Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

BMW Hjælp I / IA

Henrik Bjørnbak

Henrik Bjørnbak
bruger siden
20-08-2003

26-10-2007 kl. 21:37

Jeg har kigget en del på BMW, og har ikke helt fundet ud af om 528ia blot er en 528i med aut. eller der er andre forskelle, er der nogen der kan hjælpe. Henrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Risby Hansen

Morten Risby Hansen
bruger siden
08-02-2006

26-10-2007 kl. 23:33

Yessir! iA som tyskerne kalder den er med automatgear. Du skal dog være opmærksom på, at der er to typer automatgear; alm. automatgear (primært tidlige modeller) og steptronic. Forskellen er basalt set, at steptronic giver dig mulighed for at styre automatgearkassen selv, hvilket giver mulighed for en lidt mere sportslig følelse og er en fordel ved bjergkørsel.

Men hvis du lægger stor vægt på sportskørsel vil jeg anbefale en med manuel gearkasse, for steptronic "smager" stadig af automatgear.

Jeg har desuden en mistanke om, at det "gamle" automatgear kun har 4 trin hvor steptronic har 5. Jeg er dog ikke sikker - er der andre der er klogere?. 5 trin er alt andet lige en fordel, da selv BMW's 2,8 liter har rigeligt at slæbe på i en 5-serie med aut.gear.

Gert Skadhede

Gert Skadhede
bruger siden
23-07-2004

14-01-2008 kl. 21:57

Den normale aut.gearkasse har også 5 trin - men steptronic har hhv. 5 trins aut.gearkasse - 4 trins aut.sports gearkasse og 5 trins manuelt betjening af aut.gearet. Dernæst har den faktisk en form for 6. gear (ihvertfald i min 528i steptronic) - når bilen kører i 5. trin og den ikke er belastet sker der en yderligere form for udveksling og den falder derefter ca. 1.000 omdr/min. yderligere. F.eks. kører den kun 2.750 omdr./min. ved 160 km/t., hvor den med manuelt gear ligger tæt på 4.000 omdr.min.