Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ford Smax - Svag hyletone

Stephan Christensen

Stephan Christensen
bruger siden
21-01-2007

27-12-2008 kl. 02:12

Hej Jeg har i de sidste måneder haft en svag hyletone på min Ford Smax. Hyletonen er mest tydelig når bilen kører i samme retning i mere end 3-5 sekunder, enten det er lige ud eller et par omgange i en rundkørsel. Hvis man drejer lidt på rattet forsvider hyletonen kortvarigt. Hyletonen stopper også når bilen holder stille i tomgang, som f.eks ved et lyskryds. Men ligeså snart man sætter bilen i bevægelse eller drejer på rattet, så starter hyletonen igen. Det lyder ikke umiddelbart som om at hyletonen følger omdrejninger/hastigheden på bilen.. Jeg har haft bilen på autoriseret Ford værksted og de mente at det var servopumpen (hvilket også var min teori) som lavede balladen, så den har de skiftet (dkk 6.800,-), men lige lidt har det hjulpet, hyletonen er der stadig. Umiddelbart er lyden svær at lokalisere, men når man kører lyder det som om, at hyletonen kommer fra højre side af motorrummet (set førepladsen) Er det nogen her på forum, som har oplevet lignende, eller som ved hvad problemet kan skyldes? Mvh. Stephan Christensen Sidst rettet: 27/12-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

27-12-2008 kl. 09:13

Forstod jeg rigtigt at hyletonen kun optræder når bilen er i bevægelse`?

Min Carisma havde også en hyletone da jeg fik den for 4 år siden - det forsvandt efter et serviceeeftersyn da skiver og klodser blev skiftet og calibrene renoveret.

Blot en ide..

Stephan Christensen

Stephan Christensen
bruger siden
21-01-2007

27-12-2008 kl. 10:13

Hej

Hyletonen er der også når bilen holder stille, dog langtfra så tydelig. Når man slukker bilen,fortsætter hyletonen i 1-3 sek. hvorefter den stopper. Når bilen sættes i gang eller rattet drejes, lyder det lidt som om at det er pumpe eller lignende som starter
Jeg ved ikke om det er en tilfældighed, men jeg opdagede det på første tur, efter at jeg havde skiftet til vinterdæk.

Jeg er nok kommet til den konklusion at der muligvis også er en fejl på den nye pumpe eller de måske har forsøgt at reparere den gamle, uden held.

Hilsen
Stephan Christensen

Stephan Christensen

Stephan Christensen
bruger siden
21-01-2007

28-12-2008 kl. 12:54

Hej

Det er en 2,0 TDCI...

Jeg har selv tænkt tanken om at det kunne være turbo'en, men da hyletonen også fremkommer når bilen står i tomgang og man derefter drejer lidt på rattet, er den teori vel ligesom skudt i jorden.

Jeg har i dag forsøgt at finde sikringen til servostyringen, men uden held. I følge den instruktionsbog som jeg har (fra den ny model, min er fra 2006), skal det være sikring F3 og F44 i motorrummet, men på disse pladser er ikke monteret sikringer i min bil. Det kan vel tænkes at sikringsboksen er lavet om på den nyere model....

/Stephan

Sidst rettet: 29/12-08