Bilbasen Forum
Benzin plug in Hybrid, eller El bil
Emil Jakobsen
bruger siden
31-07-2024
06-09-2025 kl. 19:23
Vi står I at skulle skifte vores dejlige polo ud, da vi er blevet en mere i familien. Når barnevogn og andet oppakning skal med, så der ikke meget plads i bilen.
Jeg tænker at en benzin eller plug in hybrid vil være aktuelt, da vi ikke er interesseret i at have en for høj ydelse om måneden. Jeg er klar over, desto mere man smider i udbetaling, desto billigere bliver den.
Der sker meget på el bil markedet for tiden og ingen ved rigtig, hvad der kommer til at ske.
Budget vil ligge på omkring 210.000 kr.
Hvad vil I vælge? Er plug in hybrid en god ide eller skal man bare holde sig til benzin eller gå over i el.?
Hvad vil I vælge? Håber der er nogen som hjælpe med at komme i den ene eller anden retning. 👍😊
Dette indlæg blev 06-09-2025 19:44 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-09-2025 kl. 01:40
Så enten el (hvis du kan lade hjemme eller i øvrigt har god adgang til opladning) eller benzin.
Dette indlæg blev 07-09-2025 01:41 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
07-09-2025 kl. 09:45
Eks den der Navor til 229.000, med 50-70 km på el og ved længere ture på på benzin. Navor er en kineser bil, og det skal man jo lige forlige sig med. Men den virker umiddelbart fornuftig når man sidder i den og så er der 7 sæder.
Men hvis du kigger 210.000 på benzin, så svarer det til ved et kørselsbehov på 20.000 km om året at du kigger på el bil til små 300.000.
Det gør det fordi dine afgifter og "brændstof" er bare så meget billigere i drift end ren fossil.
Kan du lade hjemme og kan du gøre det fra 10-17 i hverdagen, så bliver det rigtigt billigt. Ellers med et abonnement til 7-800 for al kørsel.
Du kunne prøve noget:https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/eqb300/progressive-4matic-5d/6263367
Det er lidt luksus i hverdagen hvis man kommer fra en Polo, ikke at den er ringe, de er gangske udmærkede, men der altså et trin i forskel.
Eller:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil?adaptivecruisewithtrafficassist&fuel=3&includeengroscvr=true&includeleasing=false&laneassist&mileageto=58000&pricefrom=211000&priceto=268000&rangefrom=400&removabletowbar&sortby=price&sortorder=asc&swingawaytowbar&swingawaytowbarelectric&towbar&yearfrom=2023
Eller tage omkring Renault og kigge den nye Renault4. Den ser fin ud. Eller en Scenic på udsalg. Men tilvælg assistensystemerne.
Men man kan også finde rigtig meget andet lettere brugt til 220-270.000 kr.
Fordelen ved Renault som ny er 5 års garanti.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-09-2025 kl. 11:57
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Umiddelbart hvis man har et lille kørselsmønster i dagligdagen kan plugh-in godt være fint.
Eks den der Navor til 229.000, med 50-70 km på el og ved længere ture på på benzin. Navor er en kineser bil, og det skal man jo lige forlige sig med. Men den virker umiddelbart fornuftig når man sidder i den og så er der 7 sæder.
......
Ah, hva?
Vil du helt seriøst anbefale af købe en "ukendt" kinesisk PHEV til 230k (+ evt. varme i forsæder og farve), uden adaptiv fartpilot, ingen mulighed foranhængertræk, og med bedaget sikkerhed?
Hvis man absolut skal have 7 sæder og det bare skal være billigt? Måske...
For alle andre, et nej tak set herfra
J R
bruger siden
13-12-2013
07-09-2025 kl. 12:09
En Renault Zoe/Fiat panda/fiat 500 er døden pølse. Men fik top karakter da den blev solgt.
Der er kommet nye krav og derfor så får de ringere stjerner.
Men de er jo ikke ringere end de var i 2012. Hvis det var så galt, så burde det jo være forbudt at køre i gamle biler.
Vores Mazda MX5 fra 1991 har da hverken airbag eller ABS bremser(ikke helt sikker). Men den kører da endnu og har overlevet i 34 år hidtil.
