Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Tandrem smuldret - Ford Focus Ecoboost 1.0

Jens Henrik Hertz Jørgensen

Jens Henrik Hertz Jørgensen
bruger siden
12-03-2024

12-03-2024 kl. 11:56

Min Ford Focus Ecoboost 1.0 fra 2012 er på værksted, da tandremmen er stået af.

Værkstedet har lige ringet og fortalt, at det ikke kan betale sig at reparere bilen, da der ligger rester fra remmen alle mulige steder i motoren.

Det vil koste ca. 30.000 kr at få skiftet det, der umiddelbart er ødelagt, men de kan så ikke sige om turbo m.m. har taget skade. Det vil de først vide senere og så kan reparation samlet hurtigt løbe op over 60.000 kr.

Hvis de skal sætte en brugt motor i så vil det også løbe op i ca. 60.000 kr.

Jeg har NUL forstand på bil-motorer og er først nu blevet klar over at tand-remmen skal skiftes efter 10 år eller ca 240.000 km – min bil har kørt lige over 200.000 km.

Det eneste jeg har sørget for er olieskift+filter, samt et synstjek hver andet år.



Hjælp – skal min bil virkelig skrottes?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

12-03-2024 kl. 18:35

Måske det er det forkerte værksted du bruger.
https://www.b-parts.com/da/autodele/motor-og-transmission/motor/ford-focus-iii-1-0-ecoboost-125-hp-29566-vv


60 lyder af meget hvis du accepterer en hugger motor, der skal dog måske også tilkøbes en turbo. Aircon og så videre bør ikke være noget der skal fornyes pga en tandrem.

Måske du ka få en sjat for din gamle.

Dette indlæg blev 12-03-2024 20:24 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

13-03-2024 kl. 14:12

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Måske det er det forkerte værksted du bruger.
https://www.b-parts.com/da/autodele/motor-og-transmission/motor/ford-focus-iii-1-0-ecoboost-125-hp-29566-vv


60 lyder af meget hvis du accepterer en hugger motor, der skal dog måske også tilkøbes en turbo. Aircon og så videre bør ikke være noget der skal fornyes pga en tandrem.

Måske du ka få en sjat for din gamle.

Af de motorer som JR linker til er der kun een af dem med kilometertal, og den har kørt 113.000 km, det ville jeg ikke gøre,og når man sætter en brugt motor i, så er det også kutyme at sætte ny kobling i bilen, særligt når den har kørt 200.000 km,
Om det så ender på 60 eller lidt mindre, er en mindre ting, jeg ved at ford laver ombyttermotorer, jeg syntes du skal spørge værkstedet hvad den løsning koster, så får du en ny motor, det er lidt mere værd, efter min mening.

Men det skal selvfølgelig overvejes nøje om bilen er den "opgradering" værd

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-03-2024 kl. 12:51

Troede faktisk at sådan en Focus var dyrere end den åbenbart er.

Prøv at se om du kan få mere end en kop kaffe for den i bytte på en der har gået det halve og som har fuld service bog.

De bør kunne findes for 70k.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jens Henrik Hertz Jørgensen

Jens Henrik Hertz Jørgensen
bruger siden
12-03-2024

14-03-2024 kl. 18:19

Tak for svar begge to.
Jeg tog en snak med værkstedet og de vil lave et tilbud på helt ny motor. Det var mig der havde misforstået og troet at de ville sætte brugt motor i, men den er sprit ny og med turbo og det hele.
De har lavet en lignende ombytter for et par år siden og da kostede det omkring 60.000, men der er nok sket en hel del med priserne de sidste år.
Jeg har også snakket med en anden mekaniker, som har erfaring med at rense motorer efter netop smuldrede tandremme, han bad mig finde ud af hvor meget der helt nøjagtigt har taget skade og så vil han vurdere om han kan lave det for en noget lavere pris.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg