Bilbasen Forum
Ældre Mercedes eller ny Kia Ceed ?
Profil slettet
04-03-2009 kl. 10:20
Jens Groth
bruger siden
28-03-2007
04-03-2009 kl. 15:29
Middelvejen med Ford, eller lidt mere stilet med Mercer ville jeg vælge.
Almindeligvis skal man være lidt agtpågivende med en Mercer, da frikørte taxier har fået tæsk og dermed ofte får mange skavanker når de pensioneres. Den du har fundet kan dog ikke være en taxi grundet det særdeles lave km antal (som vækker min bekymring - 51.000 km siden 1997???)
Michael N
bruger siden
06-04-2005
04-03-2009 kl. 23:45
Ceed er ikke speciel lydløs ej heller en komfort bil... men den bringer dej sikkert fra a-b også er deres 1,6 crdi motor kvik og økonomisk.
Total set taber den ikke meget mere i pris en andre mærker... også er den jo tilsvarende billigere.
Ford er ikke et mærke jeg bryder mig om... men en Mondeo kører altså godt... men kender flere der har problemer med deres Diesel Mondeo.
or en Mercedes og alligevel overvejer en KIA.... så prøv en Hyundai Sonata CRDI med diesel motor.... bare endnu et alternativ.
H P
bruger siden
06-01-2004
13-03-2009 kl. 14:50
Du kan da ikke mene at en Mercedes har en LAV afskrivning ??
Ja, en Mercedes som feks. er 7 år gammel er langt mere værd end feks. en 7 år gammel Kia, men nyprisforskellen var måske 500.000 som nu er svundet ind til 100.000,- hvor tror du de penge er henne?
En 17 år gammel Kia er helt sikkert 1750,- værd. (skrotprisen)
Hvor meget er en 17 år gammel Mercedes værd? 25.000?
Hvis merprisen er 500.000,- så har Merceres tabt over 30.000,- MERE end Kiaén i 15 år
Kom nu lige ind i kampen Marco
Sidst rettet: 13/3-09
Profil slettet
13-03-2009 kl. 18:42
Nyprisen på de 900.000 kr er kun komfort / luxsus, men driftsikkerheden skal også være i top.
Profil slettet
13-03-2009 kl. 19:46
KIA = Kan Ikke Anbefales...
Profil slettet
14-03-2009 kl. 08:07
Sune Nabe Frederiksen
bruger siden
21-01-2006
15-03-2009 kl. 21:34
Jeg ved dette ikke er hvad du søger... Men kig lige på en Audi A6 2.0 limited edition (evt. multitronic) fra slut 2004. Du får godt nok meget bil for pengene, med lædersæder, to zoners klima mv. Vores lille familie nyder kombinationen af tysk grundighed, masser af plads og dejlig luksus...
Think about it...
Profil slettet
22-03-2009 kl. 14:01
Som udgangspunkt er det en god ting at være på vagt overfor lidt for gamle bile med små kilometer. jeg siger ikke der er snyd med i spillet ,men vær sikker inden du køber.
Man kan ikke helt sammenligne en ny kia med en gammel mercer.
Ulempen ved en mercedes der er 10-12 år gammel er at der uden tvivl vil komme reperationer i større og mindre grad,det er en ting man er nød til at have med i budgettet for en sikkerheds skyld.
Kia er der ikke ret meget luksus i . Men det kører helt fint, og det skal nok holde de første 5-7 år uden de store problemer.
Reservedelspriserne på mercedesen er ikke så høje som folk tror , så længe det ikke er el-delene.
Jeg kører selv 210 e300. det er en super lækker bil med masser af stil og luksus.
Skulle jeg vælge som dig idag ville jeg vælge en
mercedes 300 eller 250 w124 fra 96. og holde mig fra de nyere modeller.
den er en af de mest solide de har lavet . motor og teknik er gennenprøvet og du får en rigtig god komfort til under 1000000
Og ellers vil jeg ta en kia.
fin bil kører godt ,go garanti .. ingen luksus øse men det virker.
Profil slettet
22-03-2009 kl. 14:10
Lars Utzon
bruger siden
19-08-2008
27-03-2009 kl. 00:18
Jeg er som udgangspunkt meget enig med Jan Sørensen. Det er vanskelligt at sammenligne luksus og discount.
For mig at at se, er der følgende paramtre du bør overveje, når valget står imellem biler så forskellige som MB og Kia:
• Økonomi (afskrivning, brændstoføkonomi, holdbarhed og forsikring/vægtafgift)
• Prestige (prestige er vanskelligt at sætter kroner og øre på, men ikke desto mindre væsentligt at gøre op med sig selv ved valg af bil)
• Kørselsbehov (brændstoføkonomien og afskrivningen per kilometer er forskellig for de to biler, og bør derfor nærstuderes)
• Komfort og køreglæde (komfort koster penge – sådan er det. Men synet på komfort er forskellig. En ældre bil med meget ekstraudstyr byder på én form for komfort. En ny byder på en anden).
Økonomi: MB vinder på afskrivning, da en bil af ældre dato har taget den store afskrivning. Kia vinder suverænt på brændstoføkonomi, forsikring og vægtafgift. Holdbarheden er det issue, der tydeligvis deler vandene – både på dette forum og generelt. Kia giver syv års garanti. Mercedes har et ganske pænt renomé. Jeg kender ikke selv mærkerne godt nok til at vejlede dig. I sidste ende tror jeg det handler om tro – og om, hvor lang tid du forventer at beholde bilen.
Prestige: Giver ligesom sig selv. Der er ikke meget status eller ekstravagance i at køre koreaner. Men som flere har været inde på, er denne effekt måske også passé på den aldrende MB. Når det er sagt, koster MB ved kasse et på prestige-kontoen. Det viser sig både i brugtbilsprisen men også på f.eks. forsikringen. Til gengæld får du noget af omkostningen igen ved gensalg.
Kørselsbehov: Kia’en har en formidabel brændstoføkonomi i dieselvarianten. Afskrivningen bliver imidlertid formegentlig stor på Kia’en de første år – ingen ved det, da 7 års garantien er forholdsvis ny, men garantien vil begrænse afskrivningen i nogen grad. MB’en bør du imidlertid kunne lave en forholdsvis sikker beregning for.
Komfort og køreglæde: Dette parameter anbefaler jeg dig at vægte meget højt – og komfort og køreglæde er ekstremt subjektivt. Prøv begge biler (og evt. andre i prisklassen, og vurdér hvilken, du trives bedst i. Tag samtidig stilling til, hvilket udstyr du har brug for, og vurdér hvor let tilgængeligt det er på brugtvognsmarkedet sammenlignet med nyprisen på selvsamme udstyr.
Min vurdering: Selv kører jeg en Hyundai Sonata 3,3 V6 fra 05, der har kørt 72.000 Km. Tidligere havde jeg den nye Saab 93 Sportcombi 1,8 T med Hirsch. Begge biler jeg har været meget godt tilfreds med. Saab’en var overlegen i overskud. Hyundai’en vinder på rummelighed og komfort (bl.a. takket være automatgearet, som jeg i dag ikke vil undvære). Med den nuværende økonomiske situation i landet, er dine muligheder for at købe en større luksusbil ganske gode – ikke mindst hvis du vælger at købe en brugt bil. Personligt har jeg ikke nogen mærkepræferencer, men kigger i højere grad på, hvad jeg kan få af value-for-money. Var jeg i dit sted, ville jeg nøje overveje, hvor lang tid jeg skulle eje den bil jeg køber. Der hersker ingen tvivl om, at Kia er langt sværere at sælge igen end en MB.
Indenfor brugte biler, finder du i den økonomi-klasse du har skitseret, en række muligheder. Du nævner selv Mondeo, men Vectra og Avensis er også gode muligheder i prisklassen, ligesom de franske løsninger med C5, 407 og Megane kan komme i betragtning, hvis du kan trives i biler med deres karakter (det kan jeg personligt ikke). Jeg har ved tidligere lejlighed kørt Sonata med manuelt gear, hvilket jeg ikke brød mig om, men med automatgear er det en glimrende bil, hvis du kan leve med den forholdsvis ringe brændstoføkonomi – og den komplette mangel på prestige, som der ikke hersker tvivl om at koreanerne mangler. Jeg har ikke overblik over, hvad mulighederne er for at købe en brugt Kia, men hvis det kan lade sig gøre, anbefaler jeg dig, at lade en tidligere ejer tage afskrivningen ved nykøb - hvis vaglet vel at mærke falder på Kia.
Held og lykke med din bilsøgning – jeg håber du vil afslutte tråden med at fortælle os, hvad du når frem til.
Mvh.
Lars
Sidst rettet: 27/3-09
Profil slettet
24-04-2009 kl. 14:55
Nu må vi se hvad det bliver til. jeg vender tilbage når bilen er købt.
Henrik Nørgaard Nielsen
bruger siden
06-01-2004
24-04-2009 kl. 16:56
MB holder til mange km, men det er ikke gratis. Godt du gik væk fra Kia, der siger 7 års garanti. Ingen garanti på sliddele, stadig tvunget værkstedsbesøg på et aut. værksted eller som minimun et frit værksted som kan stå inde for deres arbejde med en garanti som Kia kan acceptere. Slut med "perlegrus" mekanikeren, der lige kan skifte olien og fileteret samt rense og opsmøre de bremser.
Kører selv MB 300 TD st. Car fra 1997 ( 210 - 225 ) og det har dog ikke været billigt, men mit værditab kombineret med værksteds omkostningerne har været mindre end min brors Mondeo fra 2004.
Det var kun lige mit indlæg og glæder mig til at høre hvad du vælger.
Profil slettet
24-04-2009 kl. 17:07
Selv om jeg har råd til at købe bilen, overvejer jeg kraftigt at købe Forden da den er fra 2006 og MB er fra 2001 og samtidgige koster den ca. 50.000 kr mere end forden....øv øv, ville ellers gerne have ejet en MB men forsikringen kommer desværre i vejen, selv som elitebillist.
Profil slettet
08-07-2009 kl. 18:58