Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hmmm det endelige valg!

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2007 kl. 19:42

Efter at have skrevet herinde for et par dage siden, har jeg nu fået en del gode ideer som jeg har fået kigget igennem... MEN... Nu har jeg så nogle andre spørgsmål!!! De biler jeg kar kigget på og har interesse i ud fra hvad folk har skrevet er: Opel Corsa 1.3 (90hk) Sport - diesel Kia Cee´d 1.6 CDRI VGT exclusive (115hk) - diesel Seat Leon 1.9 TDI PD (105hk) - diesel Bilen skal være økonomisk, noget rummelig, osv. Der var en der kommenterede at serviceintervallet på Opel var 30.000 km og han skrev at toyota havde 15.000 som interval (ikke at toyota har noget med mit valg at gøre) Mit spørgsmål går så på, er der nogen der kan fortælle mig serviceintervallet på Kia og Seat? Og hvilken af de 3 er den fornuftigste i forhold til omkostninger i rep. og service? Mit andet indlæg har overskriften "hvilken bil ved ikke så meget..." Mvh Carina

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2007 kl. 20:30

hej Carina.

der er ingen tvivl hvis du spørger mig. KIA CEE´D helt klart!

mener Kia har 15.000/ 1 år mellem service. mange vil bilde dig ind at de koster en formue i service, men det passer ikke 15.000 km service ca. 1.600 til 1.900 kr (og nej kører hverken kia eller sælger dem)

Morten Munkager Knudsen

Morten Munkager Knudsen
bruger siden
13-12-2004

26-06-2007 kl. 08:30

Hej Carina

Jeg syntes det er 3 utrolig dejlige biler du har i kikkerten - dog vil jeg absolut mene at Opel Corsa er en noget mindre bil, hvilket gør det svært at sammenligne.

Jeg har selv en Seat Leon, som er 14 mdr. gammel. Man skal til service hver 15.000 km. På sjælland er denne service dyr (syntes jeg) hos de autoriserede Seat værksteder. Jeg kørte bilen til Quickpot i Helsingør og fik også en autoriseret service på bilen. Det kostede mig kun 1200 kr., hvilket er billigt.

Om du skal vælge den ene bil frem for den anden er et temperament spørgsmål. Kia Ceed og Seat Leon har nogenlunde samme størrelse, men jeg syntes Leon'en kører noget mere friskt og sportslig. Jeg værdsætter selv den slags kørsel og er derfor rigtig glad for vores bil.

Dette skal man dog se i lyset af at Kia Ceed også kører rigtig godt til en meget konkurrence dygtig pris. Samtidig taler de 7 års garanti for sig selv. Diesel motoren i Kia Ceed er også nyere og roligere end VW dieselmotorer.

Jeg kunne personligt godt finde på at købe en Ceed næste gang - dog som st. car. Men det bliver først om nogle år, da jeg er yderst tilfreds med min rappe Leon.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

26-06-2007 kl. 14:12

VW er ikke et kvakitetsstempel vil jeg lige orientere dig om.
VAG gruppen producerer fine biler, men de er ikke de mest driftsikre.

Profil slettet

Profil slettet

28-06-2007 kl. 17:35

Ulempen er bare at de ikke tjekker for åbne service kampagner for Seat, samt reklamationer....

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2007 kl. 18:32

Ja nu fik Kaare mig til at søge lidt ud over hvad jeg har søgt.
Tjek dette fra bil magasinet http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=921

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

02-07-2007 kl. 21:24

Kia Ceed er uden tvivl det bedste en koreansk bilproducent endnu har sendt på markedet, og 1,6 diesel modellen er svær at finde konkurrenter til mens 2,0 benzin på alle måder koster mere end den nye japaner jeg selv har. De 7 års/150.000 km skyldes ikke kun tro på egne evner, det er også et spørgsmål om at sælge biler. De priser jeg har set i svenske test på service og dele viser at Ceed (i hvert fald i Sverige), har nogle højere priser end de fleste konkurrenter når det kommer til løbende drift og vedligehold. I den sidste ende er det jo et spørgsmål om hvad hele regnestykket viser efter x år, og der er næppe den store forskel på om det er på købet eller løbende udgifter man lægger pengene.

Med venlig hilsen Kim

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

08-07-2007 kl. 16:01

Blandt andet her http://www.teknikensvarld.se/files/TV0705_golf_ceed.pdf kan der ses hvilken forskel der er på Ceed og Golf.

Med venlig hilsen Kim

Profil slettet

Profil slettet

09-07-2007 kl. 22:51

Der er rigtig mange tests osv. men endnu har jeg ikke fundet nogen fra danmark... og ja der er sku forskel på landene og priserne...
Indtil videre har folk henvist til tyske og svenske tests, ja man kan da bruge dem men kan ikke helt sammenlignes med herhjemme.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

10-07-2007 kl. 09:53

Nej nyprisen eller de samlede driftsudgifter kan ikke sammenlignes på biler i et land med en afgiftspolitik der er så forskellig fra vores, men nu var det jo også servicepriserne der var interessante. På det punkt kan testen berette at til og med 60.000 km koster service på Golf’en 5453 kr. og på Ceed 10.095 kr. Service på biler er lidt billigere i Sverige end i Danmark (det gælder også dele), men det indbyrdes forhold mellem mærkerne det samme med undtagelse af de lokale mærker.

Med venlig hilsen Kim

Profil slettet

Profil slettet

11-07-2007 kl. 19:09

Altså hvorfor skal det være sådan at folk henviser til biltests hvor det kun drejer sig om den ene bil jeg har i kikkerten...

Jeg skal ikke have en golf for det har jeg ikke råd til! ikke som ny ihvertfald!

Jeg skal bare bruge en bil der kører langt på litteren, okay rummelig, let at komme ind i for en dårligt gående, og behagelig at side i når nu jeg skal køre de der 45.000 km om året...

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

12-07-2007 kl. 02:15

De 5040 for Ceed og 3600 for Golf er pr. år (ikke totalt for alle tre år) med 20.000 km hvert år i tre år, så efter de tre år er det 15120 for Ceed og 10.800 for Golf.

Som det fremgår af skemaet lige over er udgifterne til service ved 30.000 km pr. år i to år 10.095 for Ceed og 5453 for Golf, det vil i skemaet med de samlede udgifter svare til 5047,50 kr. for Ceed og 2726,50 kr. for Golf pr. år. Det vil sige at efter de 60.000 med 20.000 pr. år eller hvis der køres mere end 20.000 pr. år, så begynder Ceed at trække fra på udgiftsiden i forhold til Golf’en.

Nu er det tilfældigvis Golf de har brugt at sammenligne Ceed med i den pågældende test, og der er jo andre alternativer end den. Det som du selv har påpeget her er at Ceed måske i prislisten er billig, alt medregnet koster den det samme som en af de dyreste ”familien-DK” biler i segmentet. De dele man kommer til at skifte fra listen over en overskuelig fremtid, er udstødningsrør og bremseklodser hvilket i følge skemaet med arbejdsløn koster 9182 kr. for Ceed og 6645 kr. for Golf.

Jeg er netop stødt på denne (del 1)
http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0709/070902.pdf og (del 2)
http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0710/071003.pdf Hvor Ceed 1,6 sammenlignes med Toyota Auris 1,6 og Ford Focus 1,8 samt en flok biler som reelt burde sammenlignes med Ceed 2,0 143 hk da alle har en motorvolumen på mellem 1,8 og 2,0 (bort set fra Golf som er trykladet) og yder fra 135 til 150 hk.

Skemaet beskriver blandt andet hvad service koster til og med 40.000 km, man skal bare huske på at ikke alle bilernes serviceinterval går op i 40.000 km. Jeg ved at der er 15.000 km serviceinterval på den Ceed der er med i testen, og 20.000 km på den Civic der er med. Det betyder jo at status for de to er således når det gælder til og med 40.000 km:

Ceed er serviceret to gange, sidst ved 30.000 km så der er 5000 km til næste gang. Med en udgift på 4945 har det i gennemsnit kostet 2472,50 kr. pr. gang eller 16,48 øre pr. km. Civic er også serviceret to gange, sidst ved 40.000 km så der er 20.000 km til næste gang. Med en udgift på 3221 kr. har det i gennemsnit kostet 1610,50 kr. pr. gang eller 8,05 øre pr. km.

Så vidt jeg husker, bruger Auto Motor & Sport 52 forskellige ”operationer” hvor slid- og reservedele samt arbejdsløn indgår og Ceed er med 36.230 kr. den dyreste og Peugeot 307 med 19.041 kr. den billigste. Et traditionelt reservedelsindeks er ikke så brugbart, da det ikke har den arbejdsløn med som viser den sande pris.

Skulle jeg købe en ny bil og holder Ceed op mod den jeg købte for et halvt års tid siden, så ville jeg stadig tage en Honda Civic 1,8 Sport som jeg valgte den gang. KIA har for kort tid siden pillet Ceed 2,0 benzin af prislisten, men listeprisen på sådan en var inden 244.421 kr.

En KIA Ceed 2,0 CCVT Eksklusive vil på gaden koste 244.421 + 4999 + 995 (bil + metallak + måtter) i alt 250.415 kr. Honda Civic 1,8 Sport vil tilsvarende koste 265.274 + 4000 + 493,75 = 269.767,75 kr. (jeg har undladt at regne leveringsomkostninger med da det plejer at koste det samme).

Priserne for at opdatere Ceed til det udstyrsniveau Civic’en har koster 9999 + 4995 + 1249 + 6995 + 9995 (klimaanlæg + fartpilot + komfortblink + regnsensor og El-indklappelige spejle + 17” aluminiumsfælge med 225/45-17 mærkedæk) i alt 33.233 kr. Totalpris med udstyr 283.648 kr. hvilket er 13.880,25 kr. mere end Civic 1,8 Sport.

Forsikring koster med stor sandsynlighed det samme, og da producenternes normtal siger 14,1 km/l for Ceed og 15,2 km/l for Civic koster Ceed mest i grøn afgift. Holder førnævnte normtal for begge koster Ceed også mest i benzin, opdateringen til de bredere hjul kan dog give en dårligere benzinøkonomi. Mit personlige eksemplar af Civic 1,8 Sport har (beregnet efter km og påfyldt mængde benzin) gået 15,6 km/l over de første ca. 11.000 km, det er på 205/55-16 vinter og 225/45-17 sommer.

Service og udskiftning slid og reservedele ser ud fra testens oplysninger også ud til at koste mere for Ceed 1,6 end for Civic, og det er næppe billigere for Ceed 2,0. Det vil undre mig, om ikke det billede kan fremkaldes med andre direkte konkurrenter til Ceed. Det skal dog ikke afholde nogen fra at købe den da det er en udmærket bil, men det viser at Ceed ikke i alle tilfælde er det slagtilbud det ved første øjekast kan se ud til.

Producenter der fremstiller et billigt alternativ kommer på et tidspunkt på højde med konkurrenterne hvad bilerne angår, og prisen/udgifterne følger med. Det sker nu for de koreanske producenter, og før dem var det Skoda det skete for.

Med venlig hilsen Kim

Profil slettet

Profil slettet

12-07-2007 kl. 18:10

Min email er soulpigen@hotmail.com og tak.

Profil slettet

Profil slettet

12-07-2007 kl. 18:21

Nu er det jo så bare lige i forhold til benzin økonomien... at jeg så kigger på Diesel modellen...
Generelt vil det blive alt for dyrt at købe en benzin bil da jeg jo netop skal køre omkring 45.000 km om året.
Så den økonomi må jeg se bort fra, men ellers godt forklaret og meget forståeligt.
Tak