Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ford Focus 1,6 tdci

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

19-02-2016 kl. 20:32

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/16-tdci-90-trend-stcar/2718852

Det her virker umiddelbart billigt på mig. Pæn moderne bil til fornuftige penge. Er der en årsag til dette?

Jeg har bemærket, at motoren er en 1,6 turbo-diesel. Nu er det vel ikke den fra Peugeot, som mange har døjet med?

Tak for svar :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

20-02-2016 kl. 21:39

A R

bruger siden
01-01-2014

skrev:
Jo, det er den samme motor. Mener at den 90 hestes af de årgange er uden partikelfilter, så det koster lidt ekstra i afgift, men til gengæld har man ikke det at bekymre sig om vedligeholdsmæssigt.

Vi har en Citroën fra samme årgang med den 109 hestes variant af den motor, som nu har kørt 220.000 km uden turbohavari og andet sjovt. Den har dog fået trukket oliebundproppen ned, så alt olien kan løbe af ved service, så nu tager den 4 liter i stedet for 3,5 liter ved service.

Forholdsregler:
Dyserne kan finde på at rasle løs og blive utætte og kokse fast, så de skal efterspændes ved service. Tegn på løse dyser er dieseldunst i kabinen ved stilstand i tomgang og koks/snask rundt om dyserne. Det er nemt at tjekke, man skal bare kigge under plastcoveret på motoren.

Få trukket bundproppen ned, så alt olien kan løbe af ved olieskift

Brug kun den rigtige type olie og overhold skifteintervallerne. Hvis der er lidt flere korte ture kan man overveje et ekstra skift imellem service, og en oliesystemrens (som bliver hældt på motoren umiddelbart inden olieskift, som står og virker mens bilen står i tomgang og derefter tappes af sammen med den gamle olie) er også godt :-)

Tusinde tak for uddybende svar. Er det dyrt at få olieproppen trukket ned? For bilen er faktisk ret spændende :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg