Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Skoda - men TFSI, TSI eller TDI?

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

02-06-2009 kl. 20:39

Hejsa Er kommet så langt at det skal være en Skoda Octavia! Om det skal være en 5d eller stc. er jeg i tvivl om - jeg har haft en Odder barnevogn (med hjul) i begge, og synes godt det kan gå med en 5d, hvis det skal være. Smid gerne en kommentar ang. dette! Derudover jeg meget i tvivl om motoren. Jeg vil bare gerne have noget med der flytter sig, når man træder på speederen. Jeg har overvejet en 2,0 TDI, RS 2,0 TFSI eller nyere 1,8 TSI. Har dog på fornemmelsen at det sidste er mest for at få en så ny bil som muligt. Jeg kører maks. 25.000 km/år, og har indtil i dag kørt både benzin og diesel (BMW 325i og BMW 120d), så jeg er forskellen i kørestil bevidst. Jeg synes priserne på 2,0 TDI'ere ser rigtig fornuftige ud, men hvordan er motoren? Jeg ved det er en PD, men mht. vedligehold, fejl osv.? At den støjer lidt mere end CR gør ikke noget. På den anden side jeg også bare lidt til en RS'er. Den har en lækker motor og lækkert udstyr, og vil nok føles lidt mere unik og eje. Den er naturligvis dyrere i både brændstof og forsikring. Hvad ville du vælge?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Dorner

Jacob Dorner
bruger siden
16-01-2008

02-06-2009 kl. 20:58

Hej Ulrik
der er ingen tvivl for mig, jeg ville vælge RS'en i st.car. du kør ret mange km, og selvom den er hidsig vil du stadig på en bedre økonomi end i benzin modellerne, og skodaen er (i min optik) markant pænere i st.car + jeg er overbevist om at du får lange løg i længden af at tage en Odder ind i en sedan. Det vil også kræve at du piller hjulene af hver gang, hvilket du ikke behøver i st.car'en, hvis i bare skal en tur i skoven og ikke pakke en masse andet i den samtidig. Og ja, RS'en er super fed, både indvendig og udvendig.

// Jacob

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

02-06-2009 kl. 21:01

Jeg skylder nok lige at præcisere, at jeg ikke har mente TDI RS, men "bare" alm. 2,0 TDI.

TDI RS er stadig temmelig dyr.

Profil slettet

Profil slettet

02-06-2009 kl. 21:44

Hej Ulrich

Jeg er den lykkelige ejer af en octavia 2,0 TFSI hatchback. Det er en fantastisk lækker motor der altid har et godt kræftoverskud. Den er rent faktisk også ret økonomisk at køre i, hvis jeg kører relativt pænt kan jeg få den til at gå 13,5KM/L gennemsnitligt på en tankfuld benzin.

Med hensyn til 1,8 TSI'eren, var jeg ude og prøve en for nyligt, og blev meget positivt overrasket. Efter min mening er de ekstra kræfter i RS'eren næsten overflødige, men også kun næsten.

Men så er der jo lige et lidt frækkere udseende og en strammere undervogn i RS'eren, men om det kan opveje merprisen eller aldersforskellen er jo op til en selv.

Sidst rettet: 2/6-09

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

02-06-2009 kl. 22:04

Keep 'em comin'!

Gode indlæg - bliver ikke klogere, men bare mere forvirret! Nej, der er tydeligvis en vis begejstring for turbo-benzinere, og jeg skal da også erkende at det tiltrækker mig mere i kørestil end diesel. Jeg synes dog min 120'er er meget harmonisk, og kan køres (lidt) som benzin, og det er da muligt at man kan mærke markant forskel, hvis jeg kommer over i en 140 hk 2,0 TDI, men jeg må bare ud og prøve den.

Til gengæld vil jeg sige, at jeg på et tidspunkt prøvede en 2,0 FSI Octavia, og jeg var faktisk overrasket over hvor godt bundtræk den havde. Kunne jeg bare finde en tilpas billig, så kunne jeg beholde 120'eren ved siden af (håber ikke kæresten læser dette!).

Hvad motorerne - hvilke af dem er med kæde og ikke tandrem? Jeg ved med sikkerhed at 1,6 FSI er, men er tvivl om de andre.

Thomas Pedersen

Thomas Pedersen
bruger siden
21-09-2004

02-06-2009 kl. 22:51

Jeg er lidt i begge lejre, men i det daglige er 2.0 TDI at foretrække pga.

lave omdr. stort moment til rådighed

økonomisk op til 20 km/L mod 13km/L i min forhenværende 1,8T + dirrerencen på 2 kr/L.

Valgte selv stationcar, da den er flottest og en smule mere praktisk.