Bilbasen Forum
Automatgear - Dårlig idé?
Profil slettet
21-11-2010 kl. 19:39
Emil Olsen
bruger siden
09-10-2003
21-11-2010 kl. 20:00
Jeg ved dog at der er sket meget i udviklingen omkring automat gear. I "gamle dage" (de fåes vist endnu), var en auto-gearkasse med væske-kobling (hedder vist converter eller sådan noget). Det betyder at motorens moment overføres igennem en væske, og der afsættes konstant effekt i denne når bilen kører. Derfor kører de gamle biler med automatgear ca 10% kortere på literen end en manuel gear-kasse.
De fleste nye auto-gearkasser (inkl DSG) er en automatisk skiftende manual gear kasse. Transmissionens tab er altså ikke større end en almindelig bil, og desuden skifter de på optimale tidspunkter til gavn for brændstoføkonomien.
Skubbe en bil igang... Hvor tit gør man det? Og er der ikke noget med at man ikke må gøre det på biler med katalysator da uforbrændt benzin (og min ikke det også gælder diesel) kan få katalysatoren til at brænde af.
Min største bekymring med en DSG ville være potentielle rep-omkostninger. Det er vist ikke et helt ukendt fænomen, og regningerne kan vist være voldsomme...
Held og lykke.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
21-11-2010 kl. 21:00
Hvis du seriøst køber bil ud fra din mors råd så synes jeg der er gået en mand tabt i dig :-)
Det er den værste gang vrøvl.....
Vi danskere er flasket op med manuelt gear fordi bilerne er så dyre at vi ikke har råd til automatgear. 8 ud af 10 som har prøvet at køre en bil med automatgear drømmer om at få sådan en bil resten af livet...
Profil slettet
22-11-2010 kl. 10:42
Det er bestemt ikke fordi min mor skal have indflydelse på mit bilkøb, men det sætter alligevel nogen tanker i gang.
Niels
H P
bruger siden
06-01-2004
22-11-2010 kl. 11:06
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
22-11-2010 kl. 15:21
mht aut. gear er det sikkert lækkert at køre med for nogle. Jeg finder det dog ufatteligt kedeligt, og jeg mister fuldstændigt interessen med aut. gear.
DSG er uden tvivl rigtigt effektivt at køre med. Og det fungerer også godt.
MEN, hvis en aut. gearkasse går i stykker, så koster det altså spidsen af en jetjager at få repareret det. Og aut. gearkasser er bare ikke lige så holdbare som manuelle gearkasser.