Bilbasen Forum
Kia Ceed SW eller Den nye Skoda Fabia Combi
Profil slettet
20-01-2008 kl. 16:52
Profil slettet
20-01-2008 kl. 17:27
jeg har fået lavet det første servidet var ved 25000km det skulle ellers først værer ved 30000km men det var bilen der selv sage til det var olien der var slidt
men jeg fik det lavet i flensborg dert koste 1700kr og ved smc ville de ha 3800kr så det kunne betale en fridag
så jeg ville vælge skoda
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
20-01-2008 kl. 19:16
Selvom Skodaen er en rigtig god bil, så VIL der gå mere galt du SELV skal betale (da der er 4 år uden garanti du selv skal dække) set over 7 år. For SÅ god er Skoda's kvalitet desværre ikke, at den er fejlfri i 7 år!
Om Ceeds er ved jeg ikke, men jeg føler mig overbevist om den ikke er ringere.. OG du har garanti i hele perioden og DET gør udslaget.. ganske enkelt. Der sparer du nemt 10-15k over de sidste 4 år.
Om Ceed er mere behagelig ved jeg nu ikke(de har deres styrker og svagheder begge to), men Ceed er efter min mening en bedre bil rent brugsmæssigt, da den føles noget større, og den kører lidt bedre generelt set efter min mening.
Det er naturligvis min egen subjektive mening, men vil tillade mig at sige, at den er velunderbygget.
Prøv en Ceed hutigst muligt.. så tror jeg du bliver mere sikker i dit valg.
Og så ER Ceed altså 10 gange flottere! Og du får mere udstyr for pengene! Og 7 års garanti..
God fornøjelse!
Sidst rettet: 20/1-08
Profil slettet
20-01-2008 kl. 19:39
Profil slettet
20-01-2008 kl. 19:42
Du kan læse artiklen på:
www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12016
Iøvrigt synes jeg Kia ikke helt lever til konkurrenterne med hensyn til rustgaranti. 10 år giver de ifølge Nordjyske Stiftstidende på Ceed - men hovedparten af konkurrenterne giver 12 år.
Iøvrigt skal man ikke falde i svime over bilens pris - ca. 176.000 uden metal lak/levering for aller billigste mulighed 1,4 benzin. Der er ikke langt op til etablerede konkurrenter, som eksempelvis Peugeot 308, Toyota Auris og den prisforskel kan efter min mening nemt hentes i lavere værditab og billigere service på disse biler.
Et andet eksempel er den nye lækre Fiat Bravo - den koster fra 178.000 for en 1,4 benzin.Sidst rettet: 20/1-08Sidst rettet: 20/1-08
Profil slettet
20-01-2008 kl. 19:51
Profil slettet
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
20-01-2008 kl. 20:08
Ang. rustgaranti.. helt ærligt: en rustgaranti har jeg stort set aldrig set virke.. og den gælder alligevel kun gennemtæring, og så skal man da nok godt være "heldig" hvis man kan få gennemtæringer på 10 år.. og så iøvrigt få ret i at det skal dækkes af garantien.
Jeg har i 2 tilfælde (VW og Seat) prøvet at reklamere indenfor garantiperioden over rust, men blev begge gange afvist fordi jeg ikke kunne bevise at rusten kom indefra (udefra kommende rust forårsaget af f.eks. stenskag dækkes ikke NOGEN steder!).
En Kia skal naturligvis have en gang Pava inden den leveres, og så holdes ved lige..
Så er der nogen der siger: jo, men så sparer jeg penge ved Skoda, for deres undervogn er bedre rustbeskytet.. tjo... men jeg har haft både en Golf og en Seat Leon der inden for de første 3 år skulle have svejset ophæng og skiftet dele i udstødningen, fordi de dele er IKKE behandlet, så de ruster lige så lystigt som en Kia..
Og når du sammenligner priser, så husk at sammenligne udstyrsniveau.. en Auris med samme udstyr som en Ceed, med en tilsvarende motor koster en DEL mere... og jo jeg synes 30-40.000 mere er en del!
Læs også FDMs seneste gruppetest i Golf segmentet.. igen vinder Ceed.. også over Golf.. som simpelthen er for dyr, og har for dårlig garanti.. selvom den kører lidt bedre.
Men igen.. lige så mange meninger som mennesker er der :-)Sidst rettet: 20/1-08
Profil slettet
20-01-2008 kl. 20:22
Man skal have alt med - afskrivninger, brændstofforbrug, forsikringer, service osv. osv.
Det kan vende fuldstændig om på billedet. På DR for nogen tid siden vandt Toyota Yaris over nogle billigere konkurrenter på det grundlag.
Kr. pr km var simpelthen lavere i det lange løb.
Så man skal virkelig tænke grundigt over bilkøb.
Iøvrigt begynder de første fejl at vise sig på Ceed'en. Det fremgår bla. af følgende:
http://fpn.dk/motor/bil/article1209307.ece
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
20-01-2008 kl. 21:31
Heller ikke Kia.. og heller ikke Skoda..
Ja det er vigtigt at se på hele pakken.. ikke bare prisen.. helt enig der.
Og også enig i at både Skoada Fabia og Ceed er 2 rigtigt gode biler.. Og begge 2 vil sikkert give mange gode glade km.
Det spændende er hvad der sker efter 80-100.000 km, eller 3-4 år.. det er der de første mere alvorlige fejl typisk melder sig.. dvs. fejl der koster en pæn slat. F.eks. gearkasser der giver op, benzinindsprøjtninger der giver op, turboer der står af osv... dem har der været en del af i Skoda, VW, Seat og Audi.
Kia Ceed er så ny at der kun er få erfaringer endnu.. men jeg mener stadig at 7 års garanti/150.000 km er en langt bedre sikring end 3 år hos Skoda (eller noget andet VW produkt).
Min mor har en Audi A4 der efter 8 år begyndte at ruste igennem (trækaksler røg efter 5 år iøvrigt..= 12.000 kr. !!) Så meget for Audis "fantastiske" rustbeskyttelse/kvalitet.. bare et eksempel på at de virkelige livs erfaringer er mere værd end tests, og anmeldelser og påstået kvalitet :-)
Men hverken med en Skoda Fabia eller en Kia Ceed går du galt i byen efter min mening.. køb den af de 2 du har det bedst med.. køb med hjertet, så bliver du gladere i det lange løb.. og i dette tilfælde er chancen for en katastrofe minimal.
Nu kan den vist ikke malkes mere :-)
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
Profil slettet
21-01-2008 kl. 21:06
Til alle:
Tak for de rigtig gode svar. Det er rart med lidt input i forma f andres erfaringer og meninger.
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
23-01-2008 kl. 21:23
Og kunne iøvrigt ikke være mere enig om at der forskel på om en splinterny model har en enkelt fejl i en lås, eller en 2-3 generations Skoda har en KÆMPE fejl, som bremseproblemer... utroligt de ikke er blevet klogere.. de (VW) havde samme problem (nogenlunde) med A4 da den kom.. ak ja..
Så hvis vi ønsker at få bedre biler, så skal vi også huske at belønne dem der gerne vil lave bedre biler, og ikke bare tro på tåbelige tyske reklamer, der påstår at VW koncernens biler er bedre end andre.. for det er de.. desværre.. ikke.
KIA var ikke fantastisk i starten.. men husker nogen af jer Toyota da de kom frem! ;-)... de er da vist nok kommet lidt efter det i kvaliteten? :-).. og KIAs fremskridt er store pt., så giv dem en chance..
og overvej om VW-koncernen skal have flere chancer?.. bør vi ikke snart kunne forlange min. 5 år garanti fra VW biler?.. eller rettere burde ALLE biler ikke tilbyde min. 5 år garanti?.. det er der flere der gør på andre markeder.
Bare en tanke...
Profil slettet
27-01-2008 kl. 13:46