Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Priser uden nummerpladegebyrer

Kim Etzerodt

Kim Etzerodt
bruger siden
05-02-2025

08-02-2025 kl. 15:53

Er der nogen, der ved, hvorfor brugte biler så ofte annonceres med priser, der ikke inkluderer nummerpladegebyr?

Det virker umiddelbart ret ligetil:
"Nummerpladegebyr skal som udgangspunkt oplyses i den samlede pris, der annonceres over for en forbruger. Overtrædelse af reglerne straffes med bøde,” fastslår Ida Nynne Daarbak Reislev, jurist i AutoBranchen Danmark.

Hvis en bil annonceret til salg står uden nummerplader, vil den samlede pris skulle oplyses inklusive nummerpladegebyr. Det skal det, fordi der ikke er andre muligheder i den givne situation for forbrugeren for at få nummerplade på deres bil,” siger Ida Nynne Daarbak Reislev.
"
https://autobranchendanmark.dk/faa-styr-paa-reglerne-om-annoncering-og-nummerpladegebyr/

"Forbrugerombudsmanden vurderede, at hvis en bil annonceret til salg står uden nummerplader, vil den samlede pris skulle oplyses inklusive nummerpladegebyr."
https://www.motormagasinet.dk/article/view/774256/juraklumme_bilens_fulde_pris_skal_annonceres

Det Fynske Bilhus og Lindholm Biler i Viborg viser bl.a. priser uden nummerpladegebyr, så man får en dejlig "overraskelse" på 1.180 kr., når man modtager en slutseddel.

Disse regler blev vedtaget i 2018, og har i 2025 sker det stadig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Hans Schou

Hans Schou
bruger siden
15-07-2025

22-07-2025 kl. 08:46

Ja det vil jeg også gerne vide.

Nu er det et lidt gammelt opslag, så jeg vil lige høre om du fik DINE penge tilbage, efter at have klaget?

Når man søger efter en bil til omkring 20.000 kr, så er de 1.180 kr 5% af prisen, hvilket må siges at være væsentligt. Så hvis det er en forhandler, og der er et billede af bilen UDEN nummerplader, og bilen IKKE bliver solgt som Engros/CVR, men må regnes at være et forbrugersalg, så ER prisen inkl nummerplader iflg. loven.

Anyway, jeg finder ud af det om et par dage, hvis ikke jeg har fået mine penge tilbage.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg