Bilbasen Forum
baghjulstræk kontra forhjulstræk?
Profil slettet
02-12-2008 kl. 13:54
H P
bruger siden
06-01-2004
02-12-2008 kl. 14:23
Du skal ikke tro på alt hvad du hører herinde :-)
Baghjulstræk har flere ulemper:
1. det fylder ( kardantunnel skal gå fra gearkasse til baghjul.)
2. Det er dyere end forhjulstræk
3. På en glat vej giver det meget lumske køreegenskaber.
Der er også lidt fordele ved det:
Det er ikke på samme hjulsæt der er styring og træk ( Nemmere og bedere styring i tørt vejr.) det er nok det der menes.
Sansynligvis kommer udsagnet fra nogle der gerne vil blære sig med deres BMW eller Mercedes :-)
Personligt kan jeg ikke se hvad baghjulstræk er værd, især ikke i forhold til 4.hjulstræk som feks. Audi bruger.
Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007
02-12-2008 kl. 19:07
Baghjulstræk giver en sjovere bil efter min mening, men det kommer vel an på selve bilen også. hvorden vægten er fordelt osv.
Om vinteren vil jeg helt klart fortrække en med forhjulstræk, da det gir en meget sikre kørsel. F.eks. her for snart 14 dage siden, da det sneede fredag og lørdag, kunne jeg ikke køre i min bil, da det var så "sindsygt" glat, men i kærestens, var der intet problem med forhjulstrækket!
efter min mening er konklusionen så :
Baghjulstræk - sjovt og en mere sportslig kørsel, nok derfor de fleste roadster har baghjulstræk
Forhjulstræk - almindelig familiebiler og hverdagsbiler, gir en mere sikker og forudsigelig kørsel
4 hjulstræk er jo også en fed ting, men det er som regell også "dyrt" hvis du skal have en bil med det. det girver en ret fed følelse med vejen.
Så hvis du skal tage et sving med 80 km i timen, om sommeren, så baghjulstræk *G*
Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007
04-12-2008 kl. 00:21
Profil slettet
04-12-2008 kl. 18:26
Baghjulstrækkeren er en MX-5 som jeg elsker højt, men i glat føre (bare lidt våde blade), så er rumpen løs. Omvendt er det med til at gøre den sjov at køre. Du kan styre den rundt i et sving med gassen.
Firhjulstrækkeren en 307 SW. Den kan man køre lidt mere med hovedet under armen. Når den skrider så er det ligeud. Du kan fange den igen ved at tage gassen af og det vil man typisk gøre rent instinktivt.
Min konklusion er at man vælger baghjulstræk med hjertet og forhjulstræk med hovedet.