Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Stationcar til 150-180tkr

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

21-11-2008 kl. 12:40

Hej, Nu skal man have familieforøgelse, og så holder det ikke længere med en Corolla 3d, stationcar skal der til. Men hvilken?? Mine krav er: - ESP - Få km, under 100000 - Der skal være plads til baby, barnevogn og bagage til en uge i sommerhus på en gang! (mener derfor at biler som Skoda Fabia/Seat Altea er for små) - Barnevognen skal kunne være i bagagerummet uden at skulle skilles ad til atomer - Driftsikker (som Corollaen..) - Lækker at køre i/opholde sig i - Tysk eller japansk (alle biler i VW koncernen er tyske i min verden) - Ikke for dyr i drift - Benzin (kører max 10000 km/år, mener det er for lidt til diesel) - Pris: 150-175(180)tkr Det første spørgsmål er så: - Er en st.car i størrelse Focus/Golf/Astra stor nok? Eller skal jeg ud i noget Mazda6/Mondeo/Passat/Avensis? Og er der overhovedet noget sparet ved at vælge de "små"? Spørgsmål nummer to: - Hvilken bil skal jeg så have? Hvad siger I til det?Sidst rettet: 21/11-08 Sidst rettet: 24/11-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

21-11-2008 kl. 18:09

Jamen til den pris kan en Mondeo st.car være oplagt. De er ved at være nede i pris. Altså fra 04-06. De har standard meget udstyr. Bl.a. ESP som du skriver. En Mondeo er en yderst velkørende bil der også er meget praktisk. Der kan snildt være en barnevogn i dem. HAr selv en Mondeo st.car og synes at det er en ideél familiebil. Som både er pæn og praktisk. Og den fungere perfekt som langtursbil.

Jeg synes ikke lige umiddelbart at det kan betale sig at gå ned i Focus/Golf-klassen. Der er som regel en hel del mindre udstyr, og så er de for dyre i forhold til f.eks Mondeo. Især Mondeo.

Vi overvejede også en Avensis i sin tid da vi købte Mondeo, fordi Avensis nok er den mest driftsikre bil i den klasse. Men bagagerummet er ikke så praktisk, vi kunne ikke få barnevognen i bagagerummet uden at fylde det hele, derfor gik vi bort fra den. Men resten af bilen er altså lækker vil jeg lige sige.

En Passat i det prisniveau som i ligger i, ser bare trist ud i kabenen med mindre der er kastet en formue efter den. Men der er altså også god plads i en Passat alle steder, dog ikke helt som Mondeo.

Så jeg vil fore slå at jagte en Mondeo. der er mest value for the money....

alternativt kunne en PUG 406 være noget....

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

22-11-2008 kl. 14:47

Tak for anbefalingen. Mondeo har hele tiden været inde i mine overvejelser. Hvis det skal være den klasse, så er jeg dog noget varm på Mazda6, nogen der kan be-/afkræfte rygtet om rust?

Den Avensis du taler om er det den nye eller den gamle?

Jeg kan se at prisen stort set er den samme på de stor og de små, så hvis jeg skulle vælge en af de små skulle det udelukkende være for at få en der kører længere på literen, en nyere og en som har kørt mindre..

Alle franske er udelukkede! ;-)

bruger siden
11-12-2004

23-11-2008 kl. 14:00

Den avensis vi kiggede på er den nuværende model. Årgang 2005.
Bagagerummet er desværre ikke synderligt godt indrettet. Desværre. Da Avensis ellers er en god og solid vogn.

MHT Mazda 6, har de desværre en del problemer med mindre de er rustbehandlede fra start af. Så skulle det ikke være så alvorligt. Men det er iflg FDM.

MHT franske. Det er en smagssag. Det var også bare mere et forslag.

