Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Valg af st. car Cee'd / Focus

Profil slettet

Profil slettet

30-09-2007 kl. 09:30

Hej Mit valg af bil ny bil står nu mellem to modeller: Ford Focus std. (90 hk) Trend Collection eller Kia Cee'd exe. Nogle der kan komme med en kommentar, fordele / ulemper som input til mit valg. Syntes selv at Kia'en ser spændende ud, men ved ikke om jeg tør tage springet til det mærke. Biler er næsten ens bortset fra motor. Kia har større bagagerum og 7 års garanti, men jeg syntes Ford'en kører bedre. Er servicepriser på Kia'en høje? Pft. Simon

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

30-09-2007 kl. 12:12

KIA er et mærke der er på vej frem - designet af en tidligere Audi designer og produceret i Europa.
Ceed har nu 5 stjerner i Crash test og jeg mener også ESP er standard.
Men mærket har ikke den store prestige effekt og er det det man går efter når der vælges bil så er mærket ikke det man skal vælge.
Kia er lidt dyrere end Ford med deres service priser...... mens Ford har en ringe garanti og ingen kan slå Kia med 7 år.

Jeg tror KIA ville være mit valg men kun på grund af den gode dieselmotor og så 7 års garanti - begge biler er suveræne efter min mening og en af dem håber jeg ender min garage inden for de næste par år.

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

01-10-2007 kl. 12:27

Der er ikke meget power i den 90 hestes Focus, men den er økonomisk. De ekstra 25 heste i cee'd SW tror jeg hurtigt man vænner sig til.
Focus med en sammenlignelig motor på 109 heste bliver noget dyrere.
I øvrigt er der et facelift på vej af Focus, så man kan meget hurtigt stå med en "gammel model", og så snart faceliftet er ude i butikkerne, falder gensalgsværdien af de gamle.
Ydermere har jeg af en Ford-forhandler fået oplyst, at Focus Trend Collection ikke længere kan bestilles specifikt, forstået derhen at de ikke længere produceres på fabrikken, og man må derfor tage til takke med de farve-, indtræks- og ekstraudstyrskombinationer, som importøren har hjemme på lager. Og hvis man ikke lige er til endnu en dødsyg sølvfarvet bil kommer man nok til kort der.....

Jeg ved ikke noget om KIA's reservedelspriser, men overvejer selv kraftigt at skifte til en SW 1,6 crdi exe, ganske enkelt fordi der ikke er noget alternativ der matcher mht. motor, størrelse, udstyr og garanti til de lige godt 250000 kr.

Mht. den formodede gensalgsværdi så er jeg heller ikke nervøs, idet en brugt cee'd om 3 år stadig vil kunne sælges med op til 4 års fabriksgaranti (afhængig af antal kørte kilometer, jeg ved det, men det vil passe nogenlunde med mit årlige kørselsbehov), altså dobbelt op af hvad de fleste europæiske bilmærker tilbyder fra ny.
Jeg kender ejere af både VW og Audi, som nok gerne havde købt en bil med 4 års garanti, så de var fri for selv at skulle betale til udskiftning af gearkasser på hhv. 3 og 3½ år gamle biler. Og selv efter kulance fra importøren synes jeg at 30000 kr. egenbetaling fylder lovlig meget i et bilbudget......
Det korte af det lange er, at jeg tror at en KIA cee'd SW, og især med dieselmotor (og især især med partikelfilter, husk det ved bestillingen...) bliver en eftertragtet vare om nogle år.