BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Auris Hybrid

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

08-07-2017 kl. 21:15

Hej alle hybrid kloge.

Har lige været på besøg hos en auris Hybrid ejer. Vedkomne påstod, at Toyota sagde, den ikke kunne holde strømmen i mere end 3 uger, hvis den ikke blev brugt?

Altså hvis man tog på ferie i 4 uger, så skulle man forventet ikke, at kunne starte bilen, når man landede hjemme igen.

Det kan sgu da ikke passe, at Toyota laver en bil der ikke kan tåle, at holde ude i byen?

Hvad siger i?

Dette indlæg blev 08-07-2017 21:16 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

08-07-2017 kl. 22:26

Toyota anvender NiMh-batterier - og i den traditionelle type, taber de desværre relativt hurtigt opladningen, når de ikke bliver brugt. Når teknologien (NiMh) anvendes almindelige batterier (f.eks. AA), opleves samme fænomen, men man har i årevis kunne købe en variant (typisk markedsført som "Ready-to-use" eller lign.), der kan ligger i mange måneder uden større tab.



Jeg ved ikke, hvilken af de to varianter Toyota anvender, men jeg vil umiddelbart tro, at de stadig kan starte og køre efter adskillige uger, men de har muligvis ikke strøm nok til egentlig batteridrift før de har kørt en længere strækning (til opladning).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Olsen

Henrik Olsen
bruger siden
22-06-2016

09-07-2017 kl. 09:46

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hej alle hybrid kloge.

Har lige været på besøg hos en auris Hybrid ejer. Vedkomne påstod, at Toyota sagde, den ikke kunne holde strømmen i mere end 3 uger, hvis den ikke blev brugt?

Altså hvis man tog på ferie i 4 uger, så skulle man forventet ikke, at kunne starte bilen, når man landede hjemme igen.

Det kan sgu da ikke passe, at Toyota laver en bil der ikke kan tåle, at holde ude i byen?

Hvad siger i?

Tag din ikke af K S. Han kan ikke lide bla. hybrid biler, og taler derfor dårligt om dem.
Han har i tidligere tråde vist at han blot udtaler sig, uden at reelt have sat sig ordentligt ind i tingene.

En Auris har 2 batterier. Et lille 12v batteri, og det store batteri på ca 400v som bilen kan køre på.

Det lille batteri er ikke stort større end det der sidder på en havetraktor, da det ikke er det der skal kunne starte benzinmotoren.
Det lille batteri er det der "vækker" det store, så bilen kan startes.
Hvis det lille batteri ikke er i god stand, eller man har strømbrugende ting på bilen f.eks P Watch eller lignende, så kan man opleve at det lille batteri løber tør for strøm, men det er normalt ikke et problem

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

09-07-2017 kl. 10:40

Henrik Olsen

bruger siden
22-06-2016

skrev:
Tag din ikke af K S. Han kan ikke lide bla. hybrid biler, og taler derfor dårligt om dem.
Han har i tidligere tråde vist at han blot udtaler sig, uden at reelt have sat sig ordentligt ind i tingene.

En Auris har 2 batterier. Et lille 12v batteri, og det store batteri på ca 400v som bilen kan køre på.

Det lille batteri er ikke stort større end det der sidder på en havetraktor, da det ikke er det der skal kunne starte benzinmotoren.
Det lille batteri er det der "vækker" det store, så bilen kan startes.
Hvis det lille batteri ikke er i god stand, eller man har strømbrugende ting på bilen f.eks P Watch eller lignende, så kan man opleve at det lille batteri løber tør for strøm, men det er normalt ikke et problem

Flot - prøv at lære at læse indenad før du angriber andre.

Hvor er det helt præcist, at jeg skriver noget dårligt og hybridbiler i ovenstående?



Og det, at man forholder sig kritisk til noget, betyder ikke, at man "ikke kan lide". Jeg falder bare ikke for skrønen om, at hybridbiler pr. definition er mere miljørigtige eller at de er svaret på alle bilejeres drømme. Tingene er lidt mere nuanceret, men det vil de, der føler sig frelste fordi de har købt en hybridbil, ikke høre på.

PS. Jeg har selv kigget på hybridbiler - men har endnu ikke set en, der matcher mine behov/ønsker. Der er dog nye spillere på markedet, og der dukker flere interessante plug-in versioner op (uden det trælse CVT-gear, som Toyota af uransagelige årsager holder fast i, selv om de fleste andre har droppet det).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-07-2017 kl. 10:46

Det er en sprit ny hybrid, 2-3 måneder gammel.....

Og ifølge ejeren, så er det "lille" batteri det der starter motoren, for den kan ikke starte på eldrift.......... selvom det store batteri er helt opladt????

Det lille batteri er placeret i bagagerum, og jeg har set det. Det er altså ikke meget større end 2 maglight lygter, godtnok i den store model med 4 R20D batterie.

Synes bare det lyder utroligt at Toyota sælger en stangvare der ikke kan tåle *at sove alene"

Dette indlæg blev 09-07-2017 10:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

09-07-2017 kl. 16:19

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Flot - prøv at lære at læse indenad før du angriber andre.

Hvor er det helt præcist, at jeg skriver noget dårligt og hybridbiler i ovenstående?



Og det, at man forholder sig kritisk til noget, betyder ikke, at man "ikke kan lide". Jeg falder bare ikke for skrønen om, at hybridbiler pr. definition er mere miljørigtige eller at de er svaret på alle bilejeres drømme. Tingene er lidt mere nuanceret, men det vil de, der føler sig frelste fordi de har købt en hybridbil, ikke høre på.

PS. Jeg har selv kigget på hybridbiler - men har endnu ikke set en, der matcher mine behov/ønsker. Der er dog nye spillere på markedet, og der dukker flere interessante plug-in versioner op (uden det trælse CVT-gear, som Toyota af uransagelige årsager holder fast i, selv om de fleste andre har droppet det).

Opfør dig ordentlig her på bilbasen.

Det er ikke en krig eller kamp med at man skal angribe hinanden.

Tak !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

09-07-2017 kl. 16:36

Ja, det lille batteri (Low Voltage (12 V)) bliver brugt til at drive accessories. dvs al elektronikken, samt start motoren til benzin motoren. Start motor og generator er betragtet som accessory. Toyota bruger en kombineret start motor/generator.

Det store batteri (High voltage / Traction battery) driver den elmotor, som trækker hjulene rundt. Her bruger Toyota også en kombineret motor / generator.

En ren elbil, herunder Tesla bruger også et low voltage batteri til at drive accessories. Og den har endda et højere off-state forbrug end en brænstof og hybrid biler.
De lader så bare fra traction batteriet

Så vidt jeg har kunnet finde ud af har Toyota tidligere brugt AGM batterier til LV.

Da jeg var ude og prøvekøre den brugte Mazda jeg købte sidste år, havde forhandleren en lille batteri pakke han satte på midlertidigt, og som den ikke kunne køre alt for langt på.
Det er muligt at Toyota er begyndt at sætte sådan nogle i. Hvilket jo er smart nok :)
Lavere vægt og fylder mindre.
Og så er det nok ikke blybatterier :)
Og det kan være det er den vej pilen peger. For især mindre biler.

3 uger er nok lavt sat, så har de ikke lovet for meget.

Jeg har / har haft 3 biler som har stået længe uden at blive brugt. Den ene skulle fyres op for hver 6 -7 uger for at der var strøm nok. de 2 andre kunne / kan står mere end 3 måneder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-07-2017 kl. 20:03

Hej Jan

Jeg vil give dig helt ret.

Har tidligere haft gamle MGB'ere, de kunne snildt holde 6 måneder i garagen uden at blive starte, eller koblet fra batteriet. Og startede fint til foråret.

Ja normalt holdt de jo kun fra ca 1/12-1/3 eller sådan noget efter forsikringskravene. Men et par gange var jeg afstedm således det blev 6 måneder(sømand)

Og de klagede aldrig de gamle æsker fra sidst i 60'erne.

Toyota have solgt ham et lille nødstarts sæt til 700 med lommelygte og startkabler til både bil og mobiltelefon. For at dække risikoen af.

Jeg syntes bare det var lige lidt ringe af en sprit ny bil, som skulle være noget så innovativ.

Havde Hyundai's Ionic kunnet fåes med større batteri end 28 KW, så ville den sælge som ind i helvede. Eks 60 Kwt, så kunne Tesla godt pakke sammen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

09-07-2017 kl. 23:00

Johannes Foss

bruger siden
11-04-2017

skrev:
Opfør dig ordentlig her på bilbasen.

Det er ikke en krig eller kamp med at man skal angribe hinanden.

Tak !

Skrevet af en person, der elsker at svine andre til her på sitet? Måske skulle du starte med dig selv - og derefter kan du jo passende sende en hilsen til vedkommende, jeg svarer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

11-07-2017 kl. 11:22

Auris hybrid har 2 batterier - et hybridbatteri og et aux-batteri.

Hybridbatteriet er et NiMh på 201,6 volt (28 moduler á 7,2 volt) med en kapacitet på 1,3 kWh. Dette betragtes som højspænding og derfor (af lovgivnings-/sikkerhedsmæssige årsager) er hybridbatteriet forbundet til bilen via et sikkerhedsrelæ, som afbryder spændingen, når bilen slukkes.

Aux-batteriet er et lille 12 volts blybatteri på 38 Ah (lidt større end et havetraktorbatteri, men mindre end almindelige bilbatterier. Aux-batteriet bruges til at drive lygter/lys/multimedie/instrumenter mv. OG sidst men ikke mindst: sikkerhedsrelæet. Aux-batteriet lades fra hybridbatteriet via en DC/DC-konverter igennem relæet når bilen er startet.

Udover benzinmotoren har bilen 2 elmotorer/generatorer: MG1 og MG2 (begge drevet af hybridbatteriet (igennem sikkerhedsrelæet) . MG1 virker primært som startmotor og som "balanceringsmotor" for benzinmotoren - mao. er det via MG1 at omdrejningstal/moment for benzinmotoren styres. MG2 er udelukkende til fremdrift af bilen.

Dvs. hvis der ingen strøm er på aux-batteriet, så kan sikkerhedsrelæet ikke sluttes og benzinmotoren kan ikke startes og ligeledes kan aux-batteriet ikke lades.

Jeg er helt sikker på, at det ikke er hybridbatteriet, der bliver afladet under stilstand, men derimod aux-batteriet. Hvor lang tid det kan klare ved jeg ikke, men pga. batteriets størrelse er det nok kortere end andre biler. Dertil kommer at hybriden er udstyret med nøglefri start, så der går nok lidt energi til løbende trådløs søgning efter nøglen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-07-2017 kl. 14:07

Tak for forklaring.

Jeg synes bare det er for ringe, at man ikke kan tage udenlands i 4 uger. uden man skal finde en med startkabler for at komme hjem fra lufthavnen.

Det er nok bare mig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

11-07-2017 kl. 14:16

Tak Kristian :)

Udfra wikipedia artiklen, fik jeg det indtryk at MG1 for strøm fra Aux batteriet.
Den del er temmlig ukalr, da de beskriver starter/generator på en konvetionel som accessories, og at aux driver diverse standard og energi sparende funktioner.

Da jeg så Jess' spørgsmål, prøvede jeg at surfe lidt, og fandt et spørgsmål på et ikke Toyota site.
Spørgeren skulle opbevare en Camry hybrid. Her sagde man også at det var AUX batteriet der bliver drænet. Traction batteriet mente de kunne stå 3 - 4 måneder.

Det var også via den surfing, jeg fandt ud af at i hvert tilfælde Tesla også bruger et aux batteri, og at den ikke kan køre hvis det er gået i stykker.


@ Jess, jeg tror du skal passe lidt på med dine konklutioner.
Prøv evt. at kikke i din egen bruger manual, og se hvor meget olie den må bruge pr 1000 km, samt hvor længe batteriet på din fjern betjening holder.

Det du skal være ops på, er at de lover den kan stå ubrugt i 3 uger, så kan den stå mindst i 3 uger, uanset hvor godt aux batteriet er ladet op, når bilen bliver slukket.
Du skal også tænke lidt i kontekst på, hvad er levetiden på en bil, når man taler om at komponenterne holder bilens levetid.

Jeg har da både lader og start kabler liggende hjemme, hvis nu der skulle ske noget, f.eks batteriet klapper sammen, eller man skulle have glemt at slukke lyset, eller hvad ved jeg.

Køber man en bil til mere end 250K kr, er 700,- kr, for et nød kit pebbernødder.
Det ville jeg nok også købe.

De biler jeg har haft stående længe, er fra 2000, 2005 og 2012.
Det er kun de 2 sidste der kun er sommerbiler, men den første havde jeg på et tidspunkt stående ubrugt.
Den fra 2005, kunne ikke stå over 2 måneder.
De 2 andre har jeg kun prøvet at have stående i mellem 3 og 4 månder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

11-07-2017 kl. 15:20

Hej Jan

Jeg har lige læst wiki også - og beskrivelsen af en almindelig drivlinie kontra hybrid flyder lidt sammen, så man kan blive i tvivl om hvor vidt MG1 arbejder på aux-batteriet eller ej, men længere nede i artiklen står flg.:

Like the second generation Prius, the third generation Prius battery pack is made up of the same type of 1.2 volt cells. It has 28 modules of 6 cells for a total nominal voltage of only 201.6 volts. A boost converter is used to produce 500 Volt DC supply voltage for the inverters for MG1 and MG2.

Du nævner at Tesla også benytter et separat 12 volt aux-batteri og her kan jeg tilføje at Nissan gør det samme i deres Leaf. Jeg kender specifikt en Leaf-ejer som fik startproblemer pga et dårligt aux-batteri - han udskiftede det med et nyt og større (hvilket der var plads til).

En mulighed er at afmontere forsyningskablet fra en af polerne på aux-batteriet ved længere tids stilstand. Batteriet sidder nemt tilgængeligt i bagagerummet under en lille klap i højre side - evt kan en autoelektriker sikkert montere i kontakt, der er nem at betjene, hvis det er noget man har brug for ofte...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Olsen

Henrik Olsen
bruger siden
22-06-2016

11-07-2017 kl. 22:43

Kristian P

bruger siden
24-03-2006

skrev:
Auris hybrid har 2 batterier - et hybridbatteri og et aux-batteri.

Hybridbatteriet er et NiMh på 201,6 volt (28 moduler á 7,2 volt) med en kapacitet på 1,3 kWh. Dette betragtes som højspænding og derfor (af lovgivnings-/sikkerhedsmæssige årsager) er hybridbatteriet forbundet til bilen via et sikkerhedsrelæ, som afbryder spændingen, når bilen slukkes.

Aux-batteriet er et lille 12 volts blybatteri på 38 Ah (lidt større end et havetraktorbatteri, men mindre end almindelige bilbatterier. Aux-batteriet bruges til at drive lygter/lys/multimedie/instrumenter mv. OG sidst men ikke mindst: sikkerhedsrelæet. Aux-batteriet lades fra hybridbatteriet via en DC/DC-konverter igennem relæet når bilen er startet.

Udover benzinmotoren har bilen 2 elmotorer/generatorer: MG1 og MG2 (begge drevet af hybridbatteriet (igennem sikkerhedsrelæet) . MG1 virker primært som startmotor og som "balanceringsmotor" for benzinmotoren - mao. er det via MG1 at omdrejningstal/moment for benzinmotoren styres. MG2 er udelukkende til fremdrift af bilen.

Dvs. hvis der ingen strøm er på aux-batteriet, så kan sikkerhedsrelæet ikke sluttes og benzinmotoren kan ikke startes og ligeledes kan aux-batteriet ikke lades.

Jeg er helt sikker på, at det ikke er hybridbatteriet, der bliver afladet under stilstand, men derimod aux-batteriet. Hvor lang tid det kan klare ved jeg ikke, men pga. batteriets størrelse er det nok kortere end andre biler. Dertil kommer at hybriden er udstyret med nøglefri start, så der går nok lidt energi til løbende trådløs søgning efter nøglen.

Det var helt rart at læse et indlæg fra en der, i modsætning til KS, har sat sig ind i tingene.

Det batteri der er i fare for at kunne blive tømt for strøm er det lille 12v batteri, og "faren" kan bestå i at hvis bilen her nøgler betjening, vil den som Kristian også skriver, bruge energi på at søge efter nøglen. Man kan dog, hvis bilen skal holde stille i mange uger, blot frakoble den nøglefrie betjening direkte på Touchskærmen.
Så at købe en startbooster som din Hybrid ejer ven har gjort det, virker lidt overdrevet. Men så kan han da i stedet bruge den som lommelygte, og ekstra kraftigt mobil batteri.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

13-07-2017 kl. 07:23

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Toyota anvender NiMh-batterier - og i den traditionelle type, taber de desværre relativt hurtigt opladningen, når de ikke bliver brugt. Når teknologien (NiMh) anvendes almindelige batterier (f.eks. AA), opleves samme fænomen, men man har i årevis kunne købe en variant (typisk markedsført som "Ready-to-use" eller lign.), der kan ligger i mange måneder uden større tab.



Jeg ved ikke, hvilken af de to varianter Toyota anvender, men jeg vil umiddelbart tro, at de stadig kan starte og køre efter adskillige uger, men de har muligvis ikke strøm nok til egentlig batteridrift før de har kørt en længere strækning (til opladning).

Endnu et indlæg fra K S baseret på uvidenhed og gætværk.

For det første er det 12v batteriet der kan være udfordringer med - hvis bilen står længe med et forbrug på f.eks med nøgleringe adgang der ikke er slået fra, eller med en P watch.

For det andet, hvis det store hybridbatteri er nede i ladestand fra sidste køretur, så skal der ikke køres en længere strækning for at lade det op - det går faktisk ret hurtigt

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

14-07-2017 kl. 17:34

Kristian P

bruger siden
24-03-2006

skrev:
Hej Jan

Jeg har lige læst wiki også - og beskrivelsen af en almindelig drivlinie kontra hybrid flyder lidt sammen, så man kan blive i tvivl om hvor vidt MG1 arbejder på aux-batteriet eller ej, men længere nede i artiklen står flg.:

Like the second generation Prius, the third generation Prius battery pack is made up of the same type of 1.2 volt cells. It has 28 modules of 6 cells for a total nominal voltage of only 201.6 volts. A boost converter is used to produce 500 Volt DC supply voltage for the inverters for MG1 and MG2.

Du nævner at Tesla også benytter et separat 12 volt aux-batteri og her kan jeg tilføje at Nissan gør det samme i deres Leaf. Jeg kender specifikt en Leaf-ejer som fik startproblemer pga et dårligt aux-batteri - han udskiftede det med et nyt og større (hvilket der var plads til).

En mulighed er at afmontere forsyningskablet fra en af polerne på aux-batteriet ved længere tids stilstand. Batteriet sidder nemt tilgængeligt i bagagerummet under en lille klap i højre side - evt kan en autoelektriker sikkert montere i kontakt, der er nem at betjene, hvis det er noget man har brug for ofte...

Tak igen Kristian :D
Ja det står der jo højt og larmene.

Nu "vi" har fat i dig.

Hvis du kan og vil svare, har jeg 2 "mindre" spørgsmål.

1. Er det seneste, facelift af Yairs, en gen 4 HSD?

2. Hvor meget at drivelinen, har de genbrugt i Mirai?


Vedr.: AUX batteri, kan jeg fristes til at tro de alle bruger et.
Som du skrev i dit første indlæg, trækker det sikkerheds relæet.

ps til Jess. Fede biler de der MG'er.
MGA, MGB eller?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

15-08-2017 kl. 14:27

Sorry Jan, har overset dit indlæg pga. ferie...

Trods det seneste facelift af Yaris er der så vidt jeg ved ikke pillet meget ved hybrid drivlinien ift. tidligere. Og dermed er det vel langt hen ad vejen en Gen 3 - dvs. det samme som i nuværende Auris, den tidligere Prius m.fl. dog med undtagelser:

1) Nedskaleret batteripakke (20 celler i stedet for 28 og dermed 144 V i stedet for 201,6 V)

2) Mindre MG1/MG2

3) Mindre benzinmotor (1,5 i stedet for 1,8). Faktisk bærer den samme betegnelse (1NZ-FXE) som Prius Gen 1 og 2, men den er vist kraftigt opdateret.

Mirai ved jeg desværre ikke meget om - men den benytter NiMh batteripakken fra RAV4/Camry 2,5 liters drivlinien, som er opskaleret fra 28 til 34 celler (244,8 V). Jeg gætter på at den ikke har 2 elmotorer/generatorer, men kun én (152 HK), så dermed er hele inverter enheden formentlig ny...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

15-08-2017 kl. 17:31

Endnu en gang tak Kristian. :)

Håber du har haft en god ferie.

Jeg ville nu også kun forventer en 1 elmotor i Mirai. Og selvfølgelig at de ikke har brug for CVT gearet.
Jeg har gået og tænkt på, om de har haft "Mirai'en" med i planen da startede hybrid udviklingen.
Jeg var ude og prøve den :), da de holdt roadshow sidste år.

Nogle af vores venner har lige købt en spritny Auris Hybrid. Og har været en tur sydpå i ferien.
Han melder om 19 - 20 km/l ved en hastighed på 130 - 150 km/t.
Han sagde at når han sætter fart piloten på 135, går den 20 - 21 km/l.
Det synes jeg er ret pænt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

16-08-2017 kl. 09:37

Ja i Mirai'en er CVT gearet overflødigt og hybrid-delen er til stede dels for at kompensere for hurtige belastningsændringer (fuel cellen er langsom til at skifte arbejdspunkt) og dels for at opsamle bremseenergi.

Ingen tvivl om at HSD og FCV projekterne har været tæt knyttede udviklingsmæssigt hele vejen. FCV projektet startede i 1992 og det var nok ca samtidigt med HSD (første Prius kom til salg i 1997).

Ja i modsætning til hvad 99% af motorjournalisterne siger, så giver hybrid teknologien faktisk en hel del på motorvejen. Men når man ikke gider, at sætte sig ind i hvordan teknikken virker, så tror man jo kun at hybrid-delen er der for at opsamle bremseenergi og afgive den igen, hvorfor det kun virker ved bykørsel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

16-08-2017 kl. 14:07

Endnu engang tak :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

16-08-2017 kl. 20:26

Kristian P

bruger siden
24-03-2006

skrev:
Ja i Mirai'en er CVT gearet overflødigt og hybrid-delen er til stede dels for at kompensere for hurtige belastningsændringer (fuel cellen er langsom til at skifte arbejdspunkt) og dels for at opsamle bremseenergi.

Ingen tvivl om at HSD og FCV projekterne har været tæt knyttede udviklingsmæssigt hele vejen. FCV projektet startede i 1992 og det var nok ca samtidigt med HSD (første Prius kom til salg i 1997).

Ja i modsætning til hvad 99% af motorjournalisterne siger, så giver hybrid teknologien faktisk en hel del på motorvejen. Men når man ikke gider, at sætte sig ind i hvordan teknikken virker, så tror man jo kun at hybrid-delen er der for at opsamle bremseenergi og afgive den igen, hvorfor det kun virker ved bykørsel.

Ja det et korrekt.
Hvis man følger lidt med her på bilbasen kan man se at f.eks K.S der udtaler sig som bilkyndig, ofte kommer med uvidende udtalelser om hybrid, f.eks at Yaris er "bovlam og irriterende" og at de ikke er mere økonomiske end en almindelig benzinbil på motorvejen, samt at man skal forvente udskiftning af hybridbatteriet - alt sammen udtalelser der viser at han ikke har sat sig ind i tingene

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

16-08-2017 kl. 21:53

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Ja det et korrekt.
Hvis man følger lidt med her på bilbasen kan man se at f.eks K.S der udtaler sig som bilkyndig, ofte kommer med uvidende udtalelser om hybrid, f.eks at Yaris er "bovlam og irriterende" og at de ikke er mere økonomiske end en almindelig benzinbil på motorvejen, samt at man skal forvente udskiftning af hybridbatteriet - alt sammen udtalelser der viser at han ikke har sat sig ind i tingene

Og hermed beviser du blot, at du ikke aner, hvad du skriver om. Til forskel fra dig har jeg faktisk kørt Yaris Hybrid - og jeg har også sat mig ind i tingene - herunder batteriteknologi.



Det er fint, at der er nogle fans, der tror, at hybridbiler er Guds gave til bilisterne og at det er fantastisk miljøvenligt - virkeligheden er godt nok en anden i mange situationer.



Lidt tal fra den virkelige verden - ikke drømmetal fra fans:

Yaris Hybrid: Gennemsnit - 21,1 km/l

Yaris Benzin: Gennemsnit - 20,7 km/l

Forskel: 0,4 km/l - ikke just revolutionerende.



https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?powerunit=2



Ikke ligefrem imponerende forskel.



At Yaris' CVT medfører høje omdrejningstal og irriterende støj under acceleration er indiskutabelt - men nogle har måske vænnet sig til det. Det er dog et kritikpunkt, der går igen i stort set alle tests, så det er ikke noget, jeg står alene med. Om bilen er "bovlam" er en smagssag, men jeg er pænt sagt ikke imponeret. Følelsen forværres af støjen, der ikke matcher accelerationen.



Plug-in hybrid kan give mening, da mange småture kan køres alene på el. Her er Hyundai Ionic måske værd at kigge på - ikke mindst, da man får dobbeltkobling istedet for det enerverende CVT, som Toyota af uransagelige grunde holder fast i.



(Og før nogen nu beskylder mig for at være "Toyota-hater" (I dette forum udnævnes man jo hurtigt til "hater") skal jeg indskyde, at vi har en Toyota som bil nr. 2)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

17-08-2017 kl. 00:54

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Og hermed beviser du blot, at du ikke aner, hvad du skriver om. Til forskel fra dig har jeg faktisk kørt Yaris Hybrid - og jeg har også sat mig ind i tingene - herunder batteriteknologi.



Det er fint, at der er nogle fans, der tror, at hybridbiler er Guds gave til bilisterne og at det er fantastisk miljøvenligt - virkeligheden er godt nok en anden i mange situationer.



Lidt tal fra den virkelige verden - ikke drømmetal fra fans:

Yaris Hybrid: Gennemsnit - 21,1 km/l

Yaris Benzin: Gennemsnit - 20,7 km/l

Forskel: 0,4 km/l - ikke just revolutionerende.



https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?powerunit=2



Ikke ligefrem imponerende forskel.



At Yaris' CVT medfører høje omdrejningstal og irriterende støj under acceleration er indiskutabelt - men nogle har måske vænnet sig til det. Det er dog et kritikpunkt, der går igen i stort set alle tests, så det er ikke noget, jeg står alene med. Om bilen er "bovlam" er en smagssag, men jeg er pænt sagt ikke imponeret. Følelsen forværres af støjen, der ikke matcher accelerationen.



Plug-in hybrid kan give mening, da mange småture kan køres alene på el. Her er Hyundai Ionic måske værd at kigge på - ikke mindst, da man får dobbeltkobling istedet for det enerverende CVT, som Toyota af uransagelige grunde holder fast i.



(Og før nogen nu beskylder mig for at være "Toyota-hater" (I dette forum udnævnes man jo hurtigt til "hater") skal jeg indskyde, at vi har en Toyota som bil nr. 2)

-------------------------------------------

KS,

Hvis du selv går ind og tjekker dit datagrundlag lidt efter, vil du hurtigt kunne se bare på de første tre sider, hvor ekstremt mange fejlindtastninger fra brugerne der er, der kategoriserer deres hybrider under "gasoline", og hvor mange der lige så fejlagtigt kategoriserer dem som "Plug-in hybrid gasoline", fordi Spritmonitor ikke har den rigtig klassifikation, som for en Yaris Hybrid nærmere ville være "Hybrid gasoline" - i deres termer.

Så alene antallet af fejl i grundlaget gør at datasættet er ubrugeligt.

Det gør ikke nødvendigvis din pointe mindre valid, men der er bare ikke noget, der kan underbygge det. Det ville da også være fantastisk hvis almindelig benzinere i Yaris i virkeligheden kørte 20,7 km/l. Så ville dieselbilerne da for alvor være døde, men som sagt er det ikke tilfældet, på grund af følgende:

Hvis vi derimod bruger Spritmonitors egen side, hvor de selv opgør de enkelte modellers, så kan vi se følgende - mere realistisk numre, med deres respektive placeringer på listen (der i øvrigt toppes Hyundai Ioniq og !Suzuki Celerio!):

3. Toyota Yaris Hybrid: 4,8 l/100 km (de cirka 20,7 km/l, du nævner før)

33. Toyota Yaris Benzin: 6,1 l/100 km (16,4 km/l - hvilket jo faktisk er meget pænt)

https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html

Men det giver altså en forskel på 4,3 km/l - ikke 0,4. Vi bliver nødt til lige at facttjekke, så vi kan diskutere på rette grundlag - hvilket Spritmonitor med deres ikke ligefrem gør nemt med deres store akilleshæl: Deres mangel af valgmuligheden hybrid, der får folk til at klassificere deres bil forkert.

