Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ny Skoda Fabia. 1,4tdi greenline eller 1,2 tdi/1,6tdi??

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

31-07-2010 kl. 13:16

Hejsa Håber på et par gode svar angående motor/afskrivning. Er pt. meget tæt på at skrive under på en slutseddel på en ny Skoda Fabia 1,4 tdi greenline (den gamle model/motor). Jeg blev fristet af det tilbud de kører pt. for at få ryddet lagrene (nedsat 30k og "gratis" pluspakke (baksensor, maxidot display)) da jeg synes det virkes som det økonomisk er rigtig fornuftigt, hvor man burde kunne forvente en lav afskrivning de første år. Slangen i paradiset er efter min mening motorstøjen/gangen på den 3 cylindrede som jeg ikke er ret vild med, men såfremt økonomien er god kan jeg såmænd godt leve med det. Som sagt var jeg egentlig meget tæt på at skrive under, da tvivlen indfandt sig! Ville det være smartere at købe en 1,2TSI for at slippe for motorstøj? Vi kører 25-30k km om året og dette vil formentlig stige i fremtiden, så diesel er nok vejen frem. Alternativet er så en 1,2/1,6tdi cr, hvor jeg nok hælder mod 1,6, da jeg så helst vil investere lidt mere for at få en lidt kraftigere/støjsvag motor. Men så er økonomi-delen vel røget lidt? Kort sagt: Grunden til at jeg kigger på denne bil i 1,4tdi er selvfølgelig lav pris/afskrivning. Er i enige i at jeg kan forvente at 1,4tdi (til 164k på gaden)vil have den laveste afskrivning over en 3-5 år i forhold til en 1,6tdi (der står til 194k på gaden, men kan vel handles til under 190k) eller den nye 1,2 tdi cr greenline der vel også ender omkring 195k på gaden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

31-07-2010 kl. 14:41

If in doubt leave it out !

30.000+ i rabat er rigtig mange penge, især i denne prisklasse. Kan du leve med dens akavede udseende og larmen fra de 3 cylindre er det næppe muligt at finde et mere fordelagtigt køb, heller ikke hvad afskrivning angår.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

31-07-2010 kl. 16:19

Jeg forstår dit dilemma, det er en god pris for 1,4 tdi Greenline, men du skal også regne med at afskrivningen også bliver højere når du sælger igen idet der på det tidspunkt vil være flere 1,6 tdi cr diesel på markedet - og det er altså en markant bedre motor.

Med dit kørselsbehov ville jeg købe diesel og jeg ville ikke kunne leve med den 3 cyl. traktor motor uanset om den er økonomiks eller ej.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

31-07-2010 kl. 16:46

bliver ikke højere når der ydes en rabat på mere end 30.000,- kroner fra ny.
Men du har fuldstændig ret i at den nye motor er meget bedre. Det vil også være mit valg men prisen er så også en anden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

31-07-2010 kl. 17:43

Dette indlæg blev 31-07-2010 17:43 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

31-07-2010 kl. 17:44

Mine overvejelser er præcis i forhold til værdien af biler med CR kontra PD motor om x antal år.

Men jeg forventer at man med en ny pris der er ca. 25k lavere, vil få en noget lavere afskrivning, uanset at CR motoren vil have en højere brugtværdi.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

31-07-2010 kl. 18:36

den nye greenline kan købes for 189 i en begrænset periode.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

31-07-2010 kl. 19:55

har ingen betydning efter min mening. Bortset fra den eneste større ændring: motorerne..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

31-07-2010 kl. 20:04

har i forvejen marginal ydelse og da 1,2 tdi er svagere end 1,4 er det efter min mening ikke interessant

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

31-07-2010 kl. 20:36

Hej Thomas.



Jeg har haft en 1,4 TDI og den kørte mellem 21-23 km/l uanset hvad og hvordan den blev kørt. Den er sjov, fordi den virker kraftigere end den er (fordi det maksimale moment først kommer sent). Ulempen er lyden og at motoren brummer meget under 2000 o/m, og den er ikke i stand til at trække 'rent' under 1500 o/m. Har lige købt en polo med den 90 hk, 1,6 TDI, og det er en helt anderledes kultiveret motor. Virker ikke så hurtig, men er hurtigere (især pga. meget mere moment). Så hvis det er alt andet end økonomien, der skal vælge ville jeg ikke være i tvivl. Mht. til økonomi kan du jo begrænse dit maksimale tab ved at vælge 1,4 TDI'en. Det er jo ikke til at vide hvordan udviklingen mht. 'brændstof' vil udvikle sig. Så vidt jeg kan læse er VW klar fra 2013 med deres første elbil. Endvidere spørger en evt. afgiftsomlægning stadig.

Dette indlæg blev 31-07-2010 20:38 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

31-07-2010 kl. 22:50

Tak for alle svarene.
Jeg tror så småt at jeg er klar med det endelige svar og derfor kører forbi forhandleren og skriver under på en 1,4tdi hurtigst muligt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

01-08-2010 kl. 22:39

Tja tog afsted i dag, ret sikker på at der skulle skrives under på en 1,4tdi.

Men spurgte først om pris på en 1,6tdi og efter at have fået en prøvetur og en meget fornuftig pris (afslag på ca 18k i forhold til listepris) er jeg egentlig ret klar.



Tygger lige lidt på det, men er vist solgt....

Dette indlæg blev 03-08-2010 23:09 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg