Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Gode råd ønskes!

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2010 kl. 13:28

Har en Volvo s60 turbo(7 år gammel på købstidspunktet) købt få måneder før finanskrisen indtrådte (krisen var ikke på tale dengang). Kan nu konstatere, at den i dag er 35000 -40000 kr. mindre værd end jeg skylder. Prisen jeg gav, da jeg købte den, var rimelig - og ikke specielt for dyr (det var den jo så set i bakspejlet, men ikke i forhold til det generelle prisniveau på det tidspunkt). Så bilen har haft et værdi-tab på 30000 km (det jeg har kørt i den) der er 3 gange så højt som anført i diverse beregningsredskaber. Har forespurgt flere forhandlere og det er faktisk meget svært, at opnå den pris som fx. bilpriser.dk anfører for pågældende bilmodel. Enkelte steder kan jeg opnå en pris der ligger ca. 35000 kr. under det jeg skylder. Mange forhandlere vil smide den ud til en engros-forhandler hvor prisen er helt hen i vejret. Har desuden forsøgt med privat-handel, men der er ingen henvendelser på trods af en pris noget lavere end forhandlerpris. Bilen har pt. kørt 140000 km (og hvis den overhovedet skal være interessant for nogen forhandler) - så er det det lave km-tal den har nu. Jeg vil gerne have en lille økonomisk bil i stedet (da mit kørselsbehov er stigende), da volvo'en er dyr i brændstof, forsikring, ejerafgift. Og ja jeg kan selvfølgelig køre mange kilometer i volvoen for det værditab - men er bange for, at jeg ender med, at komme ud med det samme tab på 35000 kr. eller mere alligevel når jeg engang sælger. Så kommer de svære spørgsmål - som jeg godt ved, at der ikke er entydige svar på. Men: Kan jeg forvente, at værditabet flader ud? , så mit tab (ved 25000 km/år-30000 km/år) bliver mindre om fx. 2 år end det er i dag (selvfølgelig under forudsætning af, at bilen er ordentligt vedligeholdt). Eller skal jeg regne med, at tabet bliver det samme eller større ? (tænker på endnu mindre efterspørgsel på sådanne biler). Hvad ville du gøre? ( og ja man skulle selvfølgelig have købt en anden bil dengang - men verden ændrer sig jo hurtigt ikke?)

Dette indlæg blev 07-03-2010 13:36 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Emil Olsen

Emil Olsen
bruger siden
09-10-2003

07-03-2010 kl. 13:54

Det afhænger jo af hvad du kan få for den nu...

Jeg kiggede lige hurtigt på biler hos forhandlere af samme type - og man får jo meget for 120.000kr. Umiddelbart forestiller jeg mig at de nok kan forhandles ned ved ren handel - som du selv er inde på, så er det jo ikke en specielt populær bil.

Umiddelbart forestiller jeg mig at en forhandler kun har tilbudt dig 80.000kr for din bil - og hvis det er tilfældet, så kan du jo højst tabe det beløb ved at beholde den.

Det er svært at spå om fremtidigt værditab - men det er helt sikkert at det ikke kan blive større end det bilen er værd.

Nyd din dejlige volvo, og sæt pris på at den kører mange gange bedre end en lille økobil når du nu skal køre 25.000-30.000km/år.

Mvh/Emil

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2010 kl. 14:04

Tak for svar.

Dette indlæg blev 07-03-2010 14:08 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2010 kl. 14:15

Hvor meget benzin kan du købe for 35.000 kr? Derudover er der jo udgifter forbundet med at købe en anden bil, så måske har du nærmere 40.000 kr til benzin og ekstra vægtafgift.

Jeg har selv en bil som kun kører 8-9 km/liter, men benzinbesparelsen ved at købe en mere økonomisk bil f.eks 17 km/l ved 25.000 km/år er egentlig ret begrænset.

Med mindre du køber en bil-45 (Aygo, Alto, Picanto mv.) er det ret begrænset hvad du vil kunne spare om måneden og hvis du skal indhente 35-40.000 kr, går der altså ca 3½ år med en besparelse på 1000 kr/måned - hvis vi regner renter med.

Dit værditab på 35.000 oplever du jo kun hvis du vælger at sælge bilen.
Nyd din lækre Volvo. Vi lever kun en gang. Og med udgangspunkt i at bilen har kostet næsten 500.000 fra ny, må det også formodes at kvaliteten er mærkbar bedre end i en discountbil.

