Bilbasen Forum
Biler - Gaaaabbb
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
05-05-2011 kl. 21:57
Dette indlæg blev 05-05-2011 22:15 redigeret af dets forfatter.
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
06-05-2011 kl. 10:30
Men der er bare lige det problem, at hver gang der kommer en lidt mere speciel model på gaden, så er der ingen der køber den.
En sjælden gang slå de nye tanker dog igennem, som f.eks. da nogle bilmærker tog en chance med de første MPV'er eller de første mini-SUV'er.
Pt. er det jo cross-over der er "løsningen" for alle bilmærker, der vil være lidt anderledes.
Men det er jo ikke fordi, at Nissan overflyder gaderne med Juke'er, og de bilmærker, der går lidt egne veje, som f.eks. Subaru, har en forsvindende lille markedsandel.
Alt styres af efterspørgsel, og den er desværre ikke tilstede for de mere eksotiske indslag.
Når alt det så er sagt, så er der dog bilmærker og bilmodeller, der skiller sig mere ud fra mængden end andre.
Toyota er selvfølgelig prototypen på leverpostej-bil, men de fleste andre af de store mærker ligger nu ikke meget længere væk fra den gyldne men kedelige mellemvej.
Men tag f.eks. Citroen's DS-serie. De adskiller sig da i det mindste lidt.
Men...
... jeg bliver - præcist som dig- lidt træt, når jeg ser de store mærker "falde til patten" igen og igen.
Et eksempel er Opel. De første tegninger og billeder af den kommende Zafira viste en bil, som klart ville placere sig som det fedeste alternativ i MPV klassen:
(http://www.opelpic.com/opel/car/pictures/2010/12/opel-zafira-2011-05.jpg)
Men nu hvor vi ser billeder af den model, som rent faktisk kommer på gaden, så er alt det sjove væk, og tilbage er en kedelig bil, der fra stort set alle vinkler falder i med den store grå masse:
(http://www.opel.dk/koretojer/konceptbiler1/modeller/zafira-tourer-concept.html)
Og så er den endda nok endnu mere kedelig, når den endelig står ved forhandlerne. Ærgeligt..
H P
bruger siden
06-01-2004
06-05-2011 kl. 11:46
Alle bilmærker prøver at skille sig ud, (Jeg er dog enig mht. Toyota) problemet syntes jeg var langt større i 90érne, der lignede alle biler da hinanden.
Jeg er overbevist om at de konceptbiler man ser til biludstillinger vil fabrikkerne rigtigt gerne producere, problemet er lovgivningen i EU, USA, og andre steder i verden. Der er regler for hvor reflekser, lygter og alt muligt skal sidde, designet bliver simpelthen "overhalet" af virkeligheden, eller lovgivningen om du vil.
Mit bedste råd mod kedsomhed: Køb en klassiker fra 60érne feks. en Jaguar E-type, verdens smukkeste bil efter min mening, til 250.000,- og en "leverpostejsbil" til 250.000,- så får du det, i det mindste i week-enden, IKKE kedeligt.
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
06-05-2011 kl. 13:50
S. H. skrev:
Jeg forstår - ihvertfald et stykke af vejen - hvor du vil hen.
Men der er bare lige det problem, at hver gang der kommer en lidt mere speciel model på gaden, så er der ingen der køber den.
En sjælden gang slå de nye tanker dog igennem, som f.eks. da nogle bilmærker tog en chance med de første MPV'er eller de første mini-SUV'er.
Pt. er det jo cross-over der er "løsningen" for alle bilmærker, der vil være lidt anderledes.
Men det er jo ikke fordi, at Nissan overflyder gaderne med Juke'er, og de bilmærker, der går lidt egne veje, som f.eks. Subaru, har en forsvindende lille markedsandel.
Alt styres af efterspørgsel, og den er desværre ikke tilstede for de mere eksotiske indslag.
Når alt det så er sagt, så er der dog bilmærker og bilmodeller, der skiller sig mere ud fra mængden end andre.
Toyota er selvfølgelig prototypen på leverpostej-bil, men de fleste andre af de store mærker ligger nu ikke meget længere væk fra den gyldne men kedelige mellemvej.
Men tag f.eks. Citroen's DS-serie. De adskiller sig da i det mindste lidt.
Men...
... jeg bliver - præcist som dig- lidt træt, når jeg ser de store mærker "falde til patten" igen og igen.
Et eksempel er Opel. De første tegninger og billeder af den kommende Zafira viste en bil, som klart ville placere sig som det fedeste alternativ i MPV klassen:
(http://www.opelpic.com/opel/car/pictures/2010/12/opel-zafira-2011-05.jpg)
Men nu hvor vi ser billeder af den model, som rent faktisk kommer på gaden, så er alt det sjove væk, og tilbage er en kedelig bil, der fra stort set alle vinkler falder i med den store grå masse:
(http://www.opel.dk/koretojer/konceptbiler1/modeller/zafira-tourer-concept.html)
Og så er den endda nok endnu mere kedelig, når den endelig står ved forhandlerne. Ærgeligt..
Sjovt du netop nævner DS - det var jo netop sådan noget som blev lavet tilbage i DS oprindelsestid jeg eftersøgte i nutidens biler - HVor blev det af??
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
07-05-2011 kl. 20:09
Jesper Jensen skrev:
Det er vist de nye DS-modeller S.H. mener ;>)
ja, det forstod jeg :-) den nye er bare knapt så revolutionerende som DS oprindeligt var for både teknik og design...
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
07-05-2011 kl. 20:14
Henrik Pedersen skrev:
Jeg er altså ikke helt enig.
Alle bilmærker prøver at skille sig ud, (Jeg er dog enig mht. Toyota) problemet syntes jeg var langt større i 90érne, der lignede alle biler da hinanden.
Jeg er overbevist om at de konceptbiler man ser til biludstillinger vil fabrikkerne rigtigt gerne producere, problemet er lovgivningen i EU, USA, og andre steder i verden. Der er regler for hvor reflekser, lygter og alt muligt skal sidde, designet bliver simpelthen "overhalet" af virkeligheden, eller lovgivningen om du vil.
Mit bedste råd mod kedsomhed: Køb en klassiker fra 60érne feks. en Jaguar E-type, verdens smukkeste bil efter min mening, til 250.000,- og en "leverpostejsbil" til 250.000,- så får du det, i det mindste i week-enden, IKKE kedeligt.
Det er smart at købe en klassiker, og så en corolla til hverdag.
Jeg er enig så langt at det startede i 90'erne, men det har sgu været et problem siden da. Hvilken bil mener du er unik? jeg har ikke set en regulær revolution længe. ja det skulle da være fiat 500 som jeg selv nævner, fordi den er sin egen...
Profil slettet
08-05-2011 kl. 09:11
Ib S skrev:
Jeg er så en af dem som har købt en Juke, fordi jeg synes den er befriende anderledes og på sin måde egentlig smuk, når man har vænnet sig til den. Og jeg er fløjtende ligeglad med at nogen synes den er grim, fordi jeg har selvtillid nok til at køre i en bil som jeg selv synes er pæn, selvom naboen måske synes noget andet. Og så kører den foriøvrigt godt. Men rigtig med Toyota´s design. De er lige kommet med en ny Verso, men hvem kan se at det er en ny bil, fuldstændig magen til den gamle Corolla Verso som kom i starten af 2002. Toyota laver ikke EN bil, som er pæn.
Du ikke være ked af at nogen syntes at juke er grim, alt nyt er grimt i starten, fred være med dem der ikke har bollerne til at frigøre sig fra mængden.
Men mon ikke at du også oplever, at fædre går forbi din bil med et stift blik ligeud selv om sønnen siger til sin far far se lige den bil der. så af børn og fulde folk.
Nyd din bil der er tumps up til juke fra mig dog ædru ;o)
H P
bruger siden
06-01-2004
08-05-2011 kl. 09:19
[/quote]
Det er smart at købe en klassiker, og så en corolla til hverdag.
Jeg er enig så langt at det startede i 90'erne, men det har sgu været et problem siden da. Hvilken bil mener du er unik? jeg har ikke set en regulær revolution længe. ja det skulle da være fiat 500 som jeg selv nævner, fordi den er sin egen...[/quote]
"Revolution", det får du nok ikke, men der er da biler på markedet der skiller sig ud, Nissan Juke, som en anden også skriver DEN er sgu da sin egen, på godt og ondt. Smart car er da ligeledes noget specielt ikk?
Fiat Multipla, Citroen C6, Audi TT og så sidder jeg lige og læser om Hyundai Veloster, hvad skete der lige DER, kom ikke og sig at Koreanere ikke kan komme op med noget nyt.
Jeg kan dog ikke forstå din "falde på halen" over Fiat 500, det er jo blot en kopi af en lille potte der blev bygget i 60érne, jeg medgiver dog at den er supernuttet, men der er da ikke noget nyskabende i den?
Dette indlæg blev 08-05-2011 09:20 redigeret af dets forfatter.