Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ford Diesel til mine behov??

Torsten Nielsen

Torsten Nielsen
bruger siden
07-05-2013

13-07-2019 kl. 15:37

Jeg er blevet tilbudt en lækker Ford Focus 1.5 TDI 120hk. Jeg har en benzin Ibiza nu, men vil gerne opgradere til en stationcar.

Jeg kører mange små ture, indkøb, ned på havnen at fiske, i hundeskoven. Lige for tiden kører jeg kun længere ture (30+km) en gang om ugen eller hver 14 dag. Efter sommeren skal jeg nok have en længere tur (50+km) en eller to gange om ugen.

Jeg har snakket med 2 sælgere og de siger:

"Du vil godt kunne forsvare at have en diesel bil med de kilometer du skriver. I dag er det ikke så vigtigt at man kører mange kilometer hver gang. Måden man i dag finder ud af om man skal købe benzin kontra diesel er hvornår det bedst kan svare sig i forhold til hvordan det man betaler i ejerafgift måler sig med det man bruger på brændstof.
Eksempelvis på diesel så koster den mere i ejerafgift til gengæld så kører den længere på literen samt at brændstoffet koster mindre.
Med benzin er det lige omvendt der har man en lavere ejerafgift, til gengæld så kører man kortere på literen samt at benzin er dyrere. "

Den anden siger:
"Kunden der havde bilen før, kørte i de sidste par år også kun korte ture (var gået på pension), uden at have problemer, og hvis du så samtidig vil bruge additiv, skulle det ikke give problemer."

Hvad tænker I som har mere erfaring med biler end mig???

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-07-2019 kl. 15:47

En kold motor sliddes hurtigere og bruger mere brændstof. En diesel er længere om at blive varm end en benzinmotor. Du skal derfor ikke forvente, at en diesel kører langt på literen med dit kørselsmønster - til gengæld sliddes den hurtigere og risikerer at sode til.

Sælgerne siger, som de gør, fordi de gerne vil sælge.

Vælg en benzinmodel istedet.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-07-2019 kl. 19:35

Helt enig. Har selv fået den sang fra lige nøjagtig Ford.

" det der med korte ture betyder ikke en kæft for en moderne diesel, eks TDCI"

2 år efter når den er inde for 4 gang til rens for sod og til en pris på 3500, så går man i salgsafdelingen, så lyder det:
" Nå du kører nok for mange korte ture?!?!?"