Bilbasen Forum
Gammel luksus=nutidig standard?
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
27-11-2014 kl. 09:54
Man kan ofte læse, at udstyret i nye luksusbiler med tiden bliver standard i leverpostejbiler. Det passer med hensyn til el-ruder, airbags, abs, esc, fartpilot m.m., men passer det også på køreegenskaber, støj, materialer, luksusfornemmelse/oplevet kvalitet og holdbarhed osv.?
Nogle dele fra gamle luksusbiler gør jo bilen tungere, så de fravælges vel i nye biler uanset prisen og tilgængeligheden. Øget støjisolering, termoruder og tunge undervognsdele kunne måske godt sættes på en mikrobil uden betydelig merpris, men så ville bilerne køre kortere på literen.
Dette indlæg blev 27-11-2014 12:40 redigeret af dets forfatter.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
27-11-2014 kl. 10:19
For det meste udstyr gælder det, at det med tiden finder vej til de billigste modeller - S-klassen var de første med abs-bremser, ESP og airbags. Nu kan man ikke sælge en bil uden.
Men finish vil ikke blive den samme. Og med finish tænker jeg både på nøje afstemte køreegenskaber, døre, der lukker rigtigt og samlingerne i kabinen.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
27-11-2014 kl. 13:54
Jeg har været den heldige ejer af en årgang 1992 Mitsubishi Sigma, og jeg vil sige at man skal virkelig lede længe for at finde en bil, der har samme køreglæde. Samspillet mellem luftundervognen og firehjulsstyringen er der få biler i dag der kan gøre bedre.
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
27-11-2014 kl. 13:57
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
skrev:
Udstyrsmæssigt vil jeg sige ja, men på selve kørekomforten, så nej.
Jeg har været den heldige ejer af en årgang 1992 Mitsubishi Sigma, og jeg vil sige at man skal virkelig lede længe for at finde en bil, der har samme køreglæde. Samspillet mellem luftundervognen og firehjulsstyringen er der få biler i dag der kan gøre bedre.
Et godt eksempel på, at teknikken kendes, men fravælges af uvisse årsager.
Var det skrøbelig mekanik, eller er det for dyrt i moderne biler?
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
27-11-2014 kl. 13:58
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
27-11-2014 kl. 14:16
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
skrev:
Et godt eksempel på, at teknikken kendes, men fravælges af uvisse årsager.
Var det skrøbelig mekanik, eller er det for dyrt i moderne biler?
Det kostede jo selvfølgelig et eller andet at lave, men vægten havde også noget at sige. Jeg mindes at et 4ws system som det på min gamle Sigma, vejer omkring 100kg. Min far havde en magen til, dog uden luftundervogn og 4ws, og han betalte en lavere vægtafgift end mig (jeg betalte 7200kr/året i 2009). Jeg mindes at alt i alt var vægtforskellen på vores modeller ca. 250-300kg, og det er altså ret meget.
Men det var rigtig rart at køre med. Bilen krænger meget mindre, og der skal drejes langt mindre på rattet når man drejer.