Navor er sikkerhedsgodkendt i EU, ellers kunne den ikke blive solgt.
til 229.000 er det et udmærket alternativt til en 10 år gammel ford Smax med 2-3-400.000 km under uret.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-09-2025 kl. 12:48
Dette indlæg blev 07-09-2025 12:50 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-09-2025 kl. 12:52
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Nu skal man lige tage sikkerhed med et gran salt.
.......
til 229.000 er det et udmærket alternativt til en 10 år gammel ford Smax med 2-3-400.000 km under uret.
Sikkerheden er formentlig meget bedre i eks. en Renault Scenic E og lign.
Hvor er det at 7 sæder/S-Max kommer ind i billedet? TS skriver om at ville have en bil der er større end en Polo?
Men kunne være fint at høre lidt om kørselsbehov, krav/ønsker til plads, udstyr etc....
Emil Jakobsen
bruger siden
31-07-2024
07-09-2025 kl. 18:18
T i
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Jeg vilel glemme alt om PHEV, det er slut i Dk (medmindre man kunne få en til en latterlig lav pris)
Så enten el (hvis du kan lade hjemme eller i øvrigt har god adgang til opladning) eller benzin.
Hej 😊
Tak for svar, 😊
Når du siger det er slut, hvad mener du så helt præcist? Hvad vil du tage, hvis du skulle vælge mellem Benzin og el?
Skal man hoppe på el eller skal man vente 1-2 år, hvor de begynder at komme med længere rækkevidde.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-09-2025 kl. 21:44
Emil Jakobsen
bruger siden
31-07-2024
skrev:
Hej 😊
Tak for svar, 😊
Når du siger det er slut, hvad mener du så helt præcist? Hvad vil du tage, hvis du skulle vælge mellem Benzin og el?
Skal man hoppe på el eller skal man vente 1-2 år, hvor de begynder at komme med længere rækkevidde.
PHEV markedet var ret stort for kort tid siden, men salgstallene er gående mod nul og brugtværdien er forventelig lav.
Ville hælde mod en ellert, såfremt du kan lade hjemme/på anden måde har helt styr på opladning.
Men kommer også lidt an på hvor mange km i kører? Krav til plads etc....
J R
bruger siden
13-12-2013
08-09-2025 kl. 08:04
billigeste og længste pt er Kia EV3 eller Renault Scenic 87 kW, begge over 600 km for under 300k uden tilkøb af ekstra udstyr.
Med begge vil du kunne køre AAL-KBH og retur via færgen uden at lade. Med mindre du absolut vil ligge med 140 i ydersporet. Hvis du vil det, så skal du have et stop på 4-6 minutter, eller ca det samme som en tankning af benzin tager.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
08-09-2025 kl. 18:14
T i
bruger siden
17-06-2006
skrev:
PHEV markedet var ret stort for kort tid siden, men salgstallene er gående mod nul og brugtværdien er forventelig lav.
Ville hælde mod en ellert, såfremt du kan lade hjemme/på anden måde har helt styr på opladning.
Men kommer også lidt an på hvor mange km i kører? Krav til plads etc....
Jeg har spurgt ChatGPT om dit udsagn. Her er svaret.
PHEV-markedet (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) har faktisk været stort de seneste år, især i Europa. Mange producenter lancerede PHEV’er som overgangsteknologi, fordi de kunne udnytte el i bykørsel og stadig tilbyde forbrændingsmotor til lange ture. Salgstallene: De er ikke “gående mod nul”, men væksten er aftagende flere steder. I EU ser man, at BEV (rene elbiler) vokser langt hurtigere, og PHEV mister markedsandel. I Danmark er PHEV-salget også faldet i takt med, at afgifter og incitamenter ændres, og elbilerne bliver mere attraktive. Men det er stadig tusindvis af biler, der sælges. Brugtværdien: Generelt forventes PHEV’er at have en lavere restværdi end BEV’er og traditionelle ICE-biler (benzin/diesel). Årsagen er, at batterierne ofte er små, rækkevidden på ren el er begrænset, og mange købere frygter teknisk kompleksitet (to drivlinjer i én bil). Men “forventelig lav” er lidt hårdt sagt – den afhænger meget af model, mærke og marked.
👉 Samlet set:
Udsagnet er ikke helt korrekt. Det er rigtigt, at PHEV-markedet topper og er på vej ned, og at brugtværdien er presset. Men salget går ikke mod nul – og de bruges stadig som en “mellemløsning” mange steder.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
08-09-2025 kl. 18:19
Tal / Andel
Antal PHEV-biler per 31. maj 2025
128.535 stk.
Antal PHEV-biler per 31. jan 2025
127.502 stk.
PHEV andel af nyregistreringer april 2025
3,4 %
PHEV andel af nyregistreringer juli 2025
3,1 %
BEV andel af nyregistreringer første halvår 2025
63,8 %
T i
bruger siden
17-06-2006
09-09-2025 kl. 07:40
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
skrev:
Jeg har spurgt ChatGPT om dit udsagn. Her er svaret.
PHEV-markedet (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) har faktisk været stort de seneste år, især i Europa. Mange producenter lancerede PHEV’er som overgangsteknologi, fordi de kunne udnytte el i bykørsel og stadig tilbyde forbrændingsmotor til lange ture. Salgstallene: De er ikke “gående mod nul”, men væksten er aftagende flere steder. I EU ser man, at BEV (rene elbiler) vokser langt hurtigere, og PHEV mister markedsandel. I Danmark er PHEV-salget også faldet i takt med, at afgifter og incitamenter ændres, og elbilerne bliver mere attraktive. Men det er stadig tusindvis af biler, der sælges. Brugtværdien: Generelt forventes PHEV’er at have en lavere restværdi end BEV’er og traditionelle ICE-biler (benzin/diesel). Årsagen er, at batterierne ofte er små, rækkevidden på ren el er begrænset, og mange købere frygter teknisk kompleksitet (to drivlinjer i én bil). Men “forventelig lav” er lidt hårdt sagt – den afhænger meget af model, mærke og marked.
👉 Samlet set:
Udsagnet er ikke helt korrekt. Det er rigtigt, at PHEV-markedet topper og er på vej ned, og at brugtværdien er presset. Men salget går ikke mod nul – og de bruges stadig som en “mellemløsning” mange steder.
Ok, så nu debatterer vi med Chatten?
Men det korte af det lange er, at mit svar er ret præcist ift. situationen i DK, som var det jeg kommenterede på, uagtet at Chatten ikke kan lide gående mod nul....
PHEV populariteten er meget kraftigt faldende i DK (PHEV har for længst toppet), med forventeligt pres på brugtpris etc.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
T i
bruger siden
17-06-2006
10-09-2025 kl. 21:21
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
skrev:
TI = Oraklet i Delfi?
Det kan Chatgpt sikkert give dig svar på
Emil Jakobsen
bruger siden
31-07-2024
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
12-09-2025 kl. 21:35
T i
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Ok, så nu debatterer vi med Chatten?
Men det korte af det lange er, at mit svar er ret præcist ift. situationen i DK, som var det jeg kommenterede på, uagtet at Chatten ikke kan lide gående mod nul....
PHEV populariteten er meget kraftigt faldende i DK (PHEV har for længst toppet), med forventeligt pres på brugtpris etc.
At salget af PHEV er gået kraftigt ned, skyldes jo at rabatten på registreringsafgiften på dem der bliver købt fra ny, nu er stærkt reduceret.
Det betyder samtidig at udbuddet af brugte PHEV'er må forventes at svinde ind - hvilket måske vil give stabile brugtpriser
T i
bruger siden
17-06-2006
13-09-2025 kl. 00:20
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
skrev:
At salget af PHEV er gået kraftigt ned, skyldes jo at rabatten på registreringsafgiften på dem der bliver købt fra ny, nu er stærkt reduceret.
Det betyder samtidig at udbuddet af brugte PHEV'er må forventes at svinde ind - hvilket måske vil give stabile brugtpriser
Afgiften er en del af forklaringen.
En anden del er elbilerne/opladningsmulighederne er blevet bedre/mere udbredte og at flere har opdaget at elbiler kan dække deres behov ift. rækkevidde/evt. trækvægt.
Svært at spå, især om fremtiden ;-)
Men tænker ikke at der, om nogle år, vil være ret meget efterspørgsel på brugte PHEV i DK. De fleste vil vælge en Ellert og selv dem der overvejer PHEV vil nok tøve med at købe en brugt, med nogle år på bagen, måske uden garanti.