Måske er løsningen at du prøvekører en 100.000 kr. bil. Herefter tør jeg godt love dig, at du ikke vil tænke så meget over værditab mv, når du kommer tilbage i din egen bil:-)

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2010 kl. 15:06

Ja alt skal selvfølgelig tages med i betragtning - forøgede renteudgifter i forbindelse med et større billån er selvfølgelig vigtigt at modregne. Og det kunne meget vel blive små 1000 kr mere i rente pr. mrd..

Så måske man i virkeligheden skal gøre som flere skriver - køre videre og se bort fra det tåbelige i, at køre 100 km om dagen på motorvej i en bil der kører 11 km/l (det klarer den faktisk på oktan 99 ved 130 km/t)

Dette indlæg blev 07-03-2010 15:06 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2010 kl. 15:28

Jeg erindrer ikke, om det var Bilmagasinet eller FDM som jeg læste en test i om din bil.

Og de var meget begejstrede - specielt for designet, som de vurderede som det smukkeste fra Volvo´s side siden P1800 og Amazon.

Måske er det en kommende nyklassiker du har købt:-)

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2010 kl. 15:55

Ja den kører fint - men faktisk er tiden alligevel ved at løbe fra en s60 (2000-2009) - en hyundai i30/kia ceed kører efter min mening lige så godt - og en golf 6 kører bedre og har lige så god komfort. Om den er speciel nok til, at blive klassiker vil tiden vise.

Dette indlæg blev 07-03-2010 15:57 redigeret af dets forfatter.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

08-03-2010 kl. 14:24

Hej John.

Jeg kan kun give de andre ret, nyd din bil og tænk ikke på gensalgspriser :-)
En anden sag er dog hvis du kører mange kilometer, så er det måske klogetest at tage "skraldet" nu og komme videre.
Alt andet end lige, så vil din bils værditab blive mindre og mindre i takt med afskrivningen, og når lånet en dag udløber, så har du "indhentet" gælden.

Jo, verden ændrer sig hurtigt, det er lige præcis derfor at du ikke kan bruge prisberegningspogrammer til noget som helst, de tager udgangspunkt i tidligere handelspriser.

Kig på det humoristisk, du er den lykkelige ejer af en VFL-model (Volvo for life)

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2010 kl. 15:54

Du har ret - det er ikke så skidt at det ikke er godt for noget. En s60 ruster aldrig - så man skal ikke bruge penge på ekstra rustbeskyttelse og den er uden de store skavanker.

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

08-03-2010 kl. 16:55

Behold bilen - den nye du vil købe vil jo også tabe i værdi.

I 2005 købte jeg en såkaldt "knaldert 45" altså en Picanto, den kostede på det tidpunkt ca 118.000 på gaden med rust beskyttelse og vinterhjul.

Idag ville den være mindre værd en jeg skylder på den hvis jeg havde valgt at få et lån til køb af bilen.
Så lad være at tro at "Små øko biler "ikke også taber i værdi.... det gør de.

Jeg syntes ikke der er noget nyt i at luksus biler taber meget - det har været kendt viden i de seneste 10 år.
Om det så er en volvo, jaguar, lexus eller bmw det er underordnet.

Profil slettet

Profil slettet

08-03-2010 kl. 18:36

Selvfølgelig taber de små også i værdi - specielt hvis man køber en ny.

Ja jeg har råd til at køre i volvo'en - men jeg prøvede en ny Hyundai i30 diesel og den synes jeg kører næsten lige så godt. Den regnede jeg ud, at jeg kunne spare ca. 2000 kr. om måneden ved, at køre i. Så kommer der jo en rente-forhøjelse til større billån på mere end 500 kr.. Til gengæld er der jo så ingen udgifter til fx. ny tandrem - som jeg skal have på volvoen snart.

Men tak for svar

Dette indlæg blev 08-03-2010 18:39 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

09-03-2010 kl. 09:41

Tak for en masse gode råd!. det er nok en god ide at se tiden an - markedet er jo så ringe for sådanne biler, at det måske ikke bliver ringere - men man kan jo håbe på et mindre tab om et par år. Så jeg bør styre min lyst til anden bil og så køre videre - i hvertfald forløbigt.