Men held og lykke med eftersøgningen

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

23-11-2008 kl. 23:13

Alle forslag er selvfølgelig velkomne.
Jeg tror jeg vil se at få fat i barnevognen og så tage ud og proppe den ned i nogle bagagerum... Også i Avensisen og klassen under.

Hvor blev det indlæg i øvrigt af hvor der var en der ville sende mig et billede af en barnevogn i en Altea (jeg har svært ved at tro at der så er plads til andet...)

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

25-11-2008 kl. 11:18

Mit bilvalg vil aldrig blive et rent hjernevalg! For mig er biler og det at køre bil i høj grad noget der taler til mit hjerte og også til mine drømme.. :-)

Jesper, du har helt ret i at jeg er nødt til at prøve alle de biler jeg går og overvejer...
Jeg var i går ude og køre en tur i en mazda6 og en Mondeo. Der vandt Modeoen stort!

Mazdaen var i den version der i kabinen er fyldt med grå plast som fx denne: http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Mazda-6-2,0-Touring-st.car-5d_ID263207888.htm det er altså ikke lige mig. Hvis jeg skal have en 6er skal det være med sort interiør (som fx. denne: http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Mazda-6-2,0-Touring-st.car-5d_ID120501549.htm), det grå virker for billigt.
Det skal dog siges at jeg synes Mondeoen er et stort skrummel og at Mazdaen nok kører bedre...

Jeg kiggede også ind i en Corolla, så den er nu fuldstændig udelukket! Min egen fra 1996 er jo federe!

Så det er fuldstændig rigtigt: jeg må få fat i barnevognen og køre ud og proppe den ind i de biler jeg skal prøve. Og det bliver dem alle sammen, også dem jag har kørt i en gang...

Til Anders:
Jeg vil meget gerne se det billede af Alteaen med barnevogn! Jeg synes nemlig stadig det er en fed bil...

I øvrigt har jeg klaget til Bilbasens forumadministratorer over at de efter min mening er alt for hurtige når de sletter indlæg! Jeg fik selv slettet et i en anden tråd hvor jeg roste min nuværende bil samtidig med at jeg sagde at jeg snart skulle ud og købe en ny. Det blev så tolket som et forsøg på at sælge den nuværende. Hvis jeg ville sælge den havde jeg da nok linket til en annonce..... Nå, nok om det!

Gode råd er selvfølgelig stadig velkomne...

Sidst rettet: 26/11-08

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

26-11-2008 kl. 11:00

Ja, du har godt nok fået den derned.... Men der er heller ikke plads til meget andet.. Tror Alteaen er for lille, men det må komme an på en prøve, skal lige have fat i den der barnevogn!

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

26-11-2008 kl. 12:17

Jeg ved godt den ikke særlig køn, men hvad med en Opel Vectra? I stationcar versionen har den rigtig meget plads - både på bagsæde og i bagagerum.

Inden den fik et facelift (2005), fik motorerne en opdatering hvor 1,8'eren gik fra 122 hk til 140 hk, og 2,2 fra 140 hk til 155 hk. Der er lidt penge at hente ved at acceptere den ikke faceliftede, men med opdateret motor. 2,2'eren kører med kædetræk, så den skal ikke have skiftet tandrem. 2,2'eren gør det faktisk ganske pænt rent forbrugsmæssigt - nemlig 12,7 km/l (= 3.500 kr./år i grøn afgift).

Rustbeskyttelsen er også helt i top (efter nogle år hvor den jo ikke var). ifølge Motor feb. 2008 skulle den være på højde med bl.a. Audi og Volvo. Ikke fordi jeg vil rakke Mondeo'en ned, men der har den nok lidt en svaghed. Dog er det ikke generelt, men er afgrænset til dørene mig bekendt. Mondeo-folket kan sikkert være hjælpsomme her med erfarigerne, og med at få overblik over omfang, løsning osv.

