Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Aygo diesel eller benzin?

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

14-02-2008 kl. 20:38

Vi har fundet ud af, at vi skal have en Aygo som bil nr. 2. Den skal bruges til at køre ca. 130 km i dagligt, hvilket foregår på landevej med 80-90 km/t 90 % af vejen. Det eneste vi ikke kan bestemme os for, er om det skal være en benzin eller diesel. Sammenligningen ser ud som følger: Prisforskel mellem diesel og benzin (listepris): ca. 20.000 kr. Forskel i brændstofforbrug (udregnet ud fra EU-snit): Diesel (ca. 9 kr/liter, 24,4 km/liter): 2x65 km ca. 20 pr. måned = 2600 km -> ca. 960 kr./måned Benzin (ca. 10 kr./liter, 21,7 km/liter): 2x65 km ca. 20 pr. måned = 2600 km -> ca. 1200 kr./måned Forskel i brændstofomkostninger: 240 kr./måned Årlig ejerafgift: Diesel: 1920 kr. Benzin: 520 kr. Forskel i årlig ejerafgift: 1400 kr. Vi skal give 4200 kr. forsikring for begge biler. Umiddelbart ser det jo ud som om, at pay-back´en på diesel-bilen bliver lang, når man ser på det nævnte omkostninger, men hvordan ser det ud, når der kommer reperationer, service osv. med i billedet. Hvad koster rep. på diesel vs. benzin, hvad er serviceinterval på diesel vs. benzin osv. osv. Jeg synes bare det kunne være lækkert at få en +-version med komfortpakke og den er altså noget billigere i benzinudgave end i diesel. Er der i øvrigt nogen der har erfaring med MMT? Pft!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-02-2008 kl. 20:55

jeg ville købe en brugt fiat panda, den kører 18 gns. og de koster ingen ting, og kører super godt og har mere plads end aygo.

Men hvis det da skal være aygo ville jeg ikke tage en diesel. De er jo dyre på de små ture som man typisk kører i sådan en bil, og en diesel er lang tid om at blive varm. Desuden kan merprisen nærmest aldrig retfærdiggøres af 2 km længere pr liter. Så skal man ihvertfald køre MEGET.

men ta nu en panda der har du plads på bagsædet, taget og i bagagerummet, det har man ikke i de der ...

Profil slettet

Profil slettet

14-02-2008 kl. 20:57

på dieselen er der turbo, ic mv. , dvs mere som kan gå i stykker, og dieseler har altid være dyrere at reperere på.

Profil slettet

Profil slettet

14-02-2008 kl. 20:57

på dieselen er der turbo, ic mv. , dvs mere som kan gå i stykker, og dieseler har altid være dyrere at reperere på.

Profil slettet

Profil slettet

14-02-2008 kl. 21:00

og du kan nemt regne break-even, dvs. der hvor de er lige fordelagtige:

20000/ (240 + (1400/12)) = 56 måneder = knap 5 år.

benzin og dieselpriser følges, men de kan afskrives forskelligt, men det rykker ikke det vilde på det. Hvis i skal have bilen i mere end 5 år kan diesel betale sig. Ellers ikke.

Profil slettet

Profil slettet

14-02-2008 kl. 21:08

STOP

du sammenligner de forkerte tal.. var lige inde og kigge på toyota.dk

på landevej kører benzin 24,4 og diesel 29,4 km/l

så det rykker breakeven, du kan selv lige regne om på det:)

Profil slettet

Profil slettet

15-02-2008 kl. 09:23

Jeg hælder også til benzin.

Profil slettet

Profil slettet

15-02-2008 kl. 14:27

..jeg har et par gange haft en c1 benzin som lånebil i forb. m. service af min bil. Det er sgu en fin bil, og den er faktisk ret højt gearet, og jeg synes ikke at støjniveauet er så slemt ved motorvejsfart. Jeg tror mere man kunne blive træt af at den føles lidt levende på motorvejen pga den korte akselafstand, men det gælder vel alle småbiler uanset motor.
Mht den der PSA diesel, så er det vel en neddroslet udgave af den 68 hk version, som bruges i 206/07, C3 og Ford Fiesta. Jeg har kørt en C3 med den motor, og den kørte skidegodt og lydsvagt.
Men det kan være at de har kvalt al harmonien i motoren i forbindelse med neddroslingen? Jeg har ikke prøvet C1/107/Aygo med diesel.
Nå, men 20k ekstra er i hvert fald for meget for en diesel, når benzineren gør det så godt.

Sidst rettet: 16/2-08

Profil slettet

Profil slettet

16-02-2008 kl. 15:40

Hej Ulrik
Vi har en Aygo i benzin en 1,0 med med mmt + comfort pakke, den har nu kørt 52000 km. uden problemer, den er utrolig billig i service- omkostninger, det eneste minus er side- vinds følsomhed .
Vi havde før en 1,2 lupo tdi. og den var ikke billig i drift bortset for diselen.
mvh.Freddy