Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Design - Skoda og Renault

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

16-05-2008 kl. 22:54

Her kommer to bombastiske udmeldinger: Den nye Fabia som combi er ganske enkelt grim! Afstanden fra begerste hjulkasse til ruderne er enorm - og det får bilen til at se klodset ud - som om hjulene er alt for små. Hvad tænker de på - først Roomster og så den? Jeg ville ganske enkelt ikke købe den bil - selvom den på så mange andre måder ligner en vinder. Og Renaults nye Laguna - hvorfor i alverden skal den ligne den netop udfasede Citroën C5? Citroën har kæmpet sig væk fra det design med held. Hvorfor vil Renault overtage?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-05-2008 kl. 10:49

Jeg er enig i dine betragtninger, men nu er smag og behag jo engang forskellig fra person til person. Men det er jo en ganske kendt sag, at Skoda ikke ligefrem er blevet kendt og elsket på sit design. Det er vist mere det praktiske samt en i starten lav prissætning som har gjort Skoda til familien Danmarks yngling. Renault synes jeg nu altid har haft et design som ikke tiltalte min "skandinaviske smag", men igen, vi er forskellige og nogle elsker det anderledes og frankofile. Jeg kan dog ikke se mange C5 linier i den.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

18-05-2008 kl. 21:25

Tak for responsen d'herrer. Mht Renaultens ligheder med den gamle C5 vil jeg præcisere en anelse. Jeg tænker på den faceliftede model, som ikke er stationcar. Baglygternes placering er den samme, meget højt - ligesom formen ligner. På C5'eren fortsætter de noget længere nedad, men Laguna antyder det samme, liggende "L".
Forenderne minder ligeledes om hinanden.
Mht hvorvidt man kan diskutere smag - JO MAN KAN DA! Og det er oven i købet sjovt at finde ud af, hvad det egentlig er, der gør en bil / genstand smuk, grim, fjollet, uharmonisk.
Skodas design generelt finder jeg ganske harmonisk. Indtil Roomster kom - og nu i særdeleshed med Combien. Roomsterens "sænkede" bagrude gav ingen mening for mig, da bilen blev præsenteret - men med Combiens klodsethed jvf. det jeg skrev i trådstarten - giver de sideruder mening. Grimt - men ikke nær så klodset...

Byd ind med mere disharmoni - eller designekvillibrisme!
Ulrik

Profil slettet

Profil slettet

19-05-2008 kl. 09:56

..Hvis en designer forlader Bentley til fordel for Skoda, og efterfølgende frembringer Fabia. Jah så var det måske ikke helt frivilligt at han stoppede hos Bentley - en anbefaling vil jeg ihvertfald ikke kalde det :-)

Profil slettet

Profil slettet

19-05-2008 kl. 12:32

Min kommentar var også kun ment som et lille tøh-hø herfra. Det gav mig af en eller anden årsåg associationer til gamle dages Skoda-vitser.

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

19-05-2008 kl. 15:17

Ahhhh - det var befriende at læse, at man ikke er alene med sine øjebæ-betragtninger.
Mht. Skodaen, så synes jeg nu også den ser underligt smalsporet ud, som om der mangler 5-10 cm i bredden - lidt ligesom VW Fox, som bestemt heller ikke er en skønhedsåbenbaring.
Lagunaen er generelt kikset i den 5-dørs udgave, mens den primært er forfra-kikset i st.car udgaven. Dette sagt uden hensyntagen til bilens kvalitet, sikkerhed og velbyggethed i øvrigt. Og jo, jeg synes også den 5-dørs ligner den nu udfasede Citroen C5....

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

19-05-2008 kl. 19:42

Det handler overhovedet ikke om bilens øvrige kvaliteter når jeg kommenterer på de biler.
Og .. jeg forstår ikke, hvorfor det designmæssige udtryk ikke vægtes højere på den Skoda. Den Gamle Fabia var ikke smuk, men udstrålede en form for stil og værdighed. Den nye er bare vanskabt - som du siger, for smal i forhold til højden - og så den fjollede store afstand op til sideruderne.

Jeg forstår, når funktionalitet overskygger skønhed. Berlingo, eksempelvis, er jo meget lidt pæn - men indeni giver det hele mening. Selv Suzuki Wagon-R kan jeg se lidt mening med, når tommelskruerne generer.
Multipla, nævnt ovenfor, har også en sammenhæng mellem design og funktionalitet. Bulen under forruden så jeg som en manifestation, en ironisk kommentar til netop det faktum, at det vigtigste var funktionen - og så kunne resten være det samme... Altså et udslag af italiensk humor. Og når det nu alligevel gik så dårligt med at sælge Fiatter, gjorde det ikke så meget...

Hmmm
MVH Ulrik

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

19-05-2008 kl. 21:21

En fuldstændigt korrekt betragtning ulrik, skønhed kommer også indfra... :-) Forresten så er det ofte producenten som fastlæger linier på en bil og ikke designeren selv - gode eksempler på dette er Guigiaro og Pininfarina - som både har skabt legendariske design revolutioner, og faktisk også nogle af de særeste (læs: grimmeste) designikoner igennem tiden.

Profil slettet

Profil slettet

07-07-2008 kl. 22:16

Den nye Laguna III ligner da slet ikke en C5! I øvrigt kører den LANGT bedre end C5'eren og kvaliteten er på et helt andet plan