Det er i øvrigt værd at bemærke, at den mest brændstofsøkonomiske diesel, man kan købe fra ny i dag er en Citroen C4 Cactus - der kører de samme 4,8 l/100 km som Yaris Hybriden - i brugernes gennemsnit, selvfølgelig!

/Preben

Edit:

Det skal tilføjes, at hele forvirringen på Spritmonitor skyldes at Yaris er delt op i "Yaris" og "Yaris Hybrid" under modelnavnet, hvilket folk åbenbart ikke kan kapere.

Dette indlæg blev 17-08-2017 01:22 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

17-08-2017 kl. 01:11

Er lidt stolt af konen vi har lige skiftet vores Opel Karl ud med en Skoda fabia 1,4 TDI greenline den er sat til 24,4 fra fabrikantens side hun køre sku 27km l
skal tilføjes at det stykke hun køre er Stenløse til Hillerød så kun 1 stoplys og ellers nogle rundkørsler

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

17-08-2017 kl. 07:21

Preben du har helt ret i spritmonitors svaghed. Med lidt filtre for effekt, årgang osv. får jeg følgende tal på Yaris fra 2013 og frem:

1,5 Hybrid = 20,7 km/l
1,0 Benzin = 17,5 km/l
1,3 Benzin = 16,0 km/l
1,4 Diesel = 20,2 km/l

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2013&powerunit=2

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/441-Yaris.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2013&power_s=65&power_e=75&powerunit=2

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/441-Yaris.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2013&power_s=95&power_e=105&page=4&powerunit=2

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/441-Yaris.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2013&power_s=85&power_e=95&powerunit=2

1,3 Benzin og 1,5 Hybrid har begge ca 100 hk, men hybriden kører 30% længere pr. liter, så noget giver teknologien altså.

Dieseludgaven kommer tæt på hybriden og da dieselbrændstof er subventioneret af staten med ca 1,80 kr/liter er den måske den billigste i drift.
Angående CO2 er det værd at bemærke, at en liter afbrændt diesel giver mere udslip end en liter benzin:

1,5 Hybrid => 20,7 km/l => 112 g CO2/km
1,4 Diesel => 20,2 km/l => 130 g CO2/km

Tja, man kan undre sig over subventioneringen - specielt hvis man også drager partikler og NOX ind i billedet...

Hvis man ellers går op i den slags pjank ;-)

Esben, ros til din kone, hun er en god øko-billist og det er hendes fortjenste at 27 km/l opnås og ikke bilens - en Fabia kører ret præcist lige så langt som alle andre i klassen:

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/398-Fabia.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2009&constyear_e=2013&power_s=79&power_e=81&powerunit=2

Jeg kender ikke årgangen, men når du skriver at det er en 1,4 TDI er det ikke en helt ny bil - dvs at normtallet endnu ikke er stukket helt til himmels. Havde det været en 2017'er havde den sikkert været opgivet til 32 km/l... :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

17-08-2017 kl. 07:50

Ups har lige opdaget at der igen produceres en 1,4 TDI, så der kan være tale om en ny bil.

Men denne kører stadig ca det samme som alle andre i klassen:

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/398-Fabia.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2015&power_s=88&power_e=107&page=5&powerunit=2

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

17-08-2017 kl. 09:16

Det er en 2008 greenline

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

17-08-2017 kl. 18:46

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:


KS,

Hvis du selv går ind og tjekker dit datagrundlag lidt efter, vil du hurtigt kunne se bare på de første tre sider, hvor ekstremt mange fejlindtastninger fra brugerne der er, der kategoriserer deres hybrider under "gasoline", og hvor mange der lige så fejlagtigt kategoriserer dem som "Plug-in hybrid gasoline", fordi Spritmonitor ikke har den rigtig klassifikation, som for en Yaris Hybrid nærmere ville være "Hybrid gasoline" - i deres termer.

Så alene antallet af fejl i grundlaget gør at datasættet er ubrugeligt.

Det gør ikke nødvendigvis din pointe mindre valid, men der er bare ikke noget, der kan underbygge det. Det ville da også være fantastisk hvis almindelig benzinere i Yaris i virkeligheden kørte 20,7 km/l. Så ville dieselbilerne da for alvor være døde, men som sagt er det ikke tilfældet, på grund af følgende:

Hvis vi derimod bruger Spritmonitors egen side, hvor de selv opgør de enkelte modellers, så kan vi se følgende - mere realistisk numre, med deres respektive placeringer på listen (der i øvrigt toppes Hyundai Ioniq og !Suzuki Celerio!):

3. Toyota Yaris Hybrid: 4,8 l/100 km (de cirka 20,7 km/l, du nævner før)

33. Toyota Yaris Benzin: 6,1 l/100 km (16,4 km/l - hvilket jo faktisk er meget pænt)

https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html

Men det giver altså en forskel på 4,3 km/l - ikke 0,4. Vi bliver nødt til lige at facttjekke, så vi kan diskutere på rette grundlag - hvilket Spritmonitor med deres ikke ligefrem gør nemt med deres store akilleshæl: Deres mangel af valgmuligheden hybrid, der får folk til at klassificere deres bil forkert.

Det er i øvrigt værd at bemærke, at den mest brændstofsøkonomiske diesel, man kan købe fra ny i dag er en Citroen C4 Cactus - der kører de samme 4,8 l/100 km som Yaris Hybriden - i brugernes gennemsnit, selvfølgelig!

/Preben

Edit:

Det skal tilføjes, at hele forvirringen på Spritmonitor skyldes at Yaris er delt op i "Yaris" og "Yaris Hybrid" under modelnavnet, hvilket folk åbenbart ikke kan kapere.

Tak for rettelsen. Ja, jeg kan godt se, at Spritmonitor laver noget rod her - og at forskellen er en del større end jeg skrev. Dog er forbruget stadig markant over det lovede.

Jeg chekkede tilfældigvis en C3 diesel - den har i gennemsnit kørt 4.5km/100km - dvs. noget længere end Yaris hybrid. Jeg chekkede ikke lige andre, men C3 Cactus er ikke den mest økonomiske diesel i tabellen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

17-08-2017 kl. 21:27

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Og hermed beviser du blot, at du ikke aner, hvad du skriver om. Til forskel fra dig har jeg faktisk kørt Yaris Hybrid - og jeg har også sat mig ind i tingene - herunder batteriteknologi.



Det er fint, at der er nogle fans, der tror, at hybridbiler er Guds gave til bilisterne og at det er fantastisk miljøvenligt - virkeligheden er godt nok en anden i mange situationer.



Lidt tal fra den virkelige verden - ikke drømmetal fra fans:

Yaris Hybrid: Gennemsnit - 21,1 km/l

Yaris Benzin: Gennemsnit - 20,7 km/l

Forskel: 0,4 km/l - ikke just revolutionerende.



https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?powerunit=2



Ikke ligefrem imponerende forskel.



At Yaris' CVT medfører høje omdrejningstal og irriterende støj under acceleration er indiskutabelt - men nogle har måske vænnet sig til det. Det er dog et kritikpunkt, der går igen i stort set alle tests, så det er ikke noget, jeg står alene med. Om bilen er "bovlam" er en smagssag, men jeg er pænt sagt ikke imponeret. Følelsen forværres af støjen, der ikke matcher accelerationen.



Plug-in hybrid kan give mening, da mange småture kan køres alene på el. Her er Hyundai Ionic måske værd at kigge på - ikke mindst, da man får dobbeltkobling istedet for det enerverende CVT, som Toyota af uransagelige grunde holder fast i.



(Og før nogen nu beskylder mig for at være "Toyota-hater" (I dette forum udnævnes man jo hurtigt til "hater") skal jeg indskyde, at vi har en Toyota som bil nr. 2)

Jeg har gennemskuet at din mission her på bilbasen er at fraråde folk at købe Saab, Chevrolet, VW, EL- og Hybridbiler. Men dine indlæg er fulde af fejl og gamle fordomme.

Vi har selv haft Yaris Hybrid her i husstanden i ca 1,5 år, men har nu skiftet til Auris Hybrid. Og jeg har også prøvekørt den nye Yaris Hybrid med den forbedrede gearkasse.

At du blindt hopper i Spritmonitors fejlindtastninger og tror det er sandheden, viser vel også at du ikke er så bekendt med teknikken i praksis.
Jeg kørte heller ikke nær så langt på de første tankninger som vi gør i dag, men på min nuværende tankfuld har den i følge køre computeren kørt 27.1km pr liter med hovedvægten lagt på landevejskørsel, og der er jeg rigtig godt tilfreds med. Om vinteren med mange småture kan vi dog godt komme under 20 km på literen.

CVT gearet er en af de ting jeg sætter pris på ved bilen, men som ved første prøvekørsel godt kan virke lidt anderledes og underlig.

Nu skriver du selv at du ikke er "Toyota-hater" idet du selv har en Toyota i husstanden, men er det ikke noget med at det er en Yaris Verso? (som kom på markedet i det forrige årtusinde) Det er en udmærket bil for årgangen, men der er altså sket meget hos Toyota siden da.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

17-08-2017 kl. 22:40

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Tak for rettelsen. Ja, jeg kan godt se, at Spritmonitor laver noget rod her - og at forskellen er en del større end jeg skrev. Dog er forbruget stadig markant over det lovede.

Jeg chekkede tilfældigvis en C3 diesel - den har i gennemsnit kørt 4.5km/100km - dvs. noget længere end Yaris hybrid. Jeg chekkede ikke lige andre, men C3 Cactus er ikke den mest økonomiske diesel i tabellen.

Det er den på den liste, jeg linker til - hvilket nok skyldes at C3'eren også inkluderer gamle mindre økonomiske dieselhakkere i den opgørelse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Html.RenderPartial(MVC.Navigation.Shared.Views._bilbasenHeaderScriptsBundle);