Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvornår er bedst at skifte ud?

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

19-08-2009 kl. 14:25

Hey Jeg står pt i den situation at jeg har frygtelig lyst til at skifte familiens snart fem år gamle Astra G (nov 2004) ud til en anden og lidt større bil. Vores nuværende er som sagt en Opel Astra G classic wagon 1,6 ecotech med 83.000 km på tælleren. Den er løbende blevet vedligeholdt efter alle kunstens regler, så den står i super stand med meget få ridser og mærker. Som forhandleren sagde, så er det en af de pæneste G'ere han har set i lang tid. Jeg overvejer som sagt at skifte den ud nu, selv om den egentlig kører fint. Både fordi vi snart skal bruge mere plads men også fordi jeg umiddelbart tror at det vil være et godt tidspunkt. Men hvad siger I, hvornår vil det være bedst for mig at skifte den ud, udelukkende set ud fra et økonomisk synspunkt, og altså ikke efter lyst og behov. Hvor meget skal jeg forvente at skulle bruge på værksted, ud over service i de kommende år sammenlignet med en næsten ny bil? Jeg har kig på en Vectra wagon fra 3/2009, som umiddelbart vil tilfredsstille vores behov og give os meget bil for pengene. Hvad ville I gøre. Hvor ligger det økonomisk fornuftige?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

19-08-2009 kl. 14:34

Der er sjældent noget økonomisk fornuft i at købe en ny bil. Hvis du udelukkende kikker på økonomien vil det være billigst at beholde bilen til den er slidt op. Dvs. ca. 10 år mere.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

19-08-2009 kl. 15:18

Som Lars siger, vil det rent økonomisk ikke kunne betale sig at skifte nu. Om det så er 6, 8 eller 15 år der går inden det ikke kan betale sig, er umuligt at sige. Det afhænger jo af hvordan lige præcis din bil opfører sig i de kommende år, og ikke mindst af hvilke biler der kommer på markedet fremover, prisen herpå, samt hvordan prisen på service, brændstof osv udvikler sig.

At skifte bil koster som regel altid "dumme" penge i form af omkostninger til nyt /udvidet lån, nyindkøb af vinterdæk til den nye bil, måske sælger man sin bil lige efter service men køber en brugt som mangle det, osv osv....

Så rent økonomisk så bør du køre videre i Astraen med mindre at dit kørselsbehov stiger voldsomt, men det tyder de 83.000km jo ikke på.

En næste ny Vectra vil selvfølgelig være billigere i service, men ikke alverden. Tænk på at en stor del af serviceomkostningerne er de samme næsten uanset om bilen er 1 eller 5 år.

Så når du regner på hvor meget Vectraen vil koste dig ekstra, så læg f.eks 3-5.000 ekstra til i serviceomkostninger. Jeg tror du vil opdage at det ikke er den post som er afgørende for totaløkonomien men derimod afskrivning + ekstra låneomkostninger på den (formodenligt) noget dyrere Vectra. Mon ikke disse udgifter alene vil stå for minimum 75% af de ekstraudgifter du får ved at købe den. Jeg tror det...

Sidst rettet: 19/8-09

Sidst rettet: 19/8-09

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-08-2009 kl. 15:31

Hej Lars.

Jeg er enig med de andre, hvis du udelukkende fokuserer på økomomien så skal du først skifte den gamle bil når en evt. reperation overstiger værdien af bilen (og det varer da forhåbentligt NOGET tid endnu).

De forøgede rep. omkostninger du vil få er langt mindre end værditabet på en ny Vetcra.

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

24-08-2009 kl. 20:24

Update:

Det endte med denne http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=1&AdId=226200930

Fik en rigtig god pris for min astra, så kunne ikke lade være.

Igen, tak for inputs.