I en "Køb brugt med Motor" (Jan. 2008) falder valget også på en Vectra 4d (2002-2007) foran:

Ford Mondeo 1,8 5d (2001-2007)

Nissan Primera 1,8 (2001-2007) 5d

Skoda Octavia 1,6 5d (2004-).

Vectra bliver valgt ud fra motor (kvik og godt bundtræk), komfort og ikke noget rustdilemma.

Tilbage til Opel Vectra, så læste jeg i Autobild DK nr. 70, 06.11.2008 en brugttest af en 1,8'er (med 122 hk), og deres konklusion var:

+ : Solidt tysker-kram, behagelig langtursbil, godt rustbeskyttet, købers marked

- : Selvudslettende design, defensive køreegenskaber

Købers marked var sagt ud fra den generelle efterspørgsel på bilen, men også introduktionen af Insignia, tror jeg. Det fremgår ikke tydeligt.

Sidst, men ikke mindst, skal jeg huske at sige, at jeg ejer IKKE en Vectra, og jeg ved at den ikke er køn. Men når det er sagt, så tror jeg altså man får meget (og solid) bil for pengene.

Happy hunting!

Sidst rettet: 26/11-08

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

26-11-2008 kl. 13:52

Hej Jørgen,

Carina fås ikke med ESP, så den er udelukket....

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

26-11-2008 kl. 13:54

Hej Ulrich,

Jeg har også tidligere overvejet Vectra, den er dog lige dyr nok hvis jeg skal have en med ESP... men det kunne da være at den skulle med på listen over biler der skal prøves...

Profil slettet

Profil slettet

26-11-2008 kl. 16:23

Og deri ligger problemet med en Carina; det er en fin, solid og driftsikker bil til pengene, men tiden er efterhånden løbet fra den hvis man lægger vægt på ting som f.eks. passiv sikkerhed. Det ér ved at være en gammel model, alle dens fortræffeligheder til trods.

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

27-11-2008 kl. 14:45

Tak for anbefalingen, men for mig vil Mercedes altid være en morfarbil... Sorry..

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

27-11-2008 kl. 14:48

Hov! Jeg havde da helt glemt Volvo! Kan se at V40 er den eneste der er interessant for mig.. Den må jeg også lige finde en tur i... Tak for at huske mig på den..

Uffe Erup Larsen

Uffe Erup Larsen
bruger siden
23-08-2005

01-12-2008 kl. 10:06

Hej Anders

Jeg havde en Mondeo (godt nok fra 1997) inden jeg i 2005 købte en spritny Mazda6. Mondeo var slet ikke inde i overvejelserne af flere årsager: 1. Den rustede... :) 2. Der var en del reparationer (og jeg passer godt på mine ting, specielt min bil i dette afgiftsplagede land, hvor biler koster en bondegård) og 3. Værkstedet var de glade amatører.

Da vi købte ny bil, prøvede vi forskellige. Mazda6 gav os et smil på læben som jeg sjældent har prøvet før. Dens køreegenskaber er meget sportslige og den er en fryd at køre - og det er ikke for sjov, at flere omtaler Mazda som Mazdarati... :) Designet er også meget mere sporty end Mondeo'ens som er omtrent lige så kedeligt og forudsigeligt som en Passat.

Indrømmet - du skal have den faceliftet 2006-model (som måske på bilbasen kan ligge under årgang 2005) - og det er også den jeg har. Det grå plast i den tidligere model, synes jeg heller ikke er så fræk. Til gengæld er glad for det nye interiør.

Jeg kan huske, at FDM på et tidspunkt skrev nogle artikler om, at Mondeo var rustplaget specielt i dørene og at der var ejere, der fik skiftet hele døre...(!). Prøv lige at tjekke op på det, hvis du ender med at forelske dig i en Mondeo.

