Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Lækker st.car søges - evt. Saab 9-5 Hirsch

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

06-03-2008 kl. 09:43

Hej. Jeg skal inden længe afgive en bestilling på min nye firmabil, så jeg er begyndt at lede og sammenligne. Jeg har nogle ufravigelige krav, samt nogle "nice to have". - Bilen skal være en st.car, og gerne af den store mellemklasse. - Bilen skal være forholdsvis kraftig motoriseret. - Bilen skal have lækker komfort og bl.a. klima. - Bilen må ikke koste meget over 400.000 kr incl diverse rabatter. - Automatgear kunne være rart, men er ikke et krav. - Det samme gælder f.eks. fartpilot og læderkabine. Jeg er pt. meget fristet af en Saab 9-5 2,0t Hirsch SportCombi Nordic Edition. For dem der ikke kender denne model kan jeg nævne, at den har 210 HK og det meste i udstyr til en kampagnepris på kr 428.000,- En stor fordel ved denne Saab er, at man kan få automatgear uden merpris, samt at læderkabine kun koster kr. 9.000,- Er der nogen, der har noget positivt / negativt at sige om denne bil? Er der nogen, som kan komme på et godt alternativ, som lever op til alle mine krav? Søren.. Sidst rettet: 7/3-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

06-03-2008 kl. 10:21

Tak for info Jess.
Er det den samme 9-5, som kører i dag?
..eller er der sket store ændringer på 9-5 udgaven?

Thomas S

Thomas S
bruger siden
13-01-2004

06-03-2008 kl. 10:55

Søger selv omkring det samme.
Jeg vil klart råde dig til at kigge på en Opel OPC. Den udgår til sommer, så beskatningsværdien er nedsat til 417.000 (for en 5 dørs, kender ikke lige værdien for en st.car). For den pris får du 280 hk, 6,5 til 100 og en pæn sjat udstyr. Eneste grund til at jeg ikke har sagt ja til tilbudet er, at konen ikke kan lide de sportssæder der er i, de er meget "sports-præget", samt at interiøret ikke ligner noget fra dette århundre.

Den nye Mazda 6 Sport er også lækker, den har så kun 170 hk og er 8,3 om at nå de 100. Omvendt kan jeg godt lide designet og interiøret, har den "gamle" Mazda 6 idag, og den køre rigtig godt.

Held og lykke med valget, det er svært :(

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

06-03-2008 kl. 12:17

Saab 9-5 er den samme bil i år som for 10 år siden, eller hvornår den nu kom. Der er kun sket face-lift ændringer i den mellemliggende tid. Årsagen til det ligger i Saab-fabrikkens stort set konstante økonomiske problemer. Hvis du kigger på bilen, vil du blandt andet bemærke de voldsomt store udhæng for og bag - hvilket man ikke ser på moderne konstruktioner.
Men - det betyder ikke, at det er en ringe bil, nødvendigvis.
Hvis du synes, den lever op til dine krav - er det jo sådan set bare fint...

Sidst rettet: 6/3-08

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

07-03-2008 kl. 10:46

Hej.

Ja, beskatningsværdien er lav på sådan en Vectra, men det er prisen desværre ikke.
Mit firma vil ikke betale en bil til ca. 540.000 kr.
Iøvrigt synes jeg, at Vectra virker noget mindre eksklusiv end Saab 9-5.
Men ingen tvivl om, at motoren er lækker.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

07-03-2008 kl. 10:50

"Saab 9-5 er den samme bil i år som for 10 år siden" siger Jess.

Det lyder da ikke så godt.
Der er jo alligevel sket en del udvikling på bilerne over de sidste 10 år, så vil det her sige, at jeg faktisk får en helt forældet bil, hvis jeg vælger Saab 9-5?

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2008 kl. 11:48

En Vectra 2,0 Turbo kunne også være et bud, bilen køre rigtigt godt, eksklusivitet tja det er smagssag efter min mening.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

10-03-2008 kl. 23:21

Saab 9-5 kom på markedet i 1997/8. Den er løbende blevet faceliftet, og fremstår med et tidssvarende sikkerhedsniveau. Således kan man sige, den er forædlet hen over årene. Men - der er detaljer, der adskiller den fra nyere biler. Jeg nævnte udhængene - eller akselafstanden, om du vil, som er kort, og derfor efterlader mindre plads i kabinen. Da 9-5 kom på gaden, var en Vectra på størrelse med (ja, lagde faktisk bund til) 9-3'eren. Den vej er udviklingen også gået.
Se også den nye Mondeo - som vel også findes i en model, der ydelses- og størrelsesmæssigt matcher SAAB'en. Men igen - prestigemæssigt hænger det ikke nær så godt sammen.

Ud over det, vil jeg såmænd ikke gøre mig klog på dit bilvalg. Kun give dig ret i, at det ligner et rigtig godt tilbud.
Jeg vil opfordre dig til at teste bilen rigtig godt, inden du vælger automatgerar frem for manuelt. Kombinationen tunet 4-cylindret motor og aut. lyder for mig at høre ikke ideel. Men igen - jeg har ikke prøvet bilen.

Det var alt!

Held og lykke med dit bilvalg. Sikke mange indlæg, du har skrevet. Og fedt, at du med så mange egne holdninger konsulterer det store net...

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

12-03-2008 kl. 10:10

Jeg tror, at der er noget galt med tælleren, for godt nok har jeg skrevet en del herinde, men over 800 indlæg er vist alligevel lidt overdrevet.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

12-03-2008 kl. 10:13

_Lad lige høre, når du bestemmer dig, gerne med en begrundelse...

MVH Ulrik

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

12-03-2008 kl. 10:19

Tak for svarene.

Ang. Saab med automatgear, så har jeg læst et eller andet sted, at netop automatgear er det eneste korrekte valg til denne bil.
Jeg kan forstå, at meningerne her åbenbart er delte.

Der bliver nævnt mange spændede alternativer til Saab'en.
Mondeo, Vectra, Avensis, Passat, V70, Alfa 159 og Sonata.

Hvis jeg skal kommentere lidt på dem:
De første fire er lidt for normale, men giver meget bil for pengene.
V70 bliver nok for dyr, hvis den skal have en ok motor.
Alfa 159 er lækker, men ikke rummelig nok.
Sonata kan ikke fåes som st.car og er derfor udelukket.

Min drømmebil ville være en Mazda CX-7, men den bliver desværre for dyr. Der findes andre lækre SUV'er, som måske passer bedre med prisen, men så bliver de ofte for små.
F.eks. er den nye Ford Kuga lækker (på billederne), men den er altså ikke ret rummelig.

Derfor er Saab 9-5 nok stadig bedste bud, hvis jeg skal lade følelserne styre, hvor imod det sikkert ender med en S-Max, hvis jeg skal tænke mere praktisk.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

12-03-2008 kl. 21:19

Jeg har ikke nærlæst om den - men den nye VW Tiguan - er den mon til at komme i nærheden af til det afsatte beløb??

Sidst rettet: 12/3-08

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

12-03-2008 kl. 21:59

Ja, Tiguan er da også en fin bil, men den er samme størrelse som Kuga, og hvis jeg skal vælge mellem de to, så kan jeg bedst lide Kuga's design.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

13-03-2008 kl. 10:47

Mange tak for info.
De sidste to kommentarer fra Henrik og Bjørn gør mig straks lidt mere tryg, da det også er præcis hvad jeg har hørt om 9-5, samt den opfattelse som jeg selv havde af bilen.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

22-03-2008 kl. 00:13

Akselafstanden har da en del at sige om pladsen inde i bilen... Det er meget svært at gøre en kabine længere end akselafstanden tillader. Se f.eks. den første Skoda Octavia - som var en glimrende bil med en grinagtig lille afstand fra bagsæde til forsæde..
Kigger du på Saab'en og andre biler i samme klasse, vil du se, at akslerne er tættere på hinanden på Saaben. Når nu den nye kommer om et års tid vil akselafstanden givetvis også være længere. Jeg har aldrig antydet, at det gav problemer med bilens opførsel - blot antydet, at der er en sammenhæng mellem konstruktionens alder og udhængenes størrelse. Ti år nyere konstruktioner har længere akselafstand - kan du forklare det anderledes end, at det er for at give bedre plads i kabinen og forbedre bilens køreegenskaber??
Og igen vil jeg opfordre trådsstarteren til at købe den bil, han falder for - og ikke hænge sig i detaljer som akselafstand eller startnøgleplacering.

Sidst rettet: 22/3-08