Nissan Micra kom på markedet I 1982 og er siden blevet opgraderet tre gange. Det er Nissans mindste bil på markedet og efterfølgeren til den ellers utroligt populære Cherry-model. Det er den, der startede sit liv som Datsun 100A herhjemme. Den blev introduceret som en konkurrent til bl.a.
Honda Jazz og den nuværende fjerde generation så dagens lys i 2010 og har et noget mere begrænset modelkatalog end den foregående generation. Nissan har, i kampen om et bedre miljø og en bedre brændstoføkonomi valgt at reducere motorstørrelsen til tre cylindre, og den resulterende 1,2 liters motor fås med eller uden direkte indsprøjtning. Det giver 20 kilometer på en liter benzin på den mindste udgave, mens opgraderingen kommer helt op på 23,3 kilometer literen. De ekstra 18 hestekræfter, der bringer den store udgave op på 98, giver altså en anselig forskel. Det er ikke kun motorstørrelserne, der er blevet skåret i. Den tidligere udgave fandtes i både tre-dørs og cabriolet. I dag er det udelukkende en fem-dørs hatchback, hvilket også gør sig gældende for den lidt større
NIssan Note. Til den rigtige pris er en brugt Nissan Micra et fornuftigt bud. Brugte Nissan Micra får dog kritik for sine dårlige bremser, der bliver slidt for hurtigt og derfor oftere skal skiftes. Også luftmængdemålerne bliver hurtigt slidte, og det går ud over ydeevnen, der bliver betragteligt dårligere - ligesom det også har en negativ effekt på tomgangen af bilen. Dette er et generelt problem hos Nissan, der bruger den samme del til alle deres modeller.