Lige en ting mere: Jeg taler altid med mekanikerne, der servicerer min bil - og jeg husker tydeligt, hvad én af dem sagde til mig: "Jeg ved ikke, hvordan de gør, men der er aldrig problemer med Mazda'erne. De kører bare og skal bare serviceres." Det er vel at mærke hos en forhandler, der også sælger og servicerer Ford. Inden jeg skiftede til Mazda (og jeg havde en grundtanke om, at tyske biler var det eneste ene....en tanke, jeg fuldstændig har revideret nu), så talte jeg indimellem med Mazda-ejere på tankstationer og parkeringspladser. Deriblandt to ejere, der havde kørt Mazda i over 20 år og som bekræftede, at de bare kører og kører..... :)

Held og lykke med bilkøbet.

Uffe Erup Larsen

Uffe Erup Larsen
bruger siden
23-08-2005

01-12-2008 kl. 20:42

Ny nævner du specifikt, at det skal være en japaner eller en tysker. Men har du set nogle af koreanerne? Selv har jeg fået et par overraskelser indimellem bl.a. Kias Cee'd (jeg har prøvet en ProCeed). Som stationcar er der et par stykker her på Bilbasen, hvor de koster under 200.000 kr. Læg dertil, at bilen har syv års garanti mekanisk garanti (!) og det kunne være et godt bud.

Noget andet du skal overveje er leasing. Har du nogensinde tjekket priserne på at lease contra at eje? Der kan indimellem være store forskelle. Tjek evt. Fleggaard Leasing.

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

01-12-2008 kl. 20:46

Jeg er ikke til Primera, man tak for buddet...

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

01-12-2008 kl. 20:49

Jeg har lånt pengene, så det bliver eje...

Kia'en er desværre for dyr i forhold til det jeg kan få igennem... Men den er absolut et bud, primært pga garantien! Tager sgu en tur i den alligevel!

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

03-12-2008 kl. 07:22

Hej Henrik,
Det kan godt være at en berlingo er praktisk, men for mig er det så langt væk fra køreglæde som man overhovedet kan komme... For mig er det en vigtig ting ved en bil, at det giver noget køreglæde at komme fra a til b...

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

03-12-2008 kl. 22:21

Jeg har skam kørt mercer.. Min svigerfar har en C180 fra 1997... Så det skal jeg ikke have.. ;-)
Men det er da en dejlig bil.. Til en mand på 67... :-)

Sidst rettet: 3/12-08

Profil slettet

Profil slettet

03-12-2008 kl. 23:16

Er i præcis samme situation, og ville egentlig have gået efter en Mondeo, men droppede det, da det så vidt jeg kan finde ud af kun er de allernyeste der har Isofix beslag i, og det ikke lige er muligt at eftermontere. Så vi hopper nok på en Megane II istedet.

Har en Clio og er godt tilfreds. I øvrigt er Renault aktuelt det bilmærke med flest biler med 5 NCAP stjerner = det for tiden sikreste bilmærke :-)

Kenn Aakjær

Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007

04-12-2008 kl. 00:11

smidt lidt flere penge i og få en V50, er forholdvis billige i sverige grundet krisen.

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

27-01-2009 kl. 16:03

Hej igen,

Nu kom jeg så endelig ud og prøve stationcars med barnevognen under armen. Det kom der meget godt ud af.

Altea og Fucus var for små. Opel og Kia havde vi de ikke godt med.

Vi er nu nede på valg mellem:
- Avensis 1,8 benzin
- Avensis 2,0 benzin
- Mondeo 1,8 benzin
- Mondeo 2,0 benzin
- Mondeo 2,0 diesel
og outsideren:
- Mazda 6 2,0 benzin

Avensisen er lige det dyreste. Vi er måske villige til at gå op på de 200000 for at købe den..
Ellers er overvejelserne:

Avensis:
Plus:
+ Det er en Toyota (prestige, kvalitet, kvalitet, kvalitet)
+ Ikke så stor
+ Sikkerhed
Minus:
- Pris
- Ikke så stor
- Lidt kedelig?

