Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Renault Scenic e-tech electric eller Skoda Enyaq eller anden?

Søren Anskov

Søren Anskov
bruger siden
26-09-2025

26-09-2025 kl. 21:06

Hej Alle

Vi har lige afleveret vores leaset tesla y tilbage og vi står nu og skal vælge ny bil.
Kørselsbehovet kan godt blive +30-40.000 om året.
Vi tager også gerne på skiferie op til Norge og ture til jylland og tyskland.
Derfor søger vi en bil der kan holde ret fornuftige tal på både motorvej og i koldt vejr.

Jeg har nu været ude at prøve følgende:
Hyndai Ionic 6: for lidt baggagerum, fedt med 800V opladning
Hyndai Ionic 5: Intertainmentsystemmet forstår INGENTING og jeg sad rigtig dårligt med ryggen, fedt med 800V opladning
WV Id.7 tourer: Dyr bil som meget ligner Skoda Enyaq (samme koncern), så kan ikke se hvorfor jeg skal betale 100.000 mere.
Skoda Enyaq: Alle kender den, for mig lidt kedelig og dens intertainment system synes jeg ikke er særligt godt og så synes jeg faktisk også at 380.000 kr. er lidt en høj pris.
Renault Scenic e-tech: Overrasker mig rigtig meget, google intertainment sytem der forstår alt, baggagerum lige lidt knebbent, men kan godt få plads til de kufferter vi har brug for. 310.000 kr.

Den eneste bil jeg tænker måske kan samlignes med ovenstående og som jeg ikke har prøvet er KIA Ev6, men synes prisen stikker hurtigt af.

Så vedrørende Renault, her har jeg to anker. Stort batteri, men jeg har læst at på motorvej og koldt vejr går det ret hurtigt ned af bakke, kan nogle be eller afkræfte dette (her tænker jeg i sammenligning med ovenstående, da jeg jo godt ved at det gør sig gældende for alle biler, men nogen mere end andre)?

Derudover er det ladekurven jeg er decideret skræmt af. 40-46 minutter fra 10-80 procent. Man kan dog sige at det er 10 til 15 minutter langsommere end Skoda og hvis Renaulten så kan kører bare 60 km længere end skodaen (hvilket tager mellem 40-60minutter at kører), jamen så har jeg stadigvæk sparet tid med reanulten trods den langsomme opladning.

Men hvor om alting er. Er der nogen af jer der har erfaringer med ovenstående og er der nogen der vil anbefale en bil der kan håndterer frost og motorvej nogenlunde fornuftigt og som har et bagagerum i tilsvarende størrelse som ovenstående (pånær Ionic 6 :-) )?

Bdste hilsner
Søren

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-09-2025 kl. 08:17

Nu du ikke nævner en ny Y, så måske prøv evt. at kigge Xpeng G6.

Jeg har selv overvejet at næste bil ikke skal være en Tesla på trods af at ladenetværket fåes ikke bedre(800v eller ej) og billigere.

Dertil virker det til modviljen imod Tesla måske også giver dig en dårlig smag i munden af kina, så har VAG produkter en mellemøstlig investor med i ejerkredsen.

Skal man uden om disse er der vel egentlig kun Renault og Sydkorea tilbage. Toyota smed jo ligesom kluden da de leverede noget fusk på B4Z og gemte for mange % batteri til deres lange garanti og tabte range i voldsomme mængder.

Søren Anskov

Søren Anskov
bruger siden
26-09-2025

27-09-2025 kl. 09:40

Hmmm, tesla er fordi jeg er decideret træt af dens assistentsystemer som jeg betragter for decideret livsfarlige.

Xpeng g6, jeg tvivler på dens bagagerum og så ja så kommer Kina betragtingen også ind i billedet. Og så har jeg også læst mig til at deres assistentsystemer heller ikke er fantastiske og er larmende.

B4Z hmmm nej der er jo nok en grund til de kommer med en ny version og igen bagagerummet tvivler jeg også på.

Så er nok lidt ude i skoda og renault og håber lidt nogen der erfaring med disse.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-09-2025 kl. 22:19

Har lejet en Megane e-tech på ferie just nu.
Det er selvfølgelig lille søster til Scenic og den har desværre ikke andet end adaptiv fartpilot installeret.

Bilen er som sådan ganske udmærket. Den er dog lidt kleint bygget, dermed mener jeg dørene lyder ikke som et pengeskab.
Støj er udmærket dæmpet.