Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ford Focus, Mazda 3 eller Skoda Fabia?

Profil slettet

Profil slettet

17-02-2011 kl. 11:37

Jeg håber meget, I kan hjælpe os med at træffe et valg af vores nye bil, som står mellem Ford Focus (demo), Mazda 3 (demo) eller Skoda Fabia (ny). Hyundai i30 har også været oppe at vende, men har efterhånden valgt den fra, de jeg fik fornemmelsen af, at den var dyr i reservedele. Umiddelbart hælder jeg til Mazda 3, som jeg synes kører rigtig godt, men den er liiiige en tand for dyr. Ford Focus kører også super - der har vi fået et tilbud på en demo til 200.000. Endelig er der Skoda Fabia, som vi ikke har prøvekørt endnu. Her er vores skepsis nok om motoren har kraft nok - 1.2 TSI - også til bilferier. Herudover kan jeg bare bedre lide udseendet på Mazda3, men det er sekundært ifht. hvad man får for pengene. Hvad ville I vælge?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Carsten Stiller

Carsten Stiller
bruger siden
01-12-2004

17-02-2011 kl. 12:14

Du skriver ikke så meget om hvad kriterierne er for dine valg, men jeg prøver at give et valg alligevel.

Har selv ejet en Mazda, godt nok en Mazda 2. Der var flere ting omkring Mazda som jeg ikke brød mig om. Den kørte som sagt godt, men en masse irreterende småting i hverdagen. Meget små ting som at bagsæde seleholderen sidder i en løs "snor", som gør at min små unger ikke selv kunne tage sele på, ting som at der ikke er lys i instrumentbræddet når man kun kører med kørelys, ting som .... jeg kunne blive ved, de summede alle op i at vi skilte os af med bilen.

Ford har jeg af personlige grundet ikke brudt mig om i flere årtier, men kan godt lide deres nyere modeller. Men mine erfaringer med Ford ligger for mange år tilbage til at de kan bruge her.

Skoda tilgengæld er den sidste bil jeg har ejet og ejer. Har skiftet en Fabia ud med en Octavia.
Mine erfaringer med Fabia'en var de bedste jeg har haft med biler. Det var en 2005 mobil 1.4tdi ambiente st.car. Det kørte og kørte, det eneste jeg skiftede på den var filtre, olie og to gange bremseskriver og det var på 225.000km før jeg skiftede over til en Octavia, fordi mine ungerne nu er blevet noget større.
Grunden til at jeg valgte Fabia i første omgang, var den kvalitetsfornemmelse der er i bilen. Og mange af de småting som der var med Mazdaen var ikke at finde i Skodaen, tilgengæld fik man alt muligt med, som jeg ikke vidste var med - skønt!

Så mit valg ville klart være Fabia - Skøn kvalitet, god gensalgsværdi, sikre køreegenskaber og meget lave driftsomkostninger.

Mazda køber jeg aldrig igen

Ford er en smagsag, har prøvekørt en Focus 16.diesel, med stor fornøjelse, men der var for lidt plads bagi bilen.

Held og lykke med biljagten

Profil slettet

Profil slettet

18-02-2011 kl. 10:34

Hvor er det dog fantastisk at se så mange indlæg - og flere af dem også af høj underholdningsværdi. :o) Foreløbigt tak for hjælpen. Super dejligt at høre så mange meninger, når man selv er debutant i bilkøb af nyere biler (vores nuværende bil er fra 1985).

Jeg uddyber gerne lidt om vores kørselsbehov mv. Vi forventer at køre ca. 15.000 km om året og har som udgangspunkt brug for en mellemstørrelse bil, dvs. med plads i bagagerummet uden det dog er stationcarstørrelse. Vi går efter hatchback. Bilen skal være benzindrevet, da jeg mest skal bruge den til arbejdet - ca. 16 km hver vej. Vi forventer dog at bruge den på en bilferie i Europa engang imellem.

Det er vigtigt, at den er billig i reservedele og at gensalgsværdien er god - disse to faktorer har jeg dog rigtig svært ved at gennemskue.

Vi prioriterer sikkerhed højt - så 5 NCAP-stjerner og køreglæde er også vigtig. Mht. udstyr er det ikke noget, der betyder så meget - man lader sig let nøje, når man kommer fra en bil fra 1985 - men efter intensiv research har vi alligevel nogle krav, som betyder, at vi som regel ville vælge "mellem"-modellen - altså fx Advance på Mazda 3 og Ambiente på en Skoda Fabia.

Har bemærket at der ikke er specielt god plads på bagsædet af Mazda'en, men det er ikke fordi vi har det store behov for det.

Vi skal prøvekøre en Fabia og en Huyndai i30 i næste uge - derefter må afgørelsen falde.

Er der nogen, der har en fornemmelse af, hvor meget man kan forvente at slå af prisen på de forskellige biler fra ny?

Dette indlæg blev 18-02-2011 10:35 redigeret af dets forfatter.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

18-02-2011 kl. 10:46

Skoda er et godt valg, men Fabia er for lille - en klasse mindre end de andre.
Vælg i stedet en Octavia med 1,2 TSI. Du kan få et helt ny til kr. 200.000,-
Det giver meget mere bil for pengene.
Iøvrigt har 1,2 TSI i Octavia 102 hk, hvor den sikkert kun har 86 HK i den Fabia, som du har fået tilbudt.

Ellers kan du vælge en demo med den helt suvernæne 1,4 TSI motor til kr. 200.000,-
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/14-tsi-122-classic/119343

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

18-02-2011 kl. 16:42

Jeg vil godt lige gøre opmærksom på at 5 stjerner ikke nødvendigvis er ligså godt som 4....Kommer an på hvilke biler vi taler om. Den sidste stjerne er tit bare noget gejl som selealarm. Iøvrigt har 1,2tsi rigeligt med kræfter til bilferie. Ser man på den med 105hk, svare det til en 2liters motor. Så hæng jer ikke i tallet 1,2

Mvh

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

18-02-2011 kl. 18:03

Hej igen.

Ja vi må hellere køre den lidt videre i forhold til sikkerhed og stjerner.

jeg vil til hver en tid påstå at eks. en oktavia med 4 stjerner slår mange med 5, grundet en super undervogn, lidt ala go-cart, den er utrolig nem at styre og unvige med, lidt som bmw'erne. Det drejer sig meget om vægt fordeling på bil og undervogn, når vi snakker rigtig sikkerhed. Mange biler er noget bras, tiltrods for de 5 stjerner, falsk sikkerhed kunne man sige. Der er også stor forskel på de enkelte esp systemer, hvor billige de er og hvordan de påvirker vognen.

Men af dem i nævner i har kig på, vil jeg satse på Madza 3. Den tror jeg styre og ligger rigtig på vejen.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

18-02-2011 kl. 22:09

Til Henrik S

Den var squ go....Nej jeg drikker meget sjældent, men det er måske det der er fejlen .-)

Iøvrigt har jeg haft en del bmw'er, men køre pt mondeo v6. Jeg har kørt og prøvet mange biler. Jeg har aldrig ejet en skoda, men har prøvet en. Den ligger altså rigtig godt på vejen og styre meget direkte og undervogn følger godt med, set i forhold til mange andre biler. Ja Oktaviaen og audi er jo næsten et fedt. omkring at den gør det lidt som bmw, ja der henføre jeg til en ældre model af bme'erne E36, oktaviaen ligger mindst lige så godt som den, og det er da kun godt, selvom audi skoda nok altid halter efter bmw'erne....

Ja lidt ligesom jeg på et tidspunkt gav udtryk for at den mondeo jeg har også kørte lidt ala bmw....det gav også ramaskrig herinde, men der var dog et fornuftigt hoved der fattede hvad jeg mente. Men måske skulle du som jeg, begynde at prøvekøre en masse biler. Så kunne det blive rigtigt spændende og høre hvordan det ville lyde .-) Jeg ved godt tekts kan være lidt tricky, man kan ikke altid se/læse hvad det er folk mener.

Obs. Det er Oktavia fra 05 og frem Henrik....04 duer ikke.-)

Mvh

Dette indlæg blev 18-02-2011 22:11 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

18-02-2011 kl. 22:28

Du må absolut køre i meget dyre fine vogne....gnæk

Dette indlæg blev 18-02-2011 22:31 redigeret af dets forfatter.