Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvorfor ikke diesel ??

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

04-04-2011 kl. 10:50

Hej. Jeg læser tit at hvis folk kører under 30.000 km om året, så bliver de rådet til ikke at købe diesel. Hvorfor egentligt? Hvis man ser på brugtpriserne, så holder dieselbilerne da prisen meget bedre end benzinerne, man får da merprisen hjem mindst. En dieselbil kører da typisk 5 km længere på literen og pt. er dieselolien 1,25kr billigere end benzin. Er det holbarheden ? Der kører da masser af varevogne rundt i byen og med masser af start stop på en dag. Jeg har en bekendt der arbejder i et boligselskab, de har en 12 år gammel Berlingo 2,0 HDi som har kørt 46.000km den kører aldrig mere end 800 meter af gangen får den bliver stoppet igen (50.000 koldstarter) og den har aldrig fejlet noget, kun et årligt service er det blevet til. Mange bilmærker har en meget lille merpris, eller slet ingen, på en dieselmodel, er man ikke nærmest idiot hvis men køber benzin ??? (især med De priser vi har pt.) Eller er der noget jeg har overset?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

04-04-2011 kl. 11:52

Ja der er noget du har overset.

Holdbarheden er ikke god på diesel hvis den ikke bliver kørt varm for det meste. Motoren kokser til, og på nyere biler med dieselpartikelfilter soder helt til hvis bilen ikke bliver kørt varm.
Du kan risikere nogle seriøse regninger fra dit værksted, hvis du er tilpas uheldig.

Jeg er også så godt som 100% sikker på at den Berlingo du skriver om, slet ikke yder det den skal. Den har sikkert ikke i nærheden af de HK den skal have. Og den kører sikkert ikke meget over 10 på literen.

På nyere dieselbiler kommer de også kun op på de lovede antal km/l hvis den bliver kørt ordentligt varm, i modsætning til en Benzin, som nemmere og hurtigere bliver driftvarm.
Og så er diesel dyrere at få serviceret.

Så nej, folk der køber benzinbiler er IKKE idioter. Snarere fornuftige mennesker der kender deres behov.

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

04-04-2011 kl. 11:52

Har ikke videre forstand på emnet, men partikelfilteret skal af og til brændes af/renses, hvilket kræver en længere tur på ca. 30 min, og hvis man stopper motoren inden da, skal processen startes forfra. Der sker ikke noget ved at springe rensningen over et par gange, men ved længere tids forsømmelse kan det vist gå galt.

Din bekendtes bil bliver ikke nødvendigvis udsat for koldstarter, hvis motoren kun er slukket kortvarigt mellem hvert stop.

Hvorfor er der dieselmotor i en Smartcar, hvis korte ture er så skidt?

Dette indlæg blev 04-04-2011 11:52 redigeret af dets forfatter.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

04-04-2011 kl. 12:39

Hej Thomas.

Det er ikke rigtigt.
http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw97267.asp
Dette er feks. en Citroen C4, uanset hvilken bil i den klasse du vælger, så er der mellem 0,- og 1.000,- i prisforskel på ÅR. og det er ligeså tit til dieselbilens fordel.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

04-04-2011 kl. 18:47

Hej Rasmus.
Jeg kan altså ikke genkende den der med langt dyrere i service.
en serviceaftale til feks. en Citroen koster det samme uanset om det er en diesel eller en benzinbil.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

04-04-2011 kl. 20:48

Der er absolut ingen grund til panik m. hensyn til diesel, bare fordi man ikke kører 30.000 om året

Har man f. eks. 50 km hver vej til arbejde, og kun bruger bilen til det giver det ca 22.000 om året, og motoren bliver varm hver gang

Hilsen Lars

bruger siden
11-12-2004

05-04-2011 kl. 11:59

rigtigt hvad du skriver. Men det er nok de færreste der ikke også bruger bilen til det private.

bruger siden
11-12-2004

05-04-2011 kl. 12:04

Der er altså flere og flere mærker der bruger turbo-benzin ud over VAG-gruppen. Opel, Ford, Peugeot, Saab, Volvo, så kan du undgå "servicen" fra SMC.