Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Skoda Octavia eller Saab 9-5 ?!

Thomas Christiansen

Thomas Christiansen
bruger siden
02-06-2007

02-06-2007 kl. 14:29

Dav. Skal til at have ny (brugt) bil. Har kørt Saab 9000 de sidste 11 år og ønsker mig allerhelst en 9-5 Estate (Aero). Problemet er dog at jeg muligvis får et kørselsbehov på 25-35.000 km/år og derfor er jeg begyndt at kigge i retning af en Octavia Combi Elegance 2,0 TDI med DSG gearkasse. Jeg er selv vant til at skrue i biler, så derfor er værkstedsbesøg ikke noget jeg bruger ret mange penge på, men økonomien i de 2 biler? En Aero kan med lidt held fås for ca. 200.000 mens Octaviaen endnu ikke er set til under 300.000. Vil de ekstra 100.000 kunne opvejes af den bedre brændstoføkonomi/lavere afskrivning etc på Octaviaen? Selvom Skoda er kommet godt med, så mener jeg stadig at en Aero er klasser over Octaviaen, men jeg er ikke tilhænger af at trille op til 35.000 km årligt i en bil der koster mig 8 kr. pr kilometer..... Hvad siger de kloge hoveder? :-) Mvh. Thomas.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

02-06-2007 kl. 16:53

Ja det er noget af et valg.

Men jeg kan jo hurtigt regne ud at du er til SAAB. Det er ikke svært.
Men jeg vil sige at forskellen mellem SAAB og Skoda er langt mindre i dag end den nogensinde har været. SAAB er jo stadig et liebhavermærke med stor prestige.
Men Octavia er bestemt ikke en bil man skal undervurdere. Det er en rigtig god og velkørende bil. Med meget standardudstyr. Og det er blevet en meget populær bil. Og dermed vil der ikke være specielt stor afskrivning på skoda.
Min kammerat har en Octavia 2,0 tdi combi med manuel gear. Den ligger mellem 17-18 på literen ved almindelig kørsel.

Der er masser af kræfter i den bil. Den har nogen mellemaccelerationer der sparker røv.

Hvis jeg skulle vælge blev det Skoda. Da den virker som et mere fornuftigt valg, især mod økonomien. Og den er altså ikke kedelig.

Husk også på at når du skal sælge igen, vil det være MEGET nemmere at komme af med Skodaen end SAAB´en.

Der er altså ikke lige så stor forskel på mellemmærkerne og de store mærker i dag, ud over på købsprisen.

Men jeg synes at hvis du ikke kan leve uden en SAAB, så køb den, og nyd så de køreture i den, selv om de er dyre. Men jeg tror også at du kommer til at nyde turene i skoda, især når du bare kører forbi den ene tankstation efter den anden.....

Men held og lykke med valget.

MVH
Martin

Thomas Christiansen

Thomas Christiansen
bruger siden
02-06-2007

02-06-2007 kl. 23:50

Hej Henrik.
Tak for din kommentar.
Mht. kabinestørrelse, så er der jo masser af plads FORAN i en 9-5'er, men bagagerummet?
Jeg synes at kunne læse mig frem til at der er oceaner af plads i Skodaen, hvor flere mener at Saab'en har for lidt plads pga designet - du skal tænke på at jeg skal have plads til 2 unger på bagsædet, samt en barnevogn og en schæferhund bagi :-)
I min gamle 9000'er går det lige, men det er med skohorn hver gang vi skal pakke til en weekendtur, og det er jeg godt træt af.
Hvad er din opfattelse af bagagerumsplads i Octaviaen?
Mvh. Thomas.

Thomas Christiansen

Thomas Christiansen
bruger siden
02-06-2007

03-06-2007 kl. 00:03

Hej Michael.
Tak for dit svar.
Mht driftsikkerhed, så er jeg begyndt at komme lidt i tvivl med SAAB - min egen har kostet mig ca. kr. 1.000/md i drift i de 9 år jeg har haft den - dvs. alle reparationer er foretaget af mig selv. Skulle den på værksted, så havde regningen nok været noget mere end det dobbelte. Jeg har altid haft en forkærlighed for 9-5 med 2,3 l motoren der jo er bomstærk. Men jeg hører flere sige at de har et alvorligt problem, specielt med Aero'en: Hvis ikke man benytter SAAB specialolie, så snasker sumpen i bundkarret til med motorhavari til følge. Endvidere går turboen til - det er ikke et spørgsmål om hvis, men hvornår. Det synes jeg har givet nogle ridser i lakken, specielt når man tænker på at et motorhavari koster nemt i omegnen af kr. 70.000 (kender flere der har været ude for det!). Jeg har ingen erfaringer med Skodas 2,0 TDI (andet end at den har næsten samme moment som Aero'en, og selvom den "mangler" 100 HK i forholdet, så skulle den være kvik nok!)
Min gamle 9000'er med 200 HK har jeg sådan set aldrig kørt helt ud, det har jeg mit kørekort for kært til, og desuden bliver konen arrig når jeg kører stærkt. Skal det gå stærkt, så har jeg et par mc'er til at afreagere på :-)
Nogle inputs mht. svagheder i en 2,0 TDI?
Mvh. Thomas.

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

04-06-2007 kl. 14:27

Vælg da SAAB'en!

Det er en uretfærdig sammenligning - SAAB'en er, som du selv skriver, klasser over den anden. SAAB'ens afskrivning tvivler jeg på, er ret meget større end den andens, og da den er ca. 100.000 kr. billigere, så er der også lidt at "tage af". Generelt kører en 9-5 Aero faktisk rigtig langt pr. liter (kommer selvfølgelig an på kørestil). Og da du skriver, at du skal køre langt hvert år, må dette indebære en del langture, og på langture kører den rigtig langt samtidig med, at den er extremt komfortabel at køre i.

Så vælg SAAB'en, du vil ikke fortryde det. Derimod vil du sikkert fortryde, hvis du ikke griber muligheden for at få dig en Aero.

Thomas Christiansen

Thomas Christiansen
bruger siden
02-06-2007

10-07-2007 kl. 01:35

Jeg valgte en Saab 9-5 Aero Estate. En årgang 2000 med næsten 300.000 km på klokken. MEN jeg fik den til det HALVE af hvad jeg skulle give for en 2004 Octavia 2.0TDI/DSG. Yderligere er det en tyskermodel, så der er alt i af ekstraudstyr. Vognen er ikke rustbehandlet, men da jeg undersøgte bunden af den, var der ikke en eneste rustplet. Det synes jeg er ret imponerende af en 7 år gammel bil. Er Saab begyndt at galvanisere deres biler?
Den bliver hentet i morgen - kan næsten ikke vente :-)

Profil slettet

Profil slettet

11-08-2008 kl. 11:56

Jeg synes du er lidt sent ude med dit råd, da han købte bil for 11 måneder siden !!!!!!!!!!!!!!! Og så er det da noget sludder at en Skoda skulle være ustabilt bygget af VW/Audi, om den er kedelig er selvfølgelig en smagssag, og kan derfor ikke rigtig diskuteres. Og det med smag er der mange herinde der kunne lære en del om...... DET KAN IKKE DISKUTERES, så lad dog være med det og hold jer til kensgerninger.