Bilbasen Forum
Skoda Octavia eller Saab 9-5 ?!
Thomas Christiansen
bruger siden
02-06-2007
02-06-2007 kl. 14:29
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
02-06-2007 kl. 16:53
Men jeg kan jo hurtigt regne ud at du er til SAAB. Det er ikke svært.
Men jeg vil sige at forskellen mellem SAAB og Skoda er langt mindre i dag end den nogensinde har været. SAAB er jo stadig et liebhavermærke med stor prestige.
Men Octavia er bestemt ikke en bil man skal undervurdere. Det er en rigtig god og velkørende bil. Med meget standardudstyr. Og det er blevet en meget populær bil. Og dermed vil der ikke være specielt stor afskrivning på skoda.
Min kammerat har en Octavia 2,0 tdi combi med manuel gear. Den ligger mellem 17-18 på literen ved almindelig kørsel.
Der er masser af kræfter i den bil. Den har nogen mellemaccelerationer der sparker røv.
Hvis jeg skulle vælge blev det Skoda. Da den virker som et mere fornuftigt valg, især mod økonomien. Og den er altså ikke kedelig.
Husk også på at når du skal sælge igen, vil det være MEGET nemmere at komme af med Skodaen end SAAB´en.
Der er altså ikke lige så stor forskel på mellemmærkerne og de store mærker i dag, ud over på købsprisen.
Men jeg synes at hvis du ikke kan leve uden en SAAB, så køb den, og nyd så de køreture i den, selv om de er dyre. Men jeg tror også at du kommer til at nyde turene i skoda, især når du bare kører forbi den ene tankstation efter den anden.....
Men held og lykke med valget.
MVH
Martin
Thomas Christiansen
bruger siden
02-06-2007
02-06-2007 kl. 23:50
Tak for din kommentar.
Mht. kabinestørrelse, så er der jo masser af plads FORAN i en 9-5'er, men bagagerummet?
Jeg synes at kunne læse mig frem til at der er oceaner af plads i Skodaen, hvor flere mener at Saab'en har for lidt plads pga designet - du skal tænke på at jeg skal have plads til 2 unger på bagsædet, samt en barnevogn og en schæferhund bagi :-)
I min gamle 9000'er går det lige, men det er med skohorn hver gang vi skal pakke til en weekendtur, og det er jeg godt træt af.
Hvad er din opfattelse af bagagerumsplads i Octaviaen?
Mvh. Thomas.
Thomas Christiansen
bruger siden
02-06-2007
03-06-2007 kl. 00:03
Tak for dit svar.
Mht driftsikkerhed, så er jeg begyndt at komme lidt i tvivl med SAAB - min egen har kostet mig ca. kr. 1.000/md i drift i de 9 år jeg har haft den - dvs. alle reparationer er foretaget af mig selv. Skulle den på værksted, så havde regningen nok været noget mere end det dobbelte. Jeg har altid haft en forkærlighed for 9-5 med 2,3 l motoren der jo er bomstærk. Men jeg hører flere sige at de har et alvorligt problem, specielt med Aero'en: Hvis ikke man benytter SAAB specialolie, så snasker sumpen i bundkarret til med motorhavari til følge. Endvidere går turboen til - det er ikke et spørgsmål om hvis, men hvornår. Det synes jeg har givet nogle ridser i lakken, specielt når man tænker på at et motorhavari koster nemt i omegnen af kr. 70.000 (kender flere der har været ude for det!). Jeg har ingen erfaringer med Skodas 2,0 TDI (andet end at den har næsten samme moment som Aero'en, og selvom den "mangler" 100 HK i forholdet, så skulle den være kvik nok!)
Min gamle 9000'er med 200 HK har jeg sådan set aldrig kørt helt ud, det har jeg mit kørekort for kært til, og desuden bliver konen arrig når jeg kører stærkt. Skal det gå stærkt, så har jeg et par mc'er til at afreagere på :-)
Nogle inputs mht. svagheder i en 2,0 TDI?
Mvh. Thomas.
Henrik M.
bruger siden
20-02-2005
04-06-2007 kl. 14:27
Det er en uretfærdig sammenligning - SAAB'en er, som du selv skriver, klasser over den anden. SAAB'ens afskrivning tvivler jeg på, er ret meget større end den andens, og da den er ca. 100.000 kr. billigere, så er der også lidt at "tage af". Generelt kører en 9-5 Aero faktisk rigtig langt pr. liter (kommer selvfølgelig an på kørestil). Og da du skriver, at du skal køre langt hvert år, må dette indebære en del langture, og på langture kører den rigtig langt samtidig med, at den er extremt komfortabel at køre i.
Så vælg SAAB'en, du vil ikke fortryde det. Derimod vil du sikkert fortryde, hvis du ikke griber muligheden for at få dig en Aero.
Thomas Christiansen
bruger siden
02-06-2007
10-07-2007 kl. 01:35
Den bliver hentet i morgen - kan næsten ikke vente :-)
Profil slettet
11-08-2008 kl. 11:56