Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Flere nm i ford c-max 1,6Tdci 90hk ??
Profil slettet
12-07-2009 kl. 12:35
Har lige købt ovennævnte bil, og jeg synes den køre rigtig godt.
Mon nogen her skulle have viden/forstand på hvorvidt man kan optimerer diesel motoren på en sikker måde, så man ikke ødelægger kobling gearkasse mv. Bilen har 215nm, og modelen med 109hk har 240nm. Er den 90hk så neddrosslet ? jeg skal nu ikke køre ræs eller noget, men ville måske godt have lidt flere nm til rådighed, hvis ikke jeg skal sætte alt over styr. Kan bilen holde til at få eks.vis 18hk mere uden at man slider væsentligt på motor dele??. Og hvor kan man evt. få det lavet af en prof?.
Slet ingen der ved noget om emnet ?
Mvh
Sidst rettet: 12/7-09
Sidst rettet: 14/7-09
Profil slettet
Profil slettet
15-07-2009 kl. 14:32
Det er absolut ikke noget problem med holdbarheden på motor og gearkasse (ved moderat tuning). Fx. Scantune kan give dig min. 115 hk og ca. 280 nm. Det du skal være opmærksom på - jeg tror dog ikke det er et problem på Ford'en, er svinghjulet. Men det spørger man lige til inden man får den tunet hos fx. Landberg eller Scantune. Drop tuningsboxe (som placeres i motorrummet) - generelt bare ikke godt - selv om der i dag er flere mærker der er ikke soder, men boxene snyder kun motorstyringen og det er ikke så godt som at få lagt et andet motorstyringsprogram ind. Tjek lige BSR's hjemmeside. De sælger ppc-tuning (ved dog ikke om de har til ford diesel), hvilket er en lille computer med dit originale motorprogram og så tun-programmet. Det koster kun lidt mere end hos chiptuningsudbyderne - hvor de bare lægger det nye ind og så skal du derhen igen hvis du vil have lagt originalen ind igen - det er jo bøvlet. Jeg kører selv med BSR-ppc-tun fra BSR og det fungerer virkeligt godt.
Profil slettet
16-07-2009 kl. 12:42
Hej John
Har jo læst lidt på de forskellige ting vedr flere nm. Er selvfølgelig lidt nervøs for at noget ikke holder til det. Men jeg vil godt have det sådan at det ikke kan ses, og at jeg lynhurtigt kan komme til fabriks indstilling, i tilfælde af værsksteds besøg og andet. Har læst herinde om en der kørte galt i en golf der var chippet, og han fik en regning på 69000 efter alt var gjort op fra forsikring.....Får en til at tænke lidt
Har jo læst lidt på de forskellige ting vedr flere nm. Er selvfølgelig lidt nervøs for at noget ikke holder til det. Men jeg vil godt have det sådan at det ikke kan ses, og at jeg lynhurtigt kan komme til fabriks indstilling, i tilfælde af værsksteds besøg og andet. Har læst herinde om en der kørte galt i en golf der var chippet, og han fik en regning på 69000 efter alt var gjort op fra forsikring.....Får en til at tænke lidt
Profil slettet
16-07-2009 kl. 20:10
Der findes ikke en ppc-løsning fra BSR, men hos Landberg kan man købe en sådan ppc - en chipning + ppc koster ca. 5000 kr.. Du skal absolut ikke være bekymret om bilen holder. Sådan en "husholdningstun ing" ligger inden for de grænser som bilen kan holde til - også til mabge 100000 km. Ford sælger jo din motor med 110 hk - det er den samme motor med et andet motorstyringsprogram (software). Tuningen kan ikke ses - da det jo er et computerprogram. Ej heller til service eller syn kan det ses. Emmisionsværdierne fra din udstødning vil stadigvæk holde sig inden for det lovlige. Hvis du køber ppc'en med så skifter du jo bare selv frem og tilbage - hvilket er nemt. Det foregår via bilens diagnosestik hvor du indlæser det program du vil have. Du vil få større fornøjelse af bilen med lidt optimering som det så fint hedder. Da din bil ikke bliver nogen racer-raket af lidt tuning og da det ikke kan ses - heller ikke hvis forsikringsselskabet udlæser din motorstyring - så ville jeg ikke bekymre mig om det.
Sidst rettet: 16/7-09
Sidst rettet: 16/7-09
Profil slettet
17-07-2009 kl. 13:24
Tak for dit fyldest gørende svar, er rart at nogen har sat sig ind i det. Har talt med scantune om en chip der giver ialt 115hk og 280nm, han sagde også at der var intet problem med svinghjul, var mest på tdi biler. Men ville koste 3000,- og 300,- hvis man ville have den gamle indstilling tilbage. Men så skal man jo køre efter det. Vil kontakte landberg. Så indtil videre siger jeg tusind tak for hjælpen.
Mvh
Mvh