Bilbasen Forum
Postmand Per bil.
Profil slettet
23-10-2010 kl. 18:00
Profil slettet
30-10-2010 kl. 10:48
Som sagt er vi første gangs købere. Grunden til at det skal være en bil man sætter sig ind i er min mands rygsygdom. Han er stiv i ryggen og har derfor også problemer med at vende sig f.eks. Kan heller ikke komme ud af en bil man sætter sig ned i. Vi har ikke børn, men vil INDIMELLEM HAVE BÅDE BØRN OG VOKSNE PÅ BAGSÆDET. DER SKAL OGSØÅ VÆRE PLADS TIL EN MINDRE HUND. anken om Yaris, Berlingo bilerne er også pladsen i bagegerummet hvor tingene også lægges ind og ikke ned. Derved skal vi ikke bøje os unødigt. God weekend til jer alle, og kom endeligt bare med flere gode tips og råd.....
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
30-10-2010 kl. 16:48
Dette omkring køb af rigtig bil handler jo om i hvilken stilling ryggen er blevet stiv, om man er krum eller helt oprejst, om man på et tidspunkt måske skal ha en ryg opretning. Så er lidt om højde af en selv og størrelsen af hullet i døråbning af bilen. Også om man evt har noget i en skulder, som måske på sigt vil kunne kræve automat gear mv.
Mine erfaringer med biler og indstigninger sæder mv, kan måske komme jer til gavn.
Jeg selv har en højde på 186, og næsten stiv, men leddene i ryg har tendens til at forskubbe sig mv. Har MB.
Har ikke prøvet alle biler på markedet men en del. Har været i berlingo mv, men disse var for stive i sæderne og for kort i bund hvor man har sine ben. Må sige at jeg kun gik efter om føre og passagerplads var god.
Super indstigning og sæde fandt jeg i en Fiat Qubo, men der er ikke så meget plads på bagsæddet og kan kun i dk fås i diesel. Så jeg endte op med en Ford C-max. Man kan højde juster begge forsæder og lige som i Fiat Qubo læne justerbar støtte. Vil lige sige at der kan være stor forskel på om folk skal have hårde eller bløde sæder. Der er også Hyuindai Matrix som en af mine bekendte har foreslået, som også er helt stiv, men jeg syns jo ikke alle biler er lige kønne. Og ja jeg skulle måske nok have taget Fiaten , man kan sidde helt afslappet tilbage i sæddet og med rattet langt oppe ved kroppen, så man næsten føler man sidder hjemme i sofaen.
Jeg havde også fejlkøb på min vej, købte en Honda Jazz, men måtte sande at den blev for kort i bund til min lange ben. Når man har en stiv ryg, gælder det om at sidde rimeligt højt i bilen og at fødderne bare kan sættes lige ned i bunden af bilen, så slapper ryggen mere af og bliver ikke spændt op på samme måde som hvis man har sine ben længere ud i bilen. Fandt også ud af at man skal passe lidt på de sæder hvor der er for meget sidestøtte og støtte på selve sæddet, så har man svært ved at komme til at dreje sig og ind og udstige.
I skal ud og prøve sidde og køre i disse biler. Når i har fundet en i tror næsten det skal være, kan i spørge forhandleren om i ikke kan låne bilen en hel weekend. I skal selvfølgelig forlægge ham jeres problem, og så er han helt sikkert med på det. har hørt om en del fejlkøb, da folk ikke har haft den fornødne tid i bilen. I skal også på en lang tur.
Hmm glemte lige at undervogn, altså affjedderingen i bil også spiller en rolle. Fiat Qubo var rigtig blød og dejlig at køre i, man kunne næsten ikke mærke bump mv, Ford C-max er noget mere hård, men ikke så varevognsagtig som Fiaten.
Obs. Som hans S og nogle andre skriver, er det også biler der vil kunne bruges. Der er og opel meriva. Ved ike om i fået støtte til køb af bil. Men mener helt sikkert i vil kunne får et special sæde evt fra recaro.
Hvis din mand også selv skal køre bilen er det vigtigt at den er nem at køre og at udsynet gennem forrude mv er rigtig godt. Jeg må sige at mange af disse ting jeg har nævnt, finder i, i Ford C-max. men noget kan vel også dreje sig om hvor dyr bilen må være.....sæt gerne en max grænse på beløb. I er velkomne til at smide en evt. mail add, idet jeg gerne vil være jer behjælpelig med evt valg af bil, hvis i syns det kunne være noget. Sidder i det jyske.
Håber det lykkes jer at finde den rigtige bil.
Mvh
Dette indlæg blev 30-10-2010 20:19 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
31-10-2010 kl. 15:46
Min mand er ikke fører af bilen. Har ikke kørekort. Det har jeg heller ikke.... endnu. Forhåbenligt om et par mdr. Derfor har vi ikke været på prøvetur. Har dog kigget hos en forhandler.
Som du, T. Nielsen har min mand MB. Han er også 186 høj. Han er ikke helt stiv, men har "størrelsen" lidt imod sig... ;0)
Vil helt sikkert se på de biler du foreslår. Vi kan heller ikke få støtte til køb af bil da min mand er pensionist, så bilen vil være ren luksus! En mulighed for at komme rundt til familie og venner da min mand har måtte opgive at cykle for et par år siden. Kan derfior kun benytte offentligt traffik.
Forsat god weekend!!
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-10-2010 kl. 15:55
Obs . Fordel ved Hyundai Matrix er også prisen (169.000)
Også god weekend til jer
Dette indlæg blev 31-10-2010 16:05 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
31-10-2010 kl. 16:26
Vi kigger i prislejet kr. 50.000 - 75.000.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-10-2010 kl. 16:31
Profil slettet
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-10-2010 kl. 16:38
Profil slettet
31-10-2010 kl. 16:42
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-10-2010 kl. 16:59
Ja det må være noget at en sag at skulle tage kørekort og så til at finde bil også. Men lidt spændende er det jo. Meen det skal nu nok gå.
Profil slettet
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-10-2010 kl. 18:34
Dette indlæg blev 31-10-2010 18:35 redigeret af dets forfatter.
Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005
Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005