opnå optimalt udnyttelse af hver en dråbe dyrebart købte diesel/benzin.

God fornøjelse.

PS: Din bil har ike optimal km/l før du runder ca 8-10.000 km.. Men det er jo skægt at følge med i at den stiger undervejs - siær hvis din teknik også bliver bedre og bedre.

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

18-04-2008 kl. 21:54

Mht. kørsel i bjerge bakker har jeg vældig gode erfaringer. Sidst i uge 10 i Norge i let frost - hvor jeg fra Beitostølen til færgen lå på ca. 25 km/l. Jeg har haft tilsvarende lave forbrud på Belgisk bjergveje (godt nok i en Peugeto 206 HDI) I alle fra efter ca. 1990 gælder det jo : altid i gear brug motorbremse ned ad bakke eller hen mod sving, rødt lys osv.
Det behøver ikke være meget motorbremse, men blot lidt, så bruger motoren ikke en dråbe (Betød dog en kold bil de første km. ned ad bjerget i norge - intet forbrug - ingen spildvarme)

Jeg kører dog langt fra MORFAR, kigger gerne langt frem, men holder hastigheden i svingende så høj som hende til højre kan tåle - høj svinghastighed mindsker accelerationsbehovet og forbruget. (men alt med måde:-)

På motorvej med 130 ryger forbruget uundgåeligt i vejret kan nok ryge ned i nærheden af 16 km/l.

Blot lidt erfaringer fra en anden Diesel stc. i ca. samme størrelse.

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

18-04-2008 kl. 22:05

Brede hjul for ofte skyld for ekstra dækstøj - hvordan oplever du det? Og hvordan klarer de dæksler mv. bliver man slået fra hinanden?? Jeg kan godt tåle fast undervogn, men der er jo mange huller i vejene rundt omkring..Hvordan oplever du CEED'en på 17"

mvh.