Mondeo:
Plus:
+ Køreegenskaber
+ Plads
+ Kan fås med diesel (indenfor prisrammen...)
Minus:
- Meget stor!
- Lidt klodset

Mazda 6:
Plus:
+ Design
+ Køreegenskaber
Minus:
- Dårlige sæder (de er for korte)
- Rust
- Benzinforbrug

Nu er der så bare valget tilbage.. Det bliver ikke let.

Nogen der kan lette det lidt (mere end I allerede har prøvet)?

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

27-01-2009 kl. 16:54

Hvis det mest negative du kan sige om Mondeo er, at den er "Meget stor!", så giver valget vel sig selv.
I længden bliver du kun glad for den ekstremt gode plads i bilen, og den føles jo kun stor de første tre gange, man skal parallelparkere den.
Køb du bare den Mondeo - det fortryder du ikke.

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

27-01-2009 kl. 20:57

Mondeo: Af en eller anden grund føler jeg mig bare ikke helt hjemme i Mondeo. Jeg tager en tur i en mere på vej hjem fra job i morgen...

Opel: Jeg må indrømme at jeg ikke har kørt i en.. Men den virkede bare ikke rigtigt for mig. Men hvorfor? Det kan jeg på ingen måde svare på! :-) Jeg har dog lige kigget lidt på Bilbasen, og før 2006 synes jeg ikke den er ret fræk! Og efter 2006 er den for dyr. Den er ude!

Diesel: Nej, det er bestemt ikke udelukket! Det er bare kun Mondeoen der er en mulighed til prisen. Den skal jeg klart lige have kørt i på diesel inden jeg vælger.

Avensis: Jeg var ude og køre i en i dag på vej hjem fra job. Den var fantastiske Toyota, alene kvaliteten i kabinen er meter højere end i de andre. Desværre havde jeg ikke lige fået tjekket om den havde ESP.. Så den skulle det så ikke være!

Hvad så nu:
- Jeg skal køre en tur i en Mondeo på vej hjem i morgen. Den skal bedømmes på kvalitet og oplevelse af samme.

Fortsættelse følger! :-)

Sidst rettet: 27/1-09

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

31-01-2009 kl. 14:28

Nu har jeg fulgt lidt med på den model i et stykke tid, og det er edder-sparkme en god pris! Er det virkelig den med 155 hk og faceliftet? Hvor har du handlet og hvor møj rabat fik du? Jeg går ud fra, at du har købt i ren handel.

Sidst rettet: 31/1-09

Uffe Erup Larsen

Uffe Erup Larsen
bruger siden
23-08-2005

31-01-2009 kl. 14:44

Hej Martin

Det lyder som om du har gjort en super handel. Det er en fed og stor bil, du har købt - til en drømmepris. Du skal lytte lidt mere til konen... ;)

Ingen tvivl om at der er rigtig mange brugtvognstilbud i øjeblikket (selvom man naturligvis også kan presse forhandlerne på nye biler).

Iøvrigt kan jeg fortælle, at i det seneste nummer af Autobild er der en test af forskellige mærker - og her klarer Opel sig meget flot, bedre end Mercedes og Audi....

Tillykke herfra. :)
Uffe

Anders Gideon

Anders Gideon
bruger siden
03-09-2003

05-02-2009 kl. 21:46

Ja, så var jeg ude og køre en tur i en faceliftet Vectra.
Det er jo slet ikke nogen dårlig vogn! Måske lige lovlig firkantet i kabinen og lidt kortet sæder. Synes også udstyrniveauet var rimelig lavt, man kan godt mærke at ekstraudstyr er vanvittigt dyrt på de der tyskere.. Omvendt er den FED udefra. Kører fint, har fint forbrug. Så nu er den også med i spillet!

Det er jo både godt og skidt! Nu har jeg fire biler der skal vælges imellem. Det bliver det jo ikke lettere af. Bumbum.. Det er godt nok svært!!!