Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Familiebil til max. kr. 80.000.

Michel Wigant-Bjerre

Michel Wigant-Bjerre
bruger siden
11-01-2006

20-09-2012 kl. 15:13

<span>Vi står for at skulle have en større bil. Budgettet siger kr. 80.000 (jeg giver en swift i bytte og den regner jeg med kan indkassere 40.000 som minimum. Så vi vil smide 40.000 af egen lomme oveni). Vi har tidligere haft en Ford Focus (1999 hatchback, 2.0) som vi var virkelig glad for.</span> <span>Jeg er faldet over en C-Max. Den tiltaler os da den ser rigtig fin og velholdt ud og har ALT hvad vi kan ønske os af extraudstyr. Det er en 2004, 2.0 TDCI med 341000 km.</span> <span>Vores kørselsbehov er ca. 25000 km. om året. Jeg har ca. 26 km. på arbejde så bliver primært den slagt ture til hverdag. Ind i mellem kan det også blive på småture som nok ikke kan udgåes.</span> <span>Da familien er spredt ud over hele danmark, bliver der også lange ture (100-250 km).</span> <span>Vi har kigget på diesel grundet de længere ture og med ønsket om en bil der går lidt længere på literen en vores Swift gør idag (ca. 15 km/l).</span> <span>Nogle gode råd til hvad vi skal være opmærksomme på ifm. bilen der er linket til?</span> <span>Kan det overhovedet betale sig for os at købe en dieselbil?</span> <span>Jeg er selv måske lidt nervøs for de mange km. (341000) men hvis motoren er "holdt" ordentligt burde der vel ikke være de store problemer, eller hvad?</span> <span>Jeg har ladet mig fortælle at den har kørt som leasingbil. Jeg tolker det som positivt da man må forvente at service er overholdt da de vel er inkl. i leasingprisen. Er der andre gode forslag? Det behøver på ingen måde at være en diesel, men udover de penge vi nu måtte ligge i bytte, skal det helst ikke blive dyrere (mærkbart) på årsbasis - her tænkes ejerafgift+brændstof+forsikring. </span>

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michel Wigant-Bjerre

Michel Wigant-Bjerre
bruger siden
11-01-2006

21-09-2012 kl. 12:40

Omtalte C-max er officielt droppet. Det var helt specifikt de mange km der gjorde udslaget.

Nu kigger vi istedet på en focus stationcar eller en Megane II stationcar som kan findes til en temmelig billig penge.

Nogle der har erfaringer med renaults 1,5dci motor?
Der er nogle billige modeller med denne motor (med 80HK) som måske lyder af lige lidt nok.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michel Wigant-Bjerre

Michel Wigant-Bjerre
bruger siden
11-01-2006

21-09-2012 kl. 23:20

Sjovt der lige skulle komme indlæg om franske biler - og specifikt renailt.
Vi er begyndte at kigge lidt på renault megane II. Hvis vi spytter lidt mere i puljen kan man finde en fornuftig 1,5 dci model. Bl.a. denne
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/megane-ii/15-dci-105-authent-comf-stcar/1331340


Det er en fin scenic du linker til Lars, men lige præcis brændstofforbruget er nok lige i underkanten her. Den vil koste os mere i vægtafgift end den vi har idag + den bliver lidt dyrere i forsikring + dyrere i brændstof. Hvis det bliver en benzin går vi kon efter en Focus stationcar 1,6. Den kører, på påpiret (som er eneste sammenligningsgrundlag) 15,2.

Dette indlæg blev 21-09-2012 23:22 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

22-09-2012 kl. 10:52

Ja det er tankevækkende læsning.
Hvad sker der mon med en gammel bil der kører ca 17-18km/l på diesel, men på grund af alder betaler "vægtafgift" der for diesels vedkommende er næsten bobbel op i forhold til benzin (4 x 2190kr årligt)?

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

25-09-2012 kl. 20:47

Jeg er godt klar over at det er et begrænset antal biler der er over 15 år, men jeg er ejer af en af dem.

Vægtafgiften på min 2,5 tdi er som skrevet 4x2190kr = 8760kr årligt.
Trækkes strafafgiften for manglende dieselfilter fra er den på 7760kr.
En tilsvarende 2.3 benzin fra samme årgang koster 4500kr, det vil sige en udligningsafgift på 3260kr. en stigning på 50% af denne vil ende med 8760 +1630= 10390kr i årlig vægtafgift.

Jeg syntes det ligner tyveri ved højlys dag, bare for at el-biler, der er ganske ubrugelige til pendling i udkantsdanmark, kan blive afgiftfrie.

Men man kan åbenbart tillade sig alt, bare man bilder befolkningen ind at det er godt for miljøet.

En test i "SØNDAGSAVISEN" af Opel Ampera, der er opgivet til 83,3 km/l ved blandet kørsel, kunne på et tur på 283km komme op på (hold nu fast) hele 23,6 km/l, og det var vel at mærke med de 60 km den kørte på ren el.

Hvad er så al den snak om miljø værd? andet end at skrue på sfgiftskruen?

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg