Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
BMW 530d E39 1997-2001
Per schmalfeldt
bruger siden
20-03-2007
20-12-2007 kl. 16:05
Hej. Er der nogen der har erfaring med denne model gode/dårlige.
Er interresseret i at importere en fra tyskland.
Hvad skal man holde øje med mekanisk/elektrisk.
Prisen på sådan en superbil er jo tæt på en Passat tdi 2002, som vi har i øjeblikket.
Forsikring/grøn afgift er højere, det ved jeg godt.
Forbruget er jo også større, men man kan jo ikke samligne en sexer diesel på 3,0 L med en 1,9 tdi diesel.
Køreklæden må da være meget større i en BMW 530D eller hvad ?
Hvis man skal køre billigst muligt skulle vi alle køre LUPO 3L.
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
21-12-2007 kl. 13:02
Hej
Punkt 1. E39 er en DEJLIG bil! Ingen tvivl der!! Og køreglæden ER enorm!.. Passat kan SLET ikke sammenlignes der!
Punkt 2. : PAS PÅ! Tyske BMW'er er et yndet mål for fusk! Der fuskes MEGET med km-tal og andre ting. Jeg ville ALDRIG importere/købe en BMW E39 uden at have en meget kyndig BMW mand på sidelinjen.
Men ikke alle har det, så udover at du skal være meget opmærksom på Farhrzeugbrief (reg. attest) og muligt fusk der, + naturligvis en FULDT serviceret BMW, så er der flg. ting du skal kigge på(der er sikkert flere, men det er dem jeg kender, så overfald mig ikke hvis der er flere ting).
* A/C/Klima: kompressoren er ikke stærk.. den går ofte i stykker efter 4-5 år.. kan være bekosteligt (7-10.000).
* Ophæng er lavet i aluminium, lækkert, men også dyrt hvis noget går i stykker. Især st.car. modelen har haft en del problemer med bagerste ophæng.. check det grundigt! Jeg ville vælge en sedan udgave.
* Bøsninger i undervogn: som også nævnt af Lars.. men det er nu ikke så dyrt ( alt er relativt :-) )
* Rust: ja, desværre kan der forekomme rust.. så check den grundigt! MEN den er nu bedre beskyttet end alle japanere, så helt slemt er det ikke.. check kanten af skærme, bagklappens kanter, kølerhjelm og undervogn. Check også udstødningen.. den holder meget længe, men er DYR at skifte.
* Skader: PAS PÅ.. mange BMW er "brian biler"..sorry, but it is a fact! Så undersøg bilen grundigt for lak-reparationer, skæve døre(kanter af døre flugter ikke med karosseriet), check svejsninger i motorum, og bagagerum for "grimme" sealinger (den masse der ligger over svejsninger, men under lakken).. den skal være superflot og jævn alle steder!
* Hvis det på nogen måde er muligt, så få et autoriseret BMW værksted eller FDM til at teste bilen inden du skriver under!
Alt dette er ikke for at afskrække dig, for en E39 er en super dejlig bil! Jeg er stor BMW fan.
Men BMW er desværre bare meget udsat for dårligt vedligehold (til dels fordi de i gl. dage (før ca. 2004)) var ekstremt dyre at servicere)..
De er stadig (for) dyre i service, men dog billigere end før. Og Schmiedmann reparerer dem meget billigere end BMW...
Så hvis du er til køreglæde, og er parat til at betale lidt mere i vedligehold, så "GO for it". Men husk ikke at købe med hovedet under armen... vælg med hjertet, men check og køb med hjernen.. evt. hjernen hos en BMW kyndig ;-)
Og check lige forsikringen, så du ikke får et hjertetilfælde når du hører prisen fra dit selskab :-)
Punkt 1. E39 er en DEJLIG bil! Ingen tvivl der!! Og køreglæden ER enorm!.. Passat kan SLET ikke sammenlignes der!
Punkt 2. : PAS PÅ! Tyske BMW'er er et yndet mål for fusk! Der fuskes MEGET med km-tal og andre ting. Jeg ville ALDRIG importere/købe en BMW E39 uden at have en meget kyndig BMW mand på sidelinjen.
Men ikke alle har det, så udover at du skal være meget opmærksom på Farhrzeugbrief (reg. attest) og muligt fusk der, + naturligvis en FULDT serviceret BMW, så er der flg. ting du skal kigge på(der er sikkert flere, men det er dem jeg kender, så overfald mig ikke hvis der er flere ting).
* A/C/Klima: kompressoren er ikke stærk.. den går ofte i stykker efter 4-5 år.. kan være bekosteligt (7-10.000).
* Ophæng er lavet i aluminium, lækkert, men også dyrt hvis noget går i stykker. Især st.car. modelen har haft en del problemer med bagerste ophæng.. check det grundigt! Jeg ville vælge en sedan udgave.
* Bøsninger i undervogn: som også nævnt af Lars.. men det er nu ikke så dyrt ( alt er relativt :-) )
* Rust: ja, desværre kan der forekomme rust.. så check den grundigt! MEN den er nu bedre beskyttet end alle japanere, så helt slemt er det ikke.. check kanten af skærme, bagklappens kanter, kølerhjelm og undervogn. Check også udstødningen.. den holder meget længe, men er DYR at skifte.
* Skader: PAS PÅ.. mange BMW er "brian biler"..sorry, but it is a fact! Så undersøg bilen grundigt for lak-reparationer, skæve døre(kanter af døre flugter ikke med karosseriet), check svejsninger i motorum, og bagagerum for "grimme" sealinger (den masse der ligger over svejsninger, men under lakken).. den skal være superflot og jævn alle steder!
* Hvis det på nogen måde er muligt, så få et autoriseret BMW værksted eller FDM til at teste bilen inden du skriver under!
Alt dette er ikke for at afskrække dig, for en E39 er en super dejlig bil! Jeg er stor BMW fan.
Men BMW er desværre bare meget udsat for dårligt vedligehold (til dels fordi de i gl. dage (før ca. 2004)) var ekstremt dyre at servicere)..
De er stadig (for) dyre i service, men dog billigere end før. Og Schmiedmann reparerer dem meget billigere end BMW...
Så hvis du er til køreglæde, og er parat til at betale lidt mere i vedligehold, så "GO for it". Men husk ikke at købe med hovedet under armen... vælg med hjertet, men check og køb med hjernen.. evt. hjernen hos en BMW kyndig ;-)
Og check lige forsikringen, så du ikke får et hjertetilfælde når du hører prisen fra dit selskab :-)