Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Honda Cicic 1,8 Sport I-shift

Per Mørch

Per Mørch
bruger siden
08-03-2005

07-06-2008 kl. 10:55

Jeg har netop købt en sådan bil i Tyskland. Jeg har valgt netop denne model fordi den ud over sit fantastiske udseende og køreegenskaber er fantastisk økonomisk. Den går iflg. bilbasens info. 15,6 km pr. liter og på en netop foretaget tur fra Præstø til Århus holdt jeg den på ca. 18.km/l. Dermed er den meget billig i afgift 2000 kr. om året. 500 kr. mindre end den alm. 1,8 Sport. Jeg synes derfor der er utroligt dårligt at de motorjournalister der har beskrevet denne bil slet ikke nævner denne framragende økonomi, men blot siger at bilen skifter" Mormoragtigt", man skal jo forstå at det er bilens force, ikke Søren Juul (motorjournalist Bilmagasinet). Bilen har en super motor og kan køres meget friskt. Honda siger 205 km/t, det kan den i hvert fald køre. Altså som pendler bil hvor man måske ikke kører nok til en diesel må denne bil være et absolut super alternativ. Med venlig hilsen Per

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-06-2008 kl. 11:10

Nogen gange skulle man tro at motorjournalister er i lommen på visse bilmærker for nogen bilmærker får næsten aldrig kritik, mens andre mærker der finder de altid noget negativt. Det er rart at høre at du er glad for din Honda, den har et anderledes og frisk design og skiller sig ud fra mængden.

Hilsen Christian

Hans Henrik M

Hans Henrik M
bruger siden
01-03-2007

07-06-2008 kl. 20:32

TIllykke med bilen, har selv lige købt en 1,8 sport med manuel. Og hvilken gearkasse, det er en ren nydelse.

Men jeg må sige at du styrer højrefoden godt for jeg er ikke nået op på mere end ca. 14 km/l endnu. Men det kommer måske når jeg er over perioden hvor jeg hele tiden skal stoppe og accelerere :-).

Per Mørch

Per Mørch
bruger siden
08-03-2005

08-06-2008 kl. 13:21

Min pointe er at I-shiften er MERE ØKONOMISK end den alm. Civic netop på grund af dette skifte system og det synes jeg man skal skrive når man er motorjournalist. Ligesom en sammenligning med en Lupo og en Lupo 3l, hvor skiftet er en del af en forklaring på en fantastisk økonomi. Håber du nu forstå mig?
Med venlig hilsen
Per

Per Mørch

Per Mørch
bruger siden
08-03-2005

08-06-2008 kl. 13:27

Også tillykke til dig Hans Henrik.
Ja, det er meget svært ikke at trampe på pedalen fordi der er sådan en fed effekt, men hvis man skal køre fornuftigt så kan man også det, i modsætning til f.eks en Lupo, der er meget økonomisk men måske ikke ligefrem giver kriller i maven når man træder på den!
Altså en fed kombination Honda her har skabt DET er min pointe.
Med venlig hilsen
Per

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

08-06-2008 kl. 13:41

Jeg har ikke selv prøvet modellen med i-SHIFT, men tvivler på at det alene er ansvarlig for det gode økonomi. En lang tur foregår jo det meste af tiden i højeste gear, og der skulle være samme udveksling på manuel og i-SHIFT. Manglen på koldstarter betyder til gengæld en del, og kommer de 18 km/l fra computeren skal du nok lige regne på det, min er i hvert fald vel optimistisk.

Jeg har af ren nysgerrighed fra starten på den nuværende tankfuld fulgt forbruget, og regnet slutresultatet ud med korrektion for den kendte fejlvisning begyndende med 30/05.

Lørdag: ca. 60 km landevej, 19,18 km/l
Søndag: den modsatte vej, 18,79 km/l
Mandag: til/fra arbejde 2x20,6 km halvt land halvt by, 17,67 km/l
Tirsdag: som mandag, 17,34 km/l
Onsdag: som mandag, 17,01 km/l
Torsdag: som mandag, 17,01 km/l
Fredag: som mandag, 17,01 km/l
Lørdag: 26 km med 20 land og 6 by, 17,01 km/l

Så den manuelle kan skam også, men det ses at de korte ture/færre km mellem koldstart (og så bykørsel) koster.

Ifølge normen skulle den køre 15,1 km/l, mit gennemsnit over ca. 25.000 km fra december 2006 til nu siger 15,61 km/l. Det tidspunkt hvor gennemsnittet var højest lå det på 15,66 km/l, og det er en 1,8 Sport manuel som ruller på 205/55-16 om vinteren.

Med venlig hilsen Kim

Sidst rettet: 15/6-08

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

08-06-2008 kl. 13:51

Ja det kan sikkert være svært, men det kan som du kan se lade sig gøre. Der skal nok være dem der tror det kræver ren morfar men det er ikke tilfældet, blot lidt fornuftig og forudseende kørsel. Jeg kan også godt lide at gå til den men med et køretøj i garagen, der ikke har de sidste 1000 kg at slæbe på til 135 hk er bilen jo ikke rigtig hurtig.

Med venlig